Zapytaliśmy laureatów – firmę Stock Polska, jak wyglądały kulisy kampanii i droga do tego zwycięstwa.
Dedykowana zdobywcom i pionierom
Zobacz również
Na początku była inspirująca historia – to ona stoi za wyjątkowym charakterem marki należącej do Stock Polska. Roald Amundsen był norweskim badaczem i podróżnikiem, który jako pierwszy zdobył Biegun Południowy. Jego wyprawa z 1911 roku została okrzyknięta jednym z największych dokonań w historii ludzkości i do dziś daje ludziom odwagę do tego by odkrywać więcej i przekraczać granice własnych możliwości. Nieustępliwość, wytrwałość i wola odkrywania stały się również fundamentem dla tożsamości wódki Amundsen, dedykowanej tym, którzy od życia pragną więcej. W ten sposób produkt stał się niejako uhonorowaniem tej historii, stanowiąc jednocześnie inspirację, aby każdego dnia odkrywać więcej, zarówno w sobie, jak i w otaczającym nas świecie. W obliczu tak silnego charakteru naszej marki, stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia kampanii, w której uchwycimy ten pełen mocy insight.
Przebieg kampanii
Pomysł na kampanię miał stanowić rzeczywiste odzwierciedlenie charakteru marki i wartości, które symbolizuje. Chcieliśmy pokazać, że mimo, że żyjemy w świecie, gdzie wszystkie lądy zostały już odkryte, rzeczywistość wokół nas wciąż pełna jest wyznań i nieznanych obszarów, w których możemy okazać się pionierami. I nie muszą to być dalekie ekspedycje czy ekstremalne wyprawy – nowych wrażeń i doświadczeń możemy szukać w codziennym życiu – odkrywając własne pasje, inspiracje, czy poznając własne słabości. Nieważne, czy chodzi o ciekawe hobby, zrobienie czegoś nowego czy osiągnięcia w pracy – każdy z nas może być ciekawy świata. Każdy z nas może inspirować i dawać się inspirować niezliczonymi historiami pokazującymi hart ducha, wytrwałość i pasję. Ponieważ sposobów wyrażania tych wartości jest tak wiele, jak wielu jest ludzi chcących odkrywać więcej.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aby zobrazować te idee na przykładach prawdziwych ludzi, nawiązaliśmy współpracę z trzema ambasadorami – Łukaszem Nowickim – aktorem, dziennikarzem i podróżnikiem, Krzysztofem Starnawskim – nurkiem i pasjonatem fotografii głębinowej i Marcinem Dobasem – fotografem National Geographic. Prowadziliśmy również działania digitalowe, zorganizowaliśmy warsztaty z Marcinem Dobasem dla influencerów i ich followersów. Odbył się też konkurs fotograficzny, w którym zachęcaliśmy uczestników do dzielenia się swoimi odkryciami w kategoriach – zwierzęta, ludzie, krajobraz oraz w kategorii specjalnej – Zimowa Ekspedycja. Zarówno konkurs, jak i całą kampanię zwieńczyliśmy prestiżową galą Amundsen Photo Awards, gdzie wyłoniliśmy autorów najlepszych fotografii. Zainteresowanie konkursem było naprawdę imponujące – liczba zgłoszeń wyniosła niemal 4 tysiące, natomiast nadesłanych zdjęć było w sumie aż 14 tysięcy. To dowód na to, że dobrze opowiedziana historia potrafi inspirować do podjęcia realnych działań i odkrywania więcej.
Stock Polska, The Digitals i Publicis Consultants pomagają odkrywać
Koncepcja i strategia marki Amundsen została wypracowana we współpracy z agencją The Digitals, która była również odpowiedzialna za realizację działań digitalowych, a za komponent PR-owy odpowiadał Publicis Consultants. Nad realizacją pracowało kilka zespołów i każdy był odpowiedzialny za inny etap lub element kampanii. Bardzo dbaliśmy o spójność działań we wszystkich kanałach, co tylko wzmocniło finalny efekt. Szczególnie gala konkursu Amundsen Photo Awards była wydarzeniem na dużą skalę, wymagającym znacznych nakładów organizacyjnych i logistycznych. Ta część kampanii odbyła się w Fortecy Kręgliccy – pięknej, wyrazistej przestrzeni eventowej, podkreślającej dodatkowo charakter idei Odkrywaj Więcej.
Przygotowania i wyzwania
Przygotowania trwały kilka miesięcy. Jak zawsze, najbardziej czasochłonnym etapem było wypracowanie strategii komunikacji spójnej z charakterem naszej marki. Wszystko zaczęło się od określenia najbardziej odpowiednich punktów styku i od koncepcji tego, jak przedstawić odczucia i idee za pośrednictwem konkretnych, wymiernych działań. Spotykaliśmy się wspólnie całym zespołem, aby razem ustalić najciekawszą formułę takiej komunikacji, początkowo w formie szkicu. Stopniowo pogłębialiśmy każdy kolejny etap, dopracowywaliśmy kolejne szczegóły. Pomysły zmieniały się w precyzyjnie rozpisane plany. Ten moment, kiedy z gąszczu koncepcji wyłania się spójny strategicznie obraz jest zawsze bardzo satysfakcjonujący i daje mnóstwo energii do działania. Również dla nas ta kampania była możliwością odkrywania więcej w kontekście tego, jak wiele możemy zaproponować. Pracowaliśmy ciężko na wspólny sukces, by w marcu ogłosić pierwszego ambasadora akcji – Łukasza Nowickiego.
Branża alkoholi wysokoprocentowych, w której się obracamy jako producent, rodzi wiele ograniczeń komunikacyjnych, z którymi musimy się mierzyć w ujęciu strategicznym. Opracowanie tak złożonej kampanii w przypadku tego typu produktu było niezwykle trudne, jednak potraktowaliśmy to jak przygodę i wyzwanie. Wspólnie wypracowaliśmy skuteczne rozwiązanie, o czym świadczy Złote Effie, które otrzymaliśmy za kampanię Odkrywaj Więcej. Warto podkreślić, że Effie Awards to jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych konkursów w branży marketingowej – nagradza nie tylko kreatywność i realizację, ale przede wszystkim efektywność kampanii, która bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe. Właśnie dlatego zwycięstwo w tym konkursie stanowi dla nas tak ogromne wyróżnienie i powód do dumy, szczególnie, że osiągnęliśmy je działając na tak wymagającym rynku jak ten alkoholowy.
Wnioski na przyszłość
Realizacja kampanii komunikacyjnej pod wieloma względami przypomina dobrze zorganizowaną podróż: najpierw pojawia się pomysł, idea, która pcha nas do konkretnych działań. Następnie są przygotowania, planowanie, w które zaangażowany jest zespół wykwalifikowanych specjalistów. Słowa zamieniają się w działania – rozpoczyna się wyprawa. Podobnie było z kampanią Odkrywaj Więcej – również pozwoliła nam przekraczać granice utartych schematów i dobrze znanych rozwiązań. Idea i silne wartości stojące za daną marką mają ogromną moc i przedstawienie ich w odpowiedni sposób pozwala stworzyć komunikację, która zostanie zapamiętana na lata. Realizacja kampanii była ogromnym wyzwaniem zwieńczonym sukcesem i jeszcze większym głodem odkrywania.