TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Czy możemy już mówić o istnieniu wideo społeczności?

Czy możemy już mówić o istnieniu wideo społeczności?
Wideo marketing stał się nieodzowną częścią social mediów i digital marketingu. Prognozy Cisco Visual Networking przewidują, że do 2021 r. wideo będzie odpowiadać za 80% globalnego ruchu internetowego*. Natomiast najnowsze dane Global Web Index wskazują, że popyt na filmy w social mediach rośnie.
O autorze
4 min czytania 2020-02-27

Aktualnie każdego miesiąca 56% internautów ogląda filmy na Facebooku, Twitterze, Snapchacie lub Instagramie*. W Polsce natomiast, jak podaje agencja mediowa Zenith, średni czas oglądania treści wideo online wzrośnie w 2021 roku do 70 minut dziennie, co stanowi 40% wzrost w porównaniu z rokiem 2018 r. Ten dynamiczny wzrost spowodowany jest głównie przez sposób konsumpcji treści szczególnie widoczny wśród młodszych użytkowników, którzy tradycyjny telewizor zastąpili urządzeniami mobilnymi*. Mamy więc do czynienia ze społecznością coraz silniej nastawioną na treści wideo. Nie tylko w odbiorze takiej formy komunikacji, ale również w jej tworzeniu. Pokolenie Z nie zna świata bez Internetu, a młodsi dorastają obeznani ze smartfonami i TikTokiem. Myśląc więc o komunikacji digital, trudno pominąć znaczenie tej wideo społeczności.

Pojęcie wideo w kontekście mediów społecznościowych stało się obszerną kategorią. Materiały w tej formie są wykorzystywane na wszelkie sposoby na niemal każdej dostępnej powierzchni reklamowej. Powoli odchodzi się też od powielania spotów telewizyjnych i dystrybucji ich w kanałach online. Coraz częściej możemy obserwować kreatywne dostosowanie danego materiału do mediów społecznościowych lub nawet tworzenie osobnych wideo dedykowanych kanałom social. A wszystko po to, by w pełni wykorzystać funkcjonalności dostępnych platform oraz wpisać się w specyfikę użytkowników i zaskoczyć grupę docelową. Do najczęściej stosowanych form należą: making off, wywiady, podcasty, tutoriale czy chociażby relacje live. Obecnie w tworzeniu unikalnych treści wideo ograniczać nas może jedynie kreatywność, ponieważ dostęp do technologii, programów itp. stał się powszechny i uproszczony.

Przewagi reklamy wideo nad formą statyczną nie trzeba się specjalnie doszukiwać. Dynamika treści wideo już sama w sobie zwraca uwagę użytkowników, jest obszerniejsza, co sprawia, że pozwala umieścić więcej przekazu reklamowego. Badania przeprowadzone przez Facebooka i Nielsena pokazują, że reklama wideo, nawet widziana przez sekundę, wpływa na wzrost zapamiętywania przekazu, świadomości marki i decyzje zakupowe. O ile to spojrzenie może być kontrowersyjne, to niepodważalne jest, że wskaźniki są tym wyższe, im dłużej użytkownicy oglądają reklamę – widz pozostający pod wpływem wideo do samego końca ma przekazany pełny komunikat od marki. Przyjmuje się, że im dłużej użytkownik jest w stanie oglądać emitowany materiał, tym silniej jest nim zainteresowany*. Natomiast oceny przydatności danego wideo oglądający dokonują już w ciągu 10 pierwszych sekund. Widzowie mają coraz krótszy czas uwagi, dlatego dobrą praktyką staję się umieszczanie kluczowych informacji już na początku materiału. Szacuje się bowiem, że ponad 1/3 widzów jest w stanie zrezygnować, jeśli nie zostanie zainteresowana w ciągu 30 sekund*.

