Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Nowości Google Ads w 2019 roku okiem ekspertów

Nowości Google Ads w 2019 roku okiem ekspertów
Rok 2019 obfitował w zmiany w Google Ads. W naszym artykule zebraliśmy te najciekawsze. Nasi eksperci z DevaGroup oceniają ich znaczenie i wpływ na efektywność kampanii Google Ads. Zapraszamy do prześledzenia najważniejszych zmian w minionym roku.
O autorze
7 min czytania 2020-01-16

Styczeń

1. Pojawiają się niepomijalne 15-sekundowe reklamy wideo.

Niepomijalne reklamy in-stream mogą mieć maksymalnie 15 sekund. Mogą pojawić się przed filmem, w jego trakcie lub po nim. Rozliczamy się w ich przypadku w modelu CPM.

2. Wprowadzono kolumnę „Wynik optymalizacji” dla sieci wyszukiwania.

Funkcjonalność trudna do jednoznacznej oceny. Sztuczna inteligencja i machine learning to rozwiązania często znacznie podnoszące skuteczność kampanii. Dlatego składowe wyniku optymalizacji, które mają największą wagę, to właśnie AI – np. automatyczne strategie ustalania stawek. Podobnie jak Google, też zachęcamy do wykorzystania tych rozwiązań. A raczej testowania. Ponieważ czynnik ludzki jeszcze ma znaczenie i często rekomendacje (typu ustaw CPA czy zwiększ budżet) nie przełożą się na większą efektywność kampanii. Samo rozwiązanie na plus – pozwala ocenić, na co Google zwraca uwagę, jednak jeszcze przez jakiś warto kierować się własnym rozumem i logiką przy optymalizacji kampanii oraz wdrażaniu nierzadko ryzykownych rekomendacji automatu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Luty

1. Udział w kliknięciach pojawia się w kampaniach w sieci wyszukiwania.

I oto mamy kolejny argument dla klienta, że trzeba zwiększyć budżet. 😉 Google konsekwentnie realizuje swoją strategię maksymalizacji wydatków reklamodawców. Ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – dla specjalistów jest to kolejna metryka, która nieco wpłynie na myślenie, jak poprawić klikalność reklam, czyli zwiększyć udział w kliknięciach, a tym samym pokazać się lepiej niż konkurencja.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Więcej informacji w reklamach typu „Tylko połączenie” dzięki dodatkowym liniom tekstu – możliwość dodania dwóch 30-znakowych nagłówków i wydłużenie linii tekstu z 80 do 90 znaków.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reklamy tego typu sprawdzają się, gdy zależy nam na szybkości kontaktu użytkownika z firmą. Dodatkowa treść ma jak dla mnie dużą wartość, bo umożliwia przekazanie większej ilości informacji na etapie wyszukiwania konkretnych produktów czy usług. Możemy dodatkowo zachęcić potencjalnego klienta do kontaktu, przedstawiając unikatowe wartości, zalety czy udogodnienia. Znaczący jest także fakt, że każda dodatkowa treść to większy obszar, jaki obejmuje sama reklama, a tym samym lepsza jej widoczność.

Marzec

1. Została dodana nowa funkcja „Zalecane kolumny”.

W Google Ads jest bardzo wiele kolumn do wyboru. Trudno przezwyciężyć wieloletnie nawyki dodawania tych samych, więc Google wyszło naprzeciw i uruchomiło nową funkcję Zalecane kolumny, która podpowiada nowe kolumny raportowania, biorące pod uwagę ostatnie ustawienia kampanii i konta.

2. Wychodzi nowy Google Ads Editor v1.0.

Nowe wersja edytora wprowadziła pełne zarządzanie wieloma kontami oraz lepszy układ interfejsu i większą łatwość obsługi.

Kwiecień

1. Na kontach Google Ads pojawia się nowa sekcja w Konfiguracji czyli Menedżer zasad.

Wszystkie alerty dotyczące zasad reklamowych w jednym miejscu. Zdziwicie się, ile problemów ze zgodnością z zasadami przegapiliście w swoich reklamach i ich rozszerzeniach. Jedyne, czego może brakować, to brak dostępności Menedżera z poziomu MCK.

