Web design/UX na przełomie 2019/2020 (cz. 2)

Web design/UX na przełomie 2019/2020 (cz. 2)
Które kreacje najbardziej zachwyciły swoim designem w 2019 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku?
O autorze
12 min czytania 2020-01-09

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >

Web design/UX na przełomie 2019/2020 podsumowują: Zbyszek Czarnecki z Apptension, Katarzyna Smoleń-Drzazga z INTELLECT, Sebastian Sowa z Sun Group, Łukasz Ziółkowski i Piotr Dziadowicz z EDISONDA.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zbyszek Czarnecki
CEO Apptension

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2019 roku

Uważam, że w końcu technologia jest gotowa, by prowadzić użytkownika za rękę. Tworzyć tzw. pełne doświadczenie. Wiele projektów ostatnio zachwyca: przykładowo projekt doświadczenia www dla fonta Editorial New zrealizowany przez LOCOMOTIVE. Liczy się prosta i spójna interakcja we wszystkich elementach – nie wymagająca wiele od użytkownika. Natychmiastowy feedback po kliknięciu, brak oczekiwania. Tu z pomocą przychodzi już dobrze znane budowanie aplikacji w architekturze SPA. W zapomnienie idą duże animacje, które nie są związane z bezpośrednią nawigacją. Użytkownik musi mieć poczucie płynności całego interfejsu/doświadczenia. Scroll tracking jest jedną z takich metod.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Myślę, że w 2020 rozwiną się jednak możliwości DataViz w Web. Przemawia za tym coraz większa moc obliczeniowa standardowo używanych maszyn, powszechność WebGL w przeglądarkach (nawet mobilnych), który radzi sobie z obsługą prezentacji bardzo złożonych wizualizacji (kilkaset tysięcy elementów na ekranie). Czuję, że w 2020-2021 WebGL w końcu zdobędzie szerszy rynek. Tu można wyobrazić sobie złączenie z kolekcją od Jamesa Rounda na Behance.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mówiąc Web design mamy na myśli również przeglądarki mobilne, które wymagają osobnego podejścia. Liczy się szybkość dostępu do informacji. CDN to wymóg, tak jak i minimalizacja.

Warto sprawdzić strony najlepszych marek startupowych, które ze względu na bezpośrednią sprzedaż/konwersję, mają realną potrzebę ich ciągłego polepszania. Widoczny jest tu jasny podział na kategorie, persony do których strona mówi, spójny język, czy prostą i skuteczną nawigację. Przykład to nieustannie zmieniająca się strona Slacka.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku

Po pierwsze – nifikacja desktop web designu, mobile app designu i mobile web designu.

Web design stoi przed wyzwaniem standaryzacji tego, co oferuje na wszelkie dostępne platformy. Użytkownik oczekuje spójności doświadczenia między platformami. Być może strony będą działać jak aplikacje mobilne, w czym pomoże PWA. To z kolei wymusi na designerach zmianę koncepcji – z działającej responsywnie strony www na dwie różne strony. Efektem będzie ujednolicenie części interfejsów. To duża zmiana.

Drugie wyzwanie to walka o atencję użytkownika.

Tak naprawdę i na stronach www umieszczamy coraz mniej informacji. Dlaczego? Po prostu coraz mniej czytamy. Rośnie natomiast walka o atencję. My – użytkownicy – potrzebujemy szybko „zweryfikować”, czy treść jest dla nas i czy nas interesuje. Nie tracimy czasu na zagłębianie się w przekaz, bo wokół mamy wiele innego, bardziej dopasowanego do nas contentu. Treści niskiej jakości omijamy. Użytkownik średnio spędza 15 sekund zanim podejmie decyzje, czy zmienia kontekst. Architektura informacji i projektowanie doświadczeń + badanie ich – może nie jest topowy temat, ale coś co przychodzi nam coraz częściej wdrażać do procesu projektowego. Myślę, że ta wiedza też musi być ciągle rozszerzana – web design (czy też design) powinien ściśle współpracować z UX i wymieniać „trendy” między sobą.

Trzecie wyzwanie to Web Design + AI.

Już teraz wiemy, że istnieje sporo narzędzi do testów A/B. Są to narzędzia, które coraz śmielej oferują automatyczne testy z wykorzystaniem „sztucznej inteligencji” = analizy danych. Wszystko w celu dostosowania doświadczenia użytkownika do jego potrzeb. Wydaje mi się, że ten trend będzie się rozwijał, ale jednocześnie wraz z nim pojawi się pytanie jak projektować interfejsy, by były modularne na tyle, by AI mogło je samo „układać” w najlepszą możliwą architekturę informacji zorientowaną na dany wynik. To nurt, który zrodzi wiele wątpliwości, ale też znowu – wprowadzi pewną standaryzację, jak robił to Material Design, czy też Bootstrap. Unifikować stara się również Microsoft ze swoim Fluent Designem.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku

Po pierwsze zapomnijmy, że nasz polski Web Design różni się czymś od światowego Web Designu. Myślę, że jako Polska nasz design jest na bardzo wysokim poziomie. Większość polskich kilkunasto-, kilkudziesięcioosobowych agencji, które znam ma bardzo dobre standardy, mamy wielu super specjalistów. Nasze wyzwania to wyzwania globalne, wymienione w poprzednim pytaniu.

Katarzyna Smoleń-Drzazga
UX designer, INTELLECT

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2019 roku

  • Aplikacja Apollo’s Moon Shot – stworzona przy współpracy warszawskiego startupu Immersion z NASA, aby uczcić 50. rocznicę lądowania na Księżycu. Aplikacja wykorzystuje technologię AR, by przybliżyć nam misję Apollo 11. Bardzo ciekawe połączenie aspektu edukacyjnego i rozrywki. W końcu kto z nas nie chciałby doświadczyć lądowania na Księżycu?
  • Swoją oryginalnością zachwyciła mnie strona festiwalu Kikk. Interesujące wykorzystanie animacji, map i odniesień do pogody sprawia, że ta realizacja mocno wyróżnia się na tle innych serwisów wydarzeń kulturalnych.
  • Ostatni projekt, który zapadł mi w pamięć to strona platformy Wickret. Estetyczny dobór kolorów i świetne wykorzystanie efektu animacji tła przy scrollowaniu, przez co całość nabiera dynamiki i unikalnego wyrazu.

2 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design

  • Wprowadzenie Asystenta Google po polsku – można by rzec – nareszcie! Od stycznia tego roku możemy testować możliwości Asystenta Google w naszym rodzimym języku, co z kolei jeszcze mocniej wymusza na branży UX myślenie o projektowaniu w kontekście mnogości różnego rodzaju interfejsów.
  • Prezentacja Xiaomi Mi Mix Alpha – to na razie koncepcja, ale firma Xiaomi zaprezentowała działający prototyp nowego telefonu. Co jest w nim takiego wyjątkowego? Przede wszystkim przesuwanie granic. Bo kiedy producenci telefonów na całym świecie prześcigają się w tym, jak wykorzystać większą powierzchnię ekranu, Xiaomi pokazuje telefon z ekranem… dookoła. Wprowadzenie takiego urządzenia do masowej produkcji może okazać się prawdziwą rewolucją.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku

  • UX jako całość – projektowanie jest poszukiwaniem złotego środka pomiędzy użytkownikiem, technologią i biznesem. Tak jak chcemy rozumieć użytkownika, tak powinniśmy starać się rozumieć naszego klienta, jego biznes i potrzeby, z jednoczesnym uwzględnieniem możliwości technologicznych. Niestety z własnych doświadczeń wiem, że nie zawsze takie podejście jest na stałe wpisane w proces projektowy. Jeśli skupimy się tylko na użytkowniku bez brania pod uwagę celów biznesu, to biznes nie zapłaci za realizację tego projektu. Jeśli uwzględnimy i użytkownika, i biznes, ale bez technologii może okazać się, że stworzyliśmy projekt, którego nie da się wdrożyć. Jeśli pominiemy użytkownika, to obudzimy się z produktem, którego rynek nie potrzebuje. Z budowaniem dobrych rozwiązań jest jak z budowaniem domu – najpierw musimy mieć mocny fundament, a fundamentem UX jest rozumienie użytkownika, biznesu i technologii.
  • Zwinność – projektowanie ewoluuje. Widać na rynku trend adaptacji zwinnego podejścia (lean UX) do procesu projektowania, gdzie przygotowanie interfejsu jest tylko jednym z elementów. Projektowanie nowych produktów staje się coraz bardziej procesem całościowym, gdzie konieczne jest testowanie naszych założeń, eksperymentowanie i sprawdzanie ich uzasadnienia biznesowego.
  • Projektowanie dla różnych grup wiekowych – jest to wyzwanie, z którym będziemy się mierzyć w ciągu najbliższych lat. W związku ze starzeniem się naszego społeczeństwa, coraz częściej pojawiają się rozwiązania digitalowe dla osób po 50. roku życia, które mają inne cele i doświadczenia związane z korzystaniem z urządzeń elektronicznych. Natomiast na drugim końcu są osoby z pokolenia Z (urodzone po 2000 roku), dla których technologia istnieje od zawsze i które oczekują zaspokajania innych potrzeb podczas korzystania z niej.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku

  • Artificial Intelligence – to temat nośny od kilku lat i technologia, która stale się rozwija. Sama jestem ciekawa, co nowego pojawi się w tym obszarze i jakie znaczenie będzie miała sztuczna inteligencja w procesie projektowania interfejsów
  • Synchronizacja – coraz więcej osób korzysta z synchronizacji między różnymi urządzeniami. Szacuje się, że do 2022 roku na jedną osobę będzie przypadało około 7 zsynchronizowanych ze sobą urządzeń, co znacząco wpłynie na podróże użytkowników, dla których projektujemy.
  • Autonomiczne pojazdy – temat przyszłościowy, aczkolwiek niewątpliwie interesujący z wieloma wyzwaniami w procesie projektowym. Czy naprawdę będą przyszłością komunikacji? Czy my jako ludzie będziemy mieli do nich zaufanie? Na pewno przekonamy się o tym na przestrzeni kilku, może kilkudziesięciu lat.

Sebastian Sowa
new business manager, Sun Group

3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design

Bez wątpienia jednym z takich wydarzeń było wprowadzenie w końcówce 2018 roku, ciemnej wersji systemu MacOS – Dark Mode. Ciemne motywy zaczęły dominować i długo nie trzeba było czekać, aż najpopularniejsze firmy znane na całym świecie (YouTube, Instagram), wydały aktualizacje oprogramowania z ciemnymi motywami dopasowując się do tego trendu.

Kolejnym wydarzeniem czy też trendem są mikrointerakcje, które zapewniają bardziej intuicyjne postrzeganie interfejsu. Mikrointerakcje zachęcają do oddziaływania oraz podnoszą satysfakcję użytkowników podczas korzystania z produktu. Dzięki płynnej animacji interfejs produktu wygląda na bardziej dynamiczny i lżejszy, co pomaga w dużym stopniu zrozumieć niestandardowe rozwiązania.

Warto również podkreślić znaczenie dedykowanych ilustracji. Odważne, niestandardowe, z żywymi kolorami, zabawnymi stylizowanymi ludźmi o prostych kształtach i formach izometrycznych. Statystyki wyraźnie wskazują, że to właśnie ten typ treści działa lepiej niż jakikolwiek inny rodzaj treści wizualnych. Korzystając z niestandardowych ilustracji, firma podkreśla wyjątkową wartość swojej marki. Takie podejście do projektowania pomaga firmom zbliżyć się do swoich klientów, czyniąc ich doświadczenie z marką bardziej spersonalizowanym. Najpopularniejsze są ilustracje o prostych kształtach i formach izometrycznych.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku

Najważniejszym wyzwaniem w 2020 roku będzie projektowanie pod kątem szybkości. Technologia 5G wreszcie zaczyna działać na całym świecie. Szybkość przesyłania danych i czas oczekiwania znacznie się poprawią. Oznaczać to będzie, że powolne działanie witryny będzie nie do zaakceptowania dla pozytywnego doświadczenia użytkownika. Projektanci zyskają większą swobodę i zielone światło na wprowadzanie coraz bardziej złożonych elementów wizualnych w swoich projektach.