Reklama wideo jest również odpowiedzią na zmiany w sposobie konsumowania treści przez użytkowników. Poświęcają oni coraz mniej uwagi materiałom, z którymi się stykają. Użytkownicy mediów społecznościowych są narażeni na ciągły i stale rosnący strumień informacji, dlatego zdolność do ich odczytywania przyspieszyła, szczególnie wśród młodszych pokoleń. Facebook wyliczył, że ten sam fragment treści z News Feedu użytkownicy szybciej konsumują na urządzeniach mobilnych (1,7s) niż na komputerach (2,5s). To sprawia, że materiał w formie wideo staje się treścią lepiej dopasowaną do formy konsumpcji informacji, do jakiej przyzwyczajeni są użytkownicy*. Wpływ na to ma nie tylko specyfika portali społecznościowych, ale również rozwój Internetu, technologii, urządzeń mobilnych i aplikacji. Wg doniesień Facebooka osoby, które obejrzały reklamę wideo w czasie krótszym niż 3 sekundy, odpowiadają często za 47% całkowitej wartości kampanii. Natomiast osoby, które obejrzały mniej niż 10 sekund, stanowią do 74%. Oznacza to, że użytkownicy nie muszą oglądać całego filmu, aby reklama miała na nich wpływ. Nawet wideo wyświetlane poniżej 10 sekund skutecznie zwiększa świadomość i motywuje do konwersji. Uwaga i koncentracja użytkowników jest coraz krótsza, a to stanowi wyzwanie dla producentów. Muszą oni m.in. skracać przekaz i dostosowywać materiał do mediów społecznościowych chociażby poprzez umieszczanie głównego przesłania na początku, by jak najwięcej osób miało z nim styczność*. Formą wideo, która aktualnie najsilniej angażuje użytkowników jest livestream. Z informacji od Facebooka wiemy, że widzowie spędzają średnio ponad 3 razy więcej czasu na oglądaniu wideo na żywo niż standardowego wideo* . Dzieje się tak, ponieważ dynamicznie żyjący Internauci uznają taki materiał za bieżący, realny i bardziej wartościowy. Co więcej, są oni również bardziej aktywni, ponieważ publikują ponad 10 razy więcej komentarzy pod livestream niż pod zwykłym wideo* . Dodatkowo materiał na żywo ma tę przewagę, że jest interaktywny, czyli pozwala twórcy angażować się w komentarze i odpowiadać na sugestie i pytania fanów. Idealnie więc wpisuje się w ideologię mediów społecznościowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Atrakcyjność i przewagę wideo potwierdzają również dane z serwisu Instagram, na którym szacuje się, że liczba zdjęć i filmów przesyłanych dziennie przekroczyła już 100 milionów. Zaznaczyć jednak trzeba, że filmy generują ponad 2 razy więcej zaangażowania niż zdjęcia. Biorąc pod uwagę dane z 2019 r. o sposobie konsumpcji filmów przez użytkowników tej platformy widzimy, że dynamika wzrostu takich form wideo jak InstaStories i IGTV jest bardzo wysoka – kolejno 83% i 44%*. Z danych publikowanych przez YouTube’a wynika, że użytkownicy tej platformy oglądają ponad 1 miliard godzin filmów dziennie, czyli więcej niż zsumowani dzienni odbiorcy serwisu Netflix i Facebooka. Platforma notuje ponad 70% wszystkich wyświetleń z urządzeń mobilnych, gdzie również średni czas sesji trwa dłużej niż 40 minut*. Pokazuje to jak silnie wzrost znaczenia wideo skorelowany jest z dostępnością urządzeń mobilnych. Doskonale wykorzystał ten nurt Tik Tok – aplikacja społecznościowa bazująca niemal wyłącznie na materiałach wideo. Samo motto serwisu, które brzmi: make every second count (niech liczy się każda sekunda) pokazuje, w jakim kierunku zmierza wideo. Na Tik Toku każdy materiał może mieć od 15 do 60 sekund, a każdy użytkownik może być twórcą, reżyserem i aktorem. Największą popularnością cieszą się bowiem układy choreograficzne albo żarty. Z raportu przeprowadzonego przez GetHero w 2019 wiemy, że co czwarty użytkownik aplikacji Tik Tok spędza przy niej ponad godzinę, a 56 proc. przynajmniej 30 minut dziennie. TikTok włączany jest przez 34 proc. użytkowników ponad 10 razy w ciągu dnia. Społeczność ta jest więc bardzo zaangażowana i aktywna na platformie. Brak jednak precyzyjnych danych dotyczących aktywności użytkowników. Niemniej jednak sama popularność aplikacji i rola wideo w jej strukturze pokazuje czego aktualnie oczekują użytkownicy sieci.

Wzrost znaczenia marketingu wideo w mediach społecznościowych, jaki nastąpił w ostatnich latach, jest olbrzymi. Śmiało można uznać więc ten obszar za jeden z najbardziej znaczących trendów na najbliższe lata. Patrząc na rolę materiałów wideo w bieżącej komunikacji i reklamie oraz sposób konsumpcji treści przez użytkowników, określenie „wideo społeczności” staje się coraz bardziej zasadne.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nowy Marketing jest patronem medialnym DIMAQ – międzynarodowego standardu kwalifikacji e-marketingowych. Artykuł został przygotowany przez eksperta – posiadacza certyfikatu DIMAQ Professional.

 

*blog.resulticks.com/social-media-marketing-trends-for-2020/
*Ibid
*www.zenithmedia.pl/czas-ogladania-tresci-video-line-osiagnie-w-polsce-w-2021-roku-70-minut-dziennie/
*www.facebook.com/business/news/value-of-video
*parker-design.co.uk/how-long-should-my-online-content-be/
*www.facebook.com/business/news/insights/shifts-for-2020-multisensory-multipliers
*www.facebook.com/business/news/value-of-video
*about.fb.com/news/2016/03/news-feed-fyi-taking-into-account-live-video-when-ranking-feed/
*about.fb.com/news/2016/04/introducing-new-ways-to-create-share-and-discover-live-video-on-facebook/
*www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/
*www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/