Banki w sieci. Co zrobić by były przyjazne dla klientów?

Banki w sieci. Co zrobić by były przyjazne dla klientów?

Poczucie bezpieczeństwa jest dość istotne, zwłaszcza dla klientów banków. Z tego powodu w większości placówek zostaniemy poczęstowani kawą i siedząc w wygodnym fotelu porozmawiamy z uśmiechniętym bankierem o finansowych perspektywach.

grafika: fotolia

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

A czy ten sam efekt możliwy jest do odtworzenia na poziomie strony internetowej? Poniżej przedstawiamy 7 rozwiązań i inspiracji dzięki którym bankowe serwisy będą nie tylko przyjazne, ale i funkcjonalne!

1. Responsive web design

Urządzenia mobilne coraz częściej obecne są w naszym życiu - według Diagnozy Społecznej 2013, z tabletów korzysta się już w niemal co dziesiątym gospodarstwie domowym, a blisko co czwarty Polak posiada smartfona. Te liczby z pewnością będą wzrastać, dlatego stosowanie strategii responsive web design w przypadku serwisów bankowych traktować trzeba bardziej jako konieczność, niż modę czy trend.

[Rys. www.premierbanking.com Po lewej - wersja desktopowa, po prawej - wersja w rozdzielczości przystosowanej do wyświetlania na smartfonie.]

Tworzenie wersji mobilnej wymusza zwykle nie tylko zmianę układu poszczególnych elementów, ale także dostosowanie wielu funkcjonalności do specyfiki urządzeń mobilnych. W przypadku tego serwisu "zwinięto" główną nawigację, która w wersji smartfonowej jest dostępna po naciśnięciu na ikonę umieszczoną nad głównym bannerem. Takie rozwiązanie pozwala na zaoszczędzenie cennych pikseli, które stają się tym bardziej wartościowe, im mniejszym ekranem dysponuje docelowe urządzenie.

Stworzenie strony składającej się z wielu pozornie niezależnych modułów ułatwia późniejsze prace nad wersjami przystosowanymi do urządzeń o różnej wielkości ekranu.

[Rys. www.gcbaz.com. Od lewej: wersja desktopowa, wersja przystosowana do wyświetlania na tablecie w trybie portretowym, wersja przystosowana do wyświetlania na smartfonie.]

Doskonale widać to na przykładzie trzech wersji serwisu Gateway Bank. Alternatywne układy elementów w wersjach przeznaczonych dla urządzeń różnego typu różnią się od siebie głównie rozmieszczeniem wspomnianych modułów w obrębie ekranu.

2. Dodatkowa nawigacja przyjazna użytkownikowi

Oferta banków i innych instytucji finansowych zwykle jest bardzo obszerna i składa się z wielu grup produktów. W związku z tym, stworzenie właściwej architektury informacji, która pozwoli użytkownikom na intuicyjne poruszanie się w obrębie serwisu i szybkie docieranie do poszukiwanych treści może być dużym wyzwaniem. Jako najwyższą kategorię nawigacji w serwisach bankowych zwykle stosuje się podział na typy klientów (indywidualni, biznesowi itp.) W takiej sytuacji kliknięcie na właściwą zakładkę pozwala na wstępie odfiltrować wiele informacji, które na pewno nie będą interesujące dla klienta z danej grupy.

Potrzeba logicznego uporządkowania pozostałych treści sugeruje zastosowanie w dalszej kolejności podziału oferty według typów produktów. Taki podział ma jednak swoje słabe strony: w przypadku, gdy klient nie zna dobrze specyficznego słownictwa, lub gdy jego wiedza na tematy związane z bankowością jest niewielka, może zniechęcać go to do eksplorowania serwisu. Dlatego ciekawym rozwiązaniem wydaje się być dodanie alternatywnej nawigacji, która będzie bardziej przyjazna dla użytkowników.

[Rys. grong-sparebank.no/privat]

W przypadku tego serwisu, zastosowano dodatkową nawigację według zdarzeń życiowych (np. narodziny dziecka, podróże), ilustrowanej dodatkowo przez ikony. Może to umożliwić klientom szybkie odnalezienie właściwych informacji, bez konieczności zagłębiania się w strukturę serwisu.

3. Kalkulatory i symulatory

Kolejną funkcjonalnością, która jest przydatna dla użytkowników, a dodatkowo może nieco odciążyć dyżurujących na infolinii konsultantów jest możliwość samodzielnego dokonania obliczeń dotyczących np. wysokości raty czy też własnej zdolności kredytowej.

[Rys. www.commbank.com.au]

Widoczny na ilustracji kalkulator daje użytkownikowi możliwość samodzielnego sprawdzenia, jak dużą pożyczkę może zaciągnąć. Po dokonaniu kalkulacji użytkownik ma również możliwość bezpośredniego przejścia do formularza aplikacji o kredyt.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij