Pierwsza edycja konkursu „Lider Nieruchomości Otodom” [case study]

Pierwsza edycja konkursu „Lider Nieruchomości Otodom” [case study]
Przedstawiamy case study pierwszej edycji konkursu „Lider Nieruchomości Otodom”, skierowanego do polskiej branży pośrednictwa nieruchomości.
O autorze
2 min czytania 2019-08-22

Opis konkursu

Konkurs „Lider Nieruchomości Otodom” to pierwszy i jedyny tego typu projekt dla biur oraz pośredników nieruchomości.

Branża pośrednictwa nieruchomości rozwija się̨ bardzo dynamicznie. Pośrednicy coraz częściej stosują marketingowe podejście do biznesu, w coraz większym stopniu wykorzystują̨ nowoczesne formy promocji, starają̨ się̨ budować́ wizerunek biura oraz marki osobiste agentów. Potrzeba wyróżnienia najlepszych stała u podstaw idei konkursu.

Organizatorem wydarzenia był Otodom – jeden z najpopularniejszych serwisów ogłoszeń nieruchomości w Polsce. Kompleksową realizacją konkursu „Lider Nieruchomości Otodom” zajęła się agencja EMLAB (Grupa S/F). Zakres projektu obejmował opracowanie metodologii oraz szczegółowego mechanizmu konkursu, m.in.: przygotowanie kategorii oraz regulaminu. Partnerem merytorycznym konkursu została agencja badawcza IQS.

Podczas tegorocznej, pierwszej edycji konkursu zostało przyznanych 18 nagród w trzech kategoriach: Najlepsze Biuro Nieruchomości z każdego województwa, Najlepsze Biuro Ogólnopolskie oraz Najlepszy Pośrednik Nieruchomości. Metodologia konkursu została oparta na trzech projektach badawczych, łączących różne źródła danych. Dzięki dedykowanemu algorytmowi opracowanemu przez agencję IQS, w badaniach mogły wziąć udział zarówno małe, jak i duże biura, z metropolii oraz z mniejszych miejscowości.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Cele

W Polsce od lat popularne są rankingi i konkursy branżowe oparte na badaniach marketingowych, których celem jest wskazanie liderów rynku w kontekście konkretnych usług lub jakości produktów. Do tej pory branża nieruchomości nie doczekała się własnego, rzetelnego wyróżnienia na tym polu. Konkurs „Lider Nieruchomości Otodom” miał zapełnić tę lukę – z jednej strony zapewnić partnerom biznesowym Otodom wyczekiwany ranking, a z drugiej stać się wskazówką dla konsumentów przy wyborze konkretnych usługodawców.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przebieg

Konkurs został podzielony na trzy etapy. Zgłoszenia wystartowały 4 marca, a formularz konkursowy można było wypełniać do 24 marca. Od 25 marca w ramach II etapu trwało badanie jakościowe, a w ramach III etapu wytypowani uczestnicy w dniach 1 kwietnia – 10 maja brali udział w badaniu typu Mystery Shopper.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie statuetek odbyło się 20.05.2019

Wyzwania

Konkurs nie posiada benchmarku rynkowego. Ambicją organizatora było stworzenie projektu, który na stałe wpisze się w mapę rynku nieruchomości w Polsce. Wyzwanie dla agencji stanowiło przygotowanie takiej mechaniki rankingu, która po pierwsze będzie budowała prestiż i markę samego wydarzenia, a po drugie będzie motywowała uczestników do poprawienia wskaźników tak, by osiągać coraz lepsze wyniki w kolejnych edycjach konkursu.

W skutecznej identyfikacji potrzeb branży pomogło agencji m.in. poznanie specyfiki rynku pośrednictwa nieruchomości podczas realizacji trzeciej edycji Spotkania Liderów Nieruchomości Otodom w 2018 r.

Wnioski

Zaproponowana formuła rankingu spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony branży pośrednictwa nieruchomości. Do konkursu napłynęło więcej zgłoszeń niż zakładano. Organizatorzy wydarzenia już zapowiadają kolejną edycję konkursu w 2020 roku.

– Naszą ambicją było, by „Lider Nieruchomości Otodom” stał się wiarygodnym znakiem jakości wyróżniającym najlepsze biura w całej Polsce. To się udało. Cieszy nas również fakt, że przy okazji konkursu udało nam się sprowokować w mediach dyskusję na temat roli pośrednika. A ta przy tak ważnych transakcjach jak sprzedaż lub zakup mieszkania jest niezwykle istotna. Dobry agent pomaga ustrzec się błędów, oszczędza czas, nerwy, a nierzadko – spore pieniądze. Mam wrażenie, że przynajmniej częściowo udało się obalić krzywdzące stereotypy, które przylgnęły do tej branży i zobrazować jak skomplikowana i odpowiedzialna jest to praca. Można więc powiedzieć, że rozdanie tych nagród przysłużyło się nie tylko laureatom, którym serdecznie gratuluję, ale i całemu środowisku. A konsumentom ułatwi wybór tych najbardziej godnych zaufania – podkreśla Jarosław Krawczyk z Otodom.

Pełna lista tegorocznych laureatów jest dostępna na stronie. 

Wskazówki

Konkurs został bardzo dobrze przyjęty przez biura pośrednictwa oraz agentów sprzedaży i wynajmu nieruchomości. Frekwencja kilkukrotnie przewyższyła oczekiwania organizatorów względem pierwotnych założeń dotyczących pierwszej edycji projektu. W rezultacie, jednym z podstawowych postulatów do kolejnej edycji jest wcześniejsza data ogłoszenia startu konkursu i zapewnienie organizatorom większego komfortu czasowego na weryfikację zgłoszeń.

 

Autor: Dorota Wojtczak, Head of B2B w EMLAB (Grupa S/F)