Na znaczeniu zyska personalizacja produktu. Produkty internetowe przeszły ewolucję od popularyzacji do personalizacji. Coraz więcej produktów znajduje nowe szanse dzięki segmentacji ukierunkowanej. Projektanci muszą zrozumieć perspektywę i rolę persony, która jest zupełnie inna niż ich własna. Warto będzie przeprowadzać segmentacyjne badania użytkowników, po to by poprawić wartości produktów i dzięki temu zatrzymać użytkowników na dłużej.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku

W mojej opinii będą to gradienty, jaskrawe i kontrastowe kolory. Wielkie zamieszanie w branży wywołał Instagram, gdy jakiś czas temu zastosował kolorowy gradient jako kolor swojej marki. Kolorowe gradienty są już z nami od kilku lat i ten trend na pewno się nie zmieni. Ostatnio rośnie na znaczeniu trend, w którym stosuje się jaskrawe i kontrastowe kolory przy projektach. Wciąż najbardziej estetyczne i przyjemne dla oka są te projekty, które cechuje prostota. Zasada mówiąca, że minimalizm jest najlepszym designem, obowiązuje już od jakiegoś czasu. Nie przewiduję zmian w tym obszarze.

Ciekawym trendem jest także asymetria i łamane układy stron. Asymetryczne układy w projektach stron internetowych, przyciągające uwagę, łamiące równowagę, wyraźniej przekazujące nastrój strony. Trend ten nadal ewoluuje i pozwala na coraz większą swobodę projektową. Asymetria jest szczególnie przydatna jeżeli strona ma czymś zaskakiwać.

I na koniec warto wspomnieć o projektowaniu 3D. Projekt nie musi być wcale statyczny. Można go animować przy użyciu grafiki 3D. Projektanci definiują nowy realizm, wykorzystując różne symulacje materiałów, ruchy obiektów i fascynujące kombinacje obiektów w kompozycjach. Jednym słowem czekają nas ciekawe czasy w projektowaniu 🙂

Łukasz Ziółkowski, UX designer w studiu EDISONDA
Piotr Dziadowicz, UX designer w studiu EDISONDA

3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design

PSD2

Unijna dyrektywa, która weszła w życie 14 września 2019 – choć głośna w branży bankowej – nie odbiła się zbyt szerokim echem w światku UX. A powinna. I choć jej konsekwencje zobaczymy wyraźniej zapewne dopiero w kolejnych latach, to już dziś można przewidywać, że będzie miała spory wpływ na szeroko pojęte usługi bankowe. Dyrektywa zmierza do poprawy bezpieczeństwa klientów i wprowadza tzw. podwójne uwierzytelnienie, np. podczas płatności online. Oznacza to, że raz na jakiś czas będziemy musieli przejść dwuetapowy proces weryfikacji. A o tym, czy będzie on bezbolesny dla klienta, zadecyduje dobry UX. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Bo PSD2 to także – a może przede wszystkim – otwarta bankowość. Dyrektywa wprowadza bowiem pojęcie TPP: Third Party Providers. Mogą oni świadczyć usługi polegające na udostępnieniu informacji o koncie – co oznacza wgląd w stan środków bez konieczności logowania do bankowości. Nie będzie to jedynie ciekawostka czy ułatwienie życia posiadaczom wielu kont, którzy podejrzą stan środków w jednym miejscu. To także możliwość wykorzystania danych o koncie i jego historii np. przy udzielaniu kredytów, dzięki czemu procesy te będą krótsze i sprawniejsze (znów kłania się UX). Ale to nie wszystko. Dyrektywa daje także TPP możliwość inicjowania płatności z tych kont poprzez własny interfejs. Oznacza to, że zapewne w niedługim czasie będziemy mogli zainicjować przelew z banku A w interfejsie banku B. Wydaje się także, że usługi te zaczną w niedługim czasie wykorzystywać dostawcy pozabankowi. I dopiero wtedy zacznie robić się ciekawie.

Dostępność

To temat powracający wielokrotnie w przestrzeni medialnej. Nie oznacza to jednak, że jest on zupełnie wyświechtany i pozbawiony znaczenia. Przeciwnie – wydaje się, że dostępność produktów cyfrowych będzie rosła z roku na rok. W kontekście wydarzeń, które wpływają w istotny sposób na UX, trzeba wspomnieć o podpisanej w tym roku ustawie, nakładającej na podmioty publiczne obowiązku spełniania zasad WCAG 2.0., tak by z zamieszczanych przez nie treści mogły korzystać osoby o różnym poziomie i rodzajach niepełnosprawności. Ustawa ma na celu wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Czy oznacza to, że od tej pory wszystkie serwisy publiczne będą w 100% dostępne dla osób z niepełnosprawnościami? Na pewno nie, natomiast podniesienie tego problemu do rangi podpisanej ustawy jest z pewnością krokiem w dobrą stronę. Na marginesie warto tu jedynie wspomnieć, że trend ten podejmuje także wiele „zwykłych” stron i serwisów, nie jest to więc jedynie zjawisko ograniczone do tych, „którzy muszą”.

