Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Lidl wyprzedza Biedronkę – duże zmiany w rankingu popularności sieci handlowych

Piąta edycja raportu Listonic i Moja Gazetka pt. „Sieci handlowe” prezentuje, kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym, gdzie rodacy najczęściej planowali zakupy oraz jakie promocje cieszyły się wśród nich największym zainteresowaniem.
O autorze
3 min czytania 2020-03-26

Model stock-up wraca do łask

W latach 90. wiele rodzin potrafiło robić duże zakupy raz na 1 – 2 miesiące i dodatkowo kupować świeże produkty raz w tygodniu. W dobie kryzysu powinniśmy wrócić do tego modelu – ograniczyć wizyty w sklepach i rozsądnie planować, co włożymy do koszyka.

– Przygotowanie dobrej listy, tradycyjnej – papierowej czy mobilnej, to w tej sytuacji konieczność. Wiedzą już o tym Włosi, którzy zaczęli masowo korzystać z aplikacji Listonic. Planowanie zakupów i tego, w co zaopatrzymy się w najbliższych dniach, to klucz do zmniejszenia liczby wizyt w sklepie i skrócenia czasu spędzanego na zakupach. W dobie pandemii to nie tylko kwestia wygody – teraz to także element bezpieczeństwa – mówi Kamil Janiszewski, członek zarządu Listonic.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W oparciu o dane z aplikacji Listonic i Moja Gazetka powstał raport pt. „Sieci handlowe 2019”. Najważniejszą zmianą na rynku jest pierwszy od wielu lat spadek lidera branży – Biedronki. Tym razem znalazła się ona na drugiej pozycji. Pierwsze miejsce na podium przypadło niemieckiej sieci Lidl – to właśnie tam Polacy najchętniej planowali zakupy. Na trzecim miejscu, bez zmian w stosunku do poprzedniego roku, znalazła się francuska spółka Auchan.

– Zmiany w trendach żywieniowych, stylu życia oraz galopująca inflacja pozwoliły na utrzymanie wysokich udziałów dwóch największych sieci dyskontowych. Lidl w zeszłym roku wyprzedził Biedronkę, co pokazuje, że trochę lepiej dopasowuje swoją ofertę do preferencji Polaków. Jest to też na pewno efekt większych inwestycji reklamowych Lidla w ostatnich latach – mówi Emil Krzemiński, B2B sales & marketing team manager w Listonic.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Jak sobota to tylko do Lidla”

Jednym z najlepiej ocenianych działań marketingowych niemieckiej sieci sklepów była promocja nawiązująca do zakazu handlu w niedziele, w której wykorzystano kultową melodię z piosenki Ireny Santor. Wysokie budżety reklamowe, przemyślana strategia, szeroki asortyment bardzo dobrej jakości produktów i wizerunek dobrego pracodawcy przyniosły sieci najwyższe miejsce na podium. Inwestycja w dedykowaną aplikację z promocjami i gazetkami, sklep e-commerce z produktami non-food, spójność działań online i offline sprawiła, że rzesze konsumentów chciały wracać na zakupy do tej sieci.

Biedronka obniża loty

Największej sieci sklepów w Polsce przypadło tym razem drugie miejsce na podium. Pierwszy od dekady spadek popularności portugalskiego koncernu to między innymi efekt niespersonalizowanego marketingu, mało różnorodnego asortymentu oraz kiepskiej jakości produktów marek własnych. W 2018 roku udział popularności Biedronki wynosił 30,17% – pomimo rozpoznawalności marki, odnotowany spadek o 2,47% umiejscowił sieć na drugiej pozycji w rankingu z wynikiem 27,70%.

Restrukturyzacja w Auchan (jeszcze) bez oczekiwanych efektów

Stabilne ostatnie miejsce na podium przypadło Auchan. Konsumenci interesują się tą siecią głównie ze względu na niskie ceny marek własnych oraz szeroki asortyment produktów. Rok 2019 nie był udanym okresem dla Francuzów. Sytuację może zmienić planowana przez sieć zmiana formatu wielkopowierzchniowych sklepów na mniejsze obiekty o bardziej spersonalizowanym charakterze.

Czołówkę, poza podium, najpopularniejszych sieci handlowych stanowią Kaufland, Tesco, Carrefour, Selgros, Pepco, Makro i Aldi.

Szybki rozwój i inwestycje w sieciach Żabka i Dino

Zgodnie z przewidywaniami wzrost odnotowały proximity i convenience stores, do których zaliczamy Żabkę, Dino, Lewiatana czy Stokrotkę.

Sieć sklepów Żabka to największy reprezentant convenience stores w naszym kraju. Niesamowite tempo rozwoju spółki świadczy o zapotrzebowaniu konsumentów na tego typu sklepy – małe, z dużą ilością najpotrzebniejszego asortymentu. Pierwsze Żabki powstały w 1998 roku, do 2005 roku na rynku krajowym działało już 1700 obiektów. W 2011 roku fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners wykupił udziały sieci, która dzięki temu zaczęła rosnąć w bardzo szybkim tempie. Rok 2019 przyniósł otwarcie 6-tysięcznego sklepu. W planach na najbliższą przyszłość detalista ma powiększanie swojego centrum logistycznego oraz inwestycje w technologiczny rozwój sklepów.

Bez zmian w kategoriach Drogerie oraz Dom i Ogród

Liderem kategorii drogerii w Polsce niezmiennie pozostaje Rossmann. Miniony rok upłynął pod znakiem rozwoju technologicznego placówek oraz aktywności zwiększających zaangażowanie konsumentów (aplikacja mobilna).

Podobnie jak rok temu, na podium w kategorii Dom i Ogród uplasowały się sieci IKEA, Castorama i Leroy Merlin. Dla szwedzkiego producenta mebli był to bardzo udany rok. Inwestycja w sklep internetowy przyniosła wzrost sprzedaży online o 68% względem poprzedniego roku i stanowi 10% całości obrotów sieci.

Pełna treść raportu „Sieci handlowe 2019” do pobrania TUTAJ