Maj

1. Konferencja Google Marketing Live, ogłoszono m.in.

  • Nowy typ reklam – Discovery Ads,
  • Nowy typ reklam – Gallery Ads,
  • Reklamy produktowe z funkcją prezentacji – Showcase Shopping Ads,
  • Nowe narzędzie – Bumper Machine,
  • Nowe narzędzie – Audience Expansion Tool,
  • Kampanie lokalne dla wszystkich.

Google zaprezentowało wiele nowości na najbliższe miesiące. Widać nowe formaty reklam, które mają zaciekawić odbiorcę i urozmaicić przekaz reklamowy. Są także nowe narzędzia, automatyzujące kierowanie oraz tworzenie reklam.

2. Wchodzi nowy Planer skuteczności kampanii.

Budget Planner zmienił się w Planer skuteczności z wszystkimi funkcjonalnościami, jakie zawierał. Bardzo przydatne narzędzie do sprawdzania potencjałów i monitorowania zmian. Dużą zaletą jest możliwość sprawdzania prognoz dla konkretnej kampanii.

3. Google zaczyna udostępniać Bumper Machine do tworzenia 6- sekundowych reklam wideo (beta).

Bumper Machine to całkiem przydatne narzędzie, gdy klient dysponuje dobrej jakości filmem, który trzeba przyciąć do krótszego formatu. Generowanie filmików reklamowych jest automatyczne, a prosty edytor pozwala na ich modyfikację.

Czerwiec

1. Zostaje wprowadzone wybieranie działań powodujących konwersję na poziomie kampanii.

To jedna z ważniejszych zmian na kontach w 2019 roku. Nie musimy już podejmować decyzji o celach działań branych pod uwagę w kolumnie „Konwersja” na poziomie całego konta. Jeśli chcemy śledzić różne konwersje, nie trzeba już zakładać osobnych kont reklamowych. Możemy też tworzyć zestawy konwersji i dodawać je do wybranych kampanii. Możliwość wybrania konwersji na poziomie kampanii dostarcza dokładniejsze dane do optymalizacji pod kątem konwersji. Ułatwia pracę na kontach, na których kampanie mają odmienne cele.

Lipiec

1. Wychodzi Google Ads Editor v1.1.

W edytorze zostają wprowadzone nowe funkcjonalności m.in. Selektor obrazów, Tryb ciemny, Wykluczenia adresów IP, Menedżer kont.

2. Zmiany w modyfikatorach dopasowania do wyrażenia i dopasowania przybliżonego – rozszerzenie o zapytania, które mają to samo znaczenie co słowo kluczowe.

Dzięki tej nowości możemy trenować swoją regularność w przeglądaniu raportów wyszukiwanych haseł i tworzeniu listy słów wykluczających. Jeśli ktoś się zagapi, może wyświetlać reklamy na nietrafne słowa kluczowe i nieefektywnie wykorzystywać budżet kampanii.

3. Masthead w YouTube jest dostępny w ramach rozliczeń w modelu CPM

Masthead, czyli reklama u góry strony głównej YouTube’a została udostępniona globalnie dla wszystkich reklamodawców w ramach rozliczenia CPM. Wcześniej ten format był dostępny w modelu kupowanym na cały dzień.

Sierpień

1. Uruchomienie bety reklam z galerią.

Reklamy z galerią to nowy format, który obsługuje się przez przesuwanie reklam zawierających obrazy. Takie reklamy wyświetlają się u góry strony wyników wyszukiwania i dostarczają klientom przydatne informacje o produktach i usługach.

2. Wynik optymalizacji obejmuje również kampanie produktowe.

Dalszy rozwój tego wskaźnika pokazuje, że Google bardzo mocno stawia na tę funkcjonalność. Wynik optymalizacji to prognoza skuteczności konta reklamowego wyrażona w ujęciu procentowym. Google pokazuje nam rekomendację, które jego zdaniem pomogą nam zoptymalizować kampanie. Cały czas mamy również możliwość odrzucenia rekomendacji, z którymi się nie zgadzamy lub nie są nam potrzebne.

3. „Maksymalizuj wartość konwersji” jest dostępne w sieci wyszukiwania.

Jak każdą z udostępnianych strategii ustalania stawek, tę również trzeba przetestować. W tej branży nie ma idealnej metody dla każdego klienta, więc żeby ocenić, czy działa, trzeba sprawdzić. Wiele z automatycznych strategii działa dobrze, zatem tej też przyznajemy kredyt zaufania.

4. Wprowadzone zostaną korekty sezonowe dla inteligentnego określania stawek.

Korekty sezonowe pozwalają dostosować strategię biddowania do sezonowych wydarzeń, kiedy spodziewamy się wzrostu współczynnika konwersji.

Wrzesień

1. Academy for Ads zmienia się w Skillshop.

Google po raz kolejny zmienia nazwę portalu – tym razem z Academy for Ads na Skillshop.

2. Wycofanie średniej pozycji z końcem miesiąca.

Duża zmiana, która wśród wielu specjalistów nie spotkała się z entuzjazmem. Jeżeli ktoś wykorzystywał metrykę średniej pozycji w regułach, raportach, dashboardach, kolumnach niestandardowych dane nie będą się już wyświetlać i mogą pojawić się błędy. Warto przejrzeć powyższe elementy i sprawdzić, czy nie jest konieczne wprowadzenie zmian. Również klienci lubili metrykę średniej pozycji w swoich raportach.

3. Nowy wygląd reklam typu Tylko połączenie.

Teraz nazwa firmy i nagłówek są wyświetlane bezpośrednio pod numerem telefonu wraz z większą ikoną telefonu. Dzięki tej zmiania reklama jest bardziej przejrzysta i zrozumiała dla użytkowników, a wezwanie do działania lepiej widoczne.

4. Dodanie wizyt w sklepie stacjonarnym do strategii inteligentnego określania stawek.

Google udostępnia wszystkim reklamodawcom wizyty w sklepie stacjonarnym w ramach inteligentnego określania stawek. Konwersje te będą aktywne tylko w kampaniach w sieci wyszukiwania i produktowych.

Październik

1. Wyłączenie przyspieszonego wyświetlania reklam w PLA i Search.

Standardowe wyświetlanie od 7 października 2019 roku staje się jedyną metodą wyświetlania reklam w kampaniach w sieci wyszukiwania, kampaniach produktowych i kampaniach z budżetem wspólnym. Wyświetlanie przyspieszone nie jest już dostępne.

2. Włączenie rozszerzenia formularza kontaktowego. (beta)

Ten typ rozszerzeń reklam to trochę jakby ukłon w stronę znanych z Facebooka Lead Ads – pomysł wydaje się być trafiony, ale na pewno wymagający jeszcze dopracowania. Przede wszystkim, jeśli nie zdecydujemy się na integrację z systemami zewnętrznymi, pozostaje nam codzienne przeglądanie raportu rozszerzeń reklam i ręczne pobieranie leadów. Jeśli opiekujesz się jednym kontem – w porządku. Jeśli natomiast masz w strukturze ponad 30 kont z tym rozszerzeniem, zaczynają się schody. Plus dla Google za inicjatywę i czekamy na dalszy rozwój tego projektu!

3. Google zaczyna udostępniać nowe grupy odbiorców w sieci wyszukiwania: odbiorców o podobnych zainteresowaniach i segmenty wydarzeń sezonowych dla odbiorców na rynku.

Google włączył 2 nowe grupy odbiorców: odbiorcy o podobnych zainteresowaniach pomagają zwiększyć świadomość i zainteresowanie zakupem wśród osób, które już są bardzo zainteresowane danymi produktami. Natomiast nowe segmenty odbiorców szukających okazji na „Czarny Piątek” i „Boże Narodzenie”, pozwalają skupić się na klientach, którzy aktywnie szukają promocji i są nastawieni na zakup.

4. W panelu Google Ads pojawia się 6 nowych metryk. Metryki te będą przypisane do daty konwersji, a nie daty kliknięcia, jak to jest zliczane domyślnie:

  • Konwersje (wg czasu konw.),
  • Wartość konw. (wg czasu konw.),
  • Wartość/konw. (wg czasu konw.),
  • Wszystkie konw. (wg czasu konw.),
  • Wartość wszystkich konw. (wg czasu konw.),
  • Wartość / Wszystkie konw. (wg czasu konw.).

Listopad

1. Wychodzi Google Ads Editor v1.2.

Google Ads Editor to jedno z podstawowych narzędzi specjalisty SEM. Czas poświęcany na tworzenie i zmiany w kampaniach dzięki temu narzędziu znacznie się skraca. Wraz z wprowadzaniem nowych rozwiązań w Google Ads aktualizowany jest też Edytor. Dzięki temu można przyspieszyć wprowadzanie nowości na kontach albo sprawdzanie poprawności ich wdrożenia. Aktualizacje nie są wolne od błędów (o tym można napisać książkę…), ale z każdą nową odsłoną pojawia się coś, co ułatwia i przyspiesza pracę (co zasługuje na oklaski, bo rzeczy w Edytorze zmienia się po prostu szybciej niż w panelu).

2. Nowe rozszerzenia do reklam w YouTube.

Przy reklamach wideo pojawiają się funkcje interaktywne, takie jak lokalizator sklepów, formularze zainteresowań i dodatkowe wezwania do działania, które dostarczają widzom przydatnych informacji bezpośrednio przy wyświetlanej reklamie.

3. Masthead w YouTubie jest dostępny na ekranach telewizyjnych.

Po zakończonych testach beta masthead został udostępniony globalnie wszystkim reklamodawcom w modelu cenowym CPM.

4. Reklamy produktowe będą wyświetlane również na YouTubie.

Tuż przed Black Friday Google uruchamia reklamy produktowe na YouTubie. Kampania PLA musi mieć włączoną w ustawieniach opcję wyświetlania na YouTubie i Discover w sieci reklamowej.

5. W sekcji Strategie ustalania stawek pojawiła się zakładka Top signals informująca o zmiennych, które są brane pod uwagę przy optymalizacji stawek.

Google uchyla rąbka tajemnicy i pokazuje nam, jakie czynniki generują więcej lub mniej konwersji. Zaprezentowane dane to tylko przykłady, ale możemy je użyć do optymalizacji naszej kampanii. Takie dane możemy również wykorzystać w targetowaniu innych działań marketingowych, takich jak mailingi czy kampanie reklamowe na Facebooku.

Grudzień

1. Nowości w Planerze słów kluczowych: tworzenie wielu planów i ich udostępnianie.

Bardzo przydatna nowość, dzięki której można tworzyć oddzielne plany i bez opuszczania Planera słów kluczowych dzielić się nimi z innymi użytkownikami, aby mogli dodawać do nich swoje komentarze i opinie. Zaletą tej nowości jest również to, że możemy działać bez wysyłania wielu e-maili do współpracowników, oszczędzając przy tym cenny czas. Funkcja udostępniania planów w planerze słów kluczowych ułatwia i przyspiesza pracę na etapie planowania strategii.

2. Wynik optymalizacji uwzględnia teraz kampanie w sieci reklamowej.

Wynik pozwala teraz określić priorytety działań dla kampanii w sieci reklamowej. Podobnie jak w przypadku kampanii produktowych i w sieci wyszukiwania, może wynosić od 0% do 100%, gdzie 100% oznacza, że konfiguracja kampanii pozwala na pełne wykorzystywanie ich potencjału.

3. Pojawiają się Wyjaśnienia. Pozwalają one uzyskać jasny obraz przyczyn poważnych zmian skuteczności na koncie Google Ads.

Wyjaśnienia pozwalają na szybszą optymalizacją kampanii. Za pomocą jednego przycisku można poznać najbardziej prawdopodobne przyczyny zmian parametrów takich jak wyświetlenia, kliknięcia i koszty.

 

Autorzy:

Zespół agencji DevaGroup: Dorota Kika, Agnieszka Maciuk, Anita Pruchniak, Justyna Bolisęga, Marta Nasiadka, Karolina Kawulka, Justyna Szymala z DevaGroup