Voice in Poland 9: Świat sterowany głosem. Ewolucja asystentów, certyfikacja podcastów

Voice in Poland 9: Świat sterowany głosem. Ewolucja asystentów, certyfikacja podcastów

Asystent głosowy Alexa i inteligentny głośnik Amazon Echo zadebiutował na rynku 6 listopada 2014 r. Nowa kategoria rynkowa inteligentnych głośników (smart speakers) zapoczątkowana przez firmę Amazon uruchomiła szereg usług rynkowych kontrolowanych ludzkim głosem: od aplikacji głosowych (skills), dzięki którym można zamówić jedzenie do domu, zamówić taksówkę, włączyć radio lub otworzyć drzwi do garażu, po gry kontrolowane głosem oraz optymalizację treści internetowych, czyli usługi voice SEO.

Ewolucja asystentów głosowych

Asystent głosowy Alexa i inteligentny głośnik Amazon Echo zadebiutował na rynku 6 listopada 2014 r. Nowa kategoria rynkowa inteligentnych głośników (smart speakers) zapoczątkowana przez firmę Amazon uruchomiła szereg usług rynkowych kontrolowanych ludzkim głosem: od aplikacji głosowych (skills), dzięki którym można zamówić jedzenie do domu, zamówić taksówkę, włączyć radio lub otworzyć drzwi do garażu, po gry kontrolowane głosem oraz optymalizację treści internetowych, czyli usługi voice SEO.

Pięć lat temu w dniu debiutu biblioteka aplikacji głosowych Amazona wynosiła zaledwie 13 skillsów, nad którymi pracował 1 developer, a Alexa obsługiwała jedynie 1 język, czyli angielski. Pięć lat później jeden produkt i ograniczony zestaw podstawowych interakcji głosowych stały się całym ekosystemem urządzeń obsługujących obecnie ponad 100 000 aplikacji głosowych, które napędzają nie tylko inteligentne głośniki, ale także m.in. zegar ścienny, telewizory, smart watche czy kuchenne piecyki. Z Alexą porozmawiać możemy obecnie w 10 językach m.in. po japońsku, niemiecku czy francusku, a od października uruchomiono także tryb wielojęzyczny dla domów dwujęzycznych. Od 2014 roku Amazon wypuścił kilkanaście urządzeń sterowanych głosem ze swoim znaczkiem, w tym: trzecią generację Alexy oraz Alexa Echo Show – inteligentny głośnik z ekranem do wizualnych zakupów w sklepie online, a także m.in. słuchawki douszne, inteligentna kuchenka mikrofalowa, inteligentne okulary oraz najnowszy produkt Echo Studio, czyli wysokiej jakości dźwięku głośnik będący pretendentem do walki o wyższą kategorię produktowo-cenową z Sonosem i Apple HomePodem. Globalna sprzedaż inteligentnych głośników przekroczyła już ponad 200 milionów i wg firmy badawczej Canalys już w przyszłym roku przewyższy sprzedaż tabletów.

Dwa lata później w listopadzie 2016 rynek inteligentnych głośników poszerzył Google Home Assistant. Googlowe aplikacje głosowe nazwano „Akcje” i można z nich korzystać również na smartfonach. Polskie wersje aplikacji głosowych można budować od marca tego roku, ale użytkownicy mogą z nich korzystać obecnie jedynie na smartfonach. Latem tego roku na rynek aplikacji głosowych wkroczył trzeci gracz – Samsung – informując, że wypuszcza swój marketplace nazwany Bixby, a aplikacje głosowe nazwano Kapsułami.

W zaledwie dwa lata od premiery Alexy, Amazon sprzedał ponad 5 milionów inteligentnych głośników, a największa amerykańska sieć radiowa NPR ogłosiła, że radio jeszcze nie umarło i nowymi odbiornikami radiowymi są teraz głośniki Alexa Echo lub Google Home. Podcasty oraz gry kontrolowane głosem stały się paliwem contentowym dla inteligentnych głośników.