Elastyczne ekrany = składane telefony

W świecie telefonów komórkowych rok 2018 był wyjątkowo nudny, bo to kolejny rok z rzędu, w którym nie dostaliśmy od producentów „słuchawek” czegoś ciekawego, a jedyną nowością były nieliczne telefony z wysuwanym aparatem, który tak naprawdę nie miał żadnego wpływu na komfort pracy. W 2019 w końcu coś się ruszyło i technologia elastycznych wyświetlaczy OLED trafiła do rozwiązań konsumenckich. Najpierw zobaczyliśmy Huawei Mate X i Samsung Galaxy Fold, a w końcu Motorolę RAZR 2019. O ile dwie pierwsze pozycje na dzień dzisiejszy kuszą gigantycznym (jak na telefon) ekranem, możliwością wykonywania „prawdziwej pracy” i sensownego operowania w trybie dzielonego ekranu, tak nagroda w kategorii „urzekający produkt” należy do Motoroli. RAZR jest promykiem nadziei na zerwanie z monotonną stylistyką, na zakończenie wyścigu w liczbie obiektywów i dowodem na to, że telefony mogą zmieniać swoje rozmiary również w tę drugą stronę – bez utraty na funkcjonalności.

2 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku

Ja, mój, o mnie – czyli jeszcze więcej personalizacji

Dużym wyzwaniem, z którym będą się musieli (chcieli) zmierzyć projektanci jest personalizacja. I nie chodzi tu o personalizację typu „produkt dla takich, jak ja”, tylko „produkt dla mnie”. To się już zresztą dzieje. Na cyfrowym podwórku mamy chociażby przykład Baze – aplikacji, która po cyklicznych badaniach krwi dobiera zestaw witamin odpowiednich dla konkretnego użytkownika. W stronę personalizacji zmierza też branża motoryzacyjna, która od lat wchodzi w mariaż z UX (ekrany dotykowe, sterowanie głosem). Ciekawym przykładem jest KIA i jej system r.e.a.d. Kierowca siada za kierownicą, a system korzystając z zaawansowanej sieci czujników (np. skanujących twarz czy rozmieszczonych w kierownicy), a także informacji o stylu jazdy, dostosowuje warunki panujące w samochodzie to aktualnego samopoczucia kierowcy (poziom oświetlenia, natężenie dźwięku, klimatyzacja). A komfort jazdy przekłada się na bezpieczeństwo.

Data driven design

Powyższe rozwiązanie nie byłoby możliwe, bez danych o użytkowniku. Docieramy więc do kolejnego wyzwania na 2020 rok, jakim jest projektowanie w oparciu o dane. Decyzje UX-owe nie są podejmowane tylko na podstawie doświadczenia i (w najlepszym razie) badań, ale coraz częściej w oparciu o analizę danych. W większych organizacjach podejmuje się działania na podstawie analizy obszernych zbiorów danych, pozyskiwanych w systematyczny i zaplanowany sposób. W dłuższej perspektywie data driven UX jest obarczone mniejszym ryzykiem błędu niż tradycyjne projektowanie. Budowanie procesów na podstawie danych analitycznych pozwala w dokładny sposób wskazać miejsca, które wymagają poprawy UX. Potem można też opomiarować wdrożone rozwiązania i testować ich trafność.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku

Dark mode

Tryb ciemny to opcja, którą znajdziemy już niemal wszędzie: na MacBooku, Windowsie, w przeglądarce Chrome, a także na Androidzie i iPhonie. W Apple dark mode zadebiutował wraz z MacOS Mojave (2018 rok), a od tego roku tryb ciemny można włączyć na iPhone’ach (iOS 13). Także w tym roku Chrome wprowadziło wtyczkę umożliwiającą przeglądanie stron w dark mode. Skoro więc tryb ciemny jest już wszędzie, to co to za trend na 2020 rok? Otóż wspomniane powyżej rozwiązania (systemowe, funkcjonalne) stwarzają obecnie pole do popisu dla firm tworzących strony, aplikacje itd. Sama możliwość „odpalenia” iPhone’a w trybie ciemnym nie oznacza, że aplikacja, którą mamy zainstalowaną na urządzeniu, będzie obsługiwana w dark mode, wymaga to bowiem przygotowania niejako dwóch wersji aplikacji. Analogicznie jest z przeglądarką i stronami www. Wydaje się, że 2020 rok to czas, w którym producenci sprzętu i oprogramowania przygotowali optymalne warunki deweloperom, a użytkownicy po prostu coraz częściej będą wymagać apek i stron w trybie ciemnym, który ma wpływ nie tylko np. na długość pracy na baterii, ale także zwiększa komfort pracy i zmniejsza poziom promieniowania (zwłaszcza w nocy lub pochmurny dzień). Piłka jest po stronie twórców aplikacji: biznesu, deweloperów i projektantów UX.

Digitalizacja obsługi klienta

W 2020 jeszcze więcej firm postawi na cyfryzację procesów związanych z obsługą klienta. Niezależnie od tego, czy mówimy o portalach klienta, systemach typu eBOK (Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta), platformach sprzedaży B2B, czy chatbotach – wiele firm już widzi w tych rozwiązaniach sposób na obcięcie kosztów obsługi klienta i przesunięcie jej z tradycyjnych kanałów, do przestrzeni cyfrowej. Projektowanie tego typu produktów cyfrowych to dla projektantów duże, wymagające eksploracji wyzwanie, dla organizacji natomiast –spora szansa na nową jakość prowadzenia biznesu.

Design systemy

Czasy, w których interfejsy graficzne były dodatkiem – minęły bezpowrotnie. Dziś w dobie doskonałych, gęsto zagęszczonych pikselami ekranów i unifikacji dostarczanych usług, to interfejs użytkownika bywa decydującym czynnikiem, dla którego klienci wybierają konkretne rozwiązanie. Wiele cyfrowych przedsiębiorstw rozszerza swoją działalność, aby zdobyć nowych klientów. Pogoń za nowymi funkcjonalnościami, wciąż za mała podaż programistów i projektantów na rynku wymusza poszukiwanie innych rozwiązań. I tu z pomocą przychodzi design system. Korzystanie z odpowiednio zaprojektowanych i wdrożonych komponentów design systemu pozwala na budowanie interfejsów tak, jakby składały się z klocków Lego.

Co to daje organizacji oprócz redukcji kosztów i skrócenia time-to-market?

  • odciąża projektantów i programistów,
  • likwiduje funkcjonalne i wizualne niespójności,
  • ułatwia współpracę zespołów projektowych i biznesowych.

W Polsce świadomość związana z design systemami będzie rosła, a firmy, które będą dalej utrzymywały wiedzę o swoich interfejsach w zamkniętych silosach zespołów nie będą miały innego wyboru niż dokonanie wewnętrznej rewolucji.

PWA – Progressive web applications

E-commerce jako strona internetowa, do tego ten sam sklep jako aplikacja na Androida lub iOS? To trzeba projektować i utrzymywać. W 2020 roku będziemy więc do tego podchodzić rozważniej, a w zmianie podejścia pomoże technologia PWA. Bardziej zaciekawi ona pewnie biznes niż projektantów, ponieważ w kwestii projektowania niewiele się zmieni.

Dzięki tej technologii (pokazanej pierwszy raz przez Google w 2015 roku) możliwe jest budowanie stron internetowych, które z perspektywy użytkownika zachowują się dokładnie tak samo jak aplikacje mobilne i korzystają z ich wszystkich zalet. Użytkownik nie musi nic instalować ze sklepu z aplikacjami – wystarczy, że doda skrót do strony napisanej w PWA, a ta uruchomi się korzystając z silnika przeglądarki internetowej (korzystając z paska przeglądarki lub nie).

Co użytkownicy zyskują dzięki PWA?

  • Przede wszystkim znacznie krótszy czas wczytywania dzięki cache’owaniu zawartości,
  • dostęp offline do wybranych treści w razie braku internetu,
  • większą interaktywność i dostęp do natywnych rozwiązań dla każdej z platform.

Dowód na skuteczność technologii? Bazując na wdrożeniu Forebsa – czas ładowania strony internetowej na mobile skrócił się z 6,5 s do 2,5 s dla wersji PWA, a liczba użytkowników, którzy przeczytali cały artykuł zwiększyła się 6x. Liczby mówią same za siebie…