Monetyzacja aplikacji głosowych

– Monetyzacja aplikacji głosowych Alexy zaczęła się od rynku amerykańskiego już w 2017 r. od uruchomienia płatnych subskrypcji dodatkowych pytań dla popularnej gry quizowej „Jeopardy!”, ale to najnowsze produkcje wyznaczają zupełnie nowy kierunek dla branży gamingowej i filmowej, jak chociażby gra kontrolowana głosem „Westworld The Maze”, będąca rozszerzeniem popularnego serialu HBO, czy „The 3% challange” – kontrolowana głosem interaktywna historia oraz gra w trybie wieloosobowym z cotygodniową konkurencją, która jest prequelem serialu „3%” sieci Netflix – opowiada Przemysław Kazanowski, założyciel startupu VoiceAppAgency, produkującego nowe media cyfrowe, takie jak podcasty fabularne, aplikacje głosowe oraz gry sterowane głosem. – Dobrym przykładem jest choćby wyprodukowany przez nas fabularny serial podcastowy „Wampiry ze sterowca”, przekierowujący do gry aktywowanej głosem, w którą gra się przy użyciu inteligentnych głośników. Wzorem może być też „Vortex” – gra narracyjna w stylu sci-fi zaprojektowana od podstaw z myślą o głosie z rozszerzeniem interakcji na inteligentne głośniki z ekranem typu Alexa Echo. Nową erę interaktywnych gier planszowych i karcianych rozpoczyna natomiast „ST. Noire”, sterowana przy użyciu aplikacji głosowej na Alexę. Stworzył ją sam Nolan Bushnell, czyli ojciec chrzestny firmy Atari - dodaje Przemek Kazanowski.

Program certyfikacyjny „IAB podcast measurement”

IAB zatwierdziło zupełnie nowy system zliczania statystyk wyłącznie dla podcastów i rynek zachodni zaczyna się właśnie dostosowywać do tego rozwiązania. Certyfikat IAB jest o tyle ważny, że nie było do tej pory 1 standardu rynkowego pomiaru podcastów i każdy z wydawców może tutaj stosować swoje rozwiązania, co nie pomagało w szybkim procesie monetyzacji. Jedną z pierwszych certyfikowanych firm europejskich została szwedzka platforma podcastowa Acast, która internacjonalizując swoje działania biznesowe w lipcu otworzyła swoje nowe biuro w Berlinie.

– Nasz program certyfikacji pokazuje, w jaki sposób firmy mogą udowodnić, że ich pomiary słuchalności są zgodne z wytycznymi IAB dotyczącymi pomiaru podcastów. W tym miejscu audytorzy szczegółowo przyglądają się implementacjom i przeprowadzają testy, aby ustalić, czy spełniają one wymagania wytycznych. Firmy posiadające certyfikat otrzymają naszą pieczęć i zostaną wymienione na stronie internetowej IAB dedykowanej podcastom – wyjaśnia Amit Shetty, starszy dyrektor ds. produktów audio i wideo, IAB Tech Lab.


Ilustracja 1: Lista certyfikowanych przez IAB Tech Lab firm oferujących reklamę w podcastach wraz z wybranym przykładem. Źródło: iabtechlab.com/compliance-programs/compliant-companies/

Duzi polscy wydawcy podcastów, jak chociażby Onet Audio, to rozwiązanie także powinni zaimplementować w ciągu najbliższych miesięcy, aby móc monetyzować podcasty zgodnie z nowymi międzynarodowymi standardami.

 

Artykuł jest częścią publikacji Voice in Poland, przygotowywanej przez przedstawicieli Grupy Roboczej Mobile Marketing IAB Polska. Pełna publikacja zawierająca kilkanaście artykułów eksperckich na temat rozwiązań głosowych w marketingu ukaże się jesienią br. Będzie dostępna na stronie iab.org.pl oraz na łamach Nowego Marketingu.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij