E-commerce w czasach pandemii

E-commerce w czasach pandemii
Bardzo wiele sklepów online, ale także sklepów, które funkcjonują w formie stacjonarnej musiało błyskawicznie dostosować się do nowej rzeczywistości w czasie pandemii. Prowadzisz e-commerce i chcesz wiedzieć, jak inni odnaleźli się w nowej rzeczywistości?
O autorze
3 min czytania 2020-08-04

W poniższym tekście znajdziesz przykłady, jak zareagowały wybrane sklepy online oraz z jakich nowych form promocji firmy możesz skorzystać.

Najwięksi giganci społecznościowi zdecydowali o udzieleniu pomocy firmom, które zostały dotknięte przez COVID-19. Jeśli prowadzisz Google Moja Firma, możesz bezpośrednio z poziomu konta firmowego uzupełnić aktualne dane związane ze zmianami w Twoim biznesie:

Możesz z tego miejsca utworzyć nowy wpis, który dotyczy aktualnych godzin pracy lub zmian wprowadzonych w firmie ze względu na epidemię. Wpis będzie wyświetlał się po prawej stronie w wyszukiwarce.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Google zapowiedziało także wsparcie przedsiębiorców, którzy już korzystali z ich usług w ramach Google Ads. Firma postanowiła przeznaczyć 340 mln dolarów wsparcia dla przedsiębiorstw, które od minimum roku miały aktywne konta Ads oraz prowadziły w nich kampanię (lub zleciły prowadzenie agencji interaktywnej). Środki mają być dostępne w formie kredytów do wykorzystania, dlatego warto sprawdzać swoje konto, ponieważ o przyznanych środkach zostaniesz poinformowany właśnie na koncie Google Ads. Przyznane kredyty będziesz mógł wykorzystać, uruchamiając reklamę display, reklamę na YouTubie lub w sieci wyszukiwania.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Naprzeciw firmom wyszedł także Facebook, który przygotował specjalną podstronę – Centrum zasobów dla firm: uodpornij firmę na zagrożenia. Serwis uruchomił program grantowy dla małych firm dotkniętych COVID-19, w ramach którego nawet 30 tys. mikroprzedsiębiorstw w ponad 30 krajach będzie mogło otrzymać grant od Facebooka.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Aby ubiegać się o udział w programie, firma musi:

  • zatrudniać od 2 do 50 pracowników;
  • prowadzić działalność od co najmniej roku;
  • znajdować się w trudnej sytuacji w związku z epidemią COVID-19;
  • znajdować się na obszarze, na którym działa Facebook.

Warto zapisać się do bazy, aby otrzymać od Facebooka informację, kiedy ruszy nabór firm do dofinansowania. Zapisz się tutaj.

Instagram umożliwił przedsiębiorstwom dodanie do profilu cyfrowej karty podarunkowej, aby użytkownicy mogli wspierać lokalne firmy, kupując bony, które zostaną wykorzystane w dowolnym terminie. Dodatkowo udostępniono interaktywne naklejki, za pomocą których możesz poinformować w InstaStories swoich obserwujących o możliwości zakupienia kart podarunkowych. Gastronomia może skorzystać także ze specjalnego buttonu z usługą zamawiania jedzenia, po dokonaniu konfiguracji u partnera dostawcy (na terenie Polski lokale gastronomiczne mogą rozpocząć współpracę z UberEats, a karty podarunkowe obsługuje GiftUp! lub SumUp!). Więcej o konfiguracji cyfrowych kart podarunkowych znajdziesz tutaj.

Aby ułatwić klientom kontakt z twoją firmą, możesz założyć bezpłatne konto WhatsApp Biznes. Aplikacja dostępna jest na Android i iOS i umożliwia zaprezentowanie i udostępnianie produktów oraz usług na twoim koncie. Jest to także doskonałe narzędzie do komunikacji, zwłaszcza dla osób, które np. nie korzystają z Facebooka, a chcą z tobą się szybko skontaktować. WhatsApp Biznes pozwala także na tworzenie automatycznych odpowiedzi powitalnych oraz ustawienie wysyłki wiadomości informujących o godzinach pracy (więcej informacji tutaj).

Wiele firm zdecydowało się wesprzeć szpitale walczące z koronawirusem. Przykładowo krakowski Multibrand Decofire.pl oferujący produkty do domu i ogrodu przekazuje 1% wartości wszystkich zamówień zrealizowanych w sklepie online. Aby poinformować o tym użytkowników, przygotowana została specjalna podstrona, gdzie automat zliczał 1% od wszystkich zamówień i aktualizował zebraną kwotę oraz kwotę wpłaconą na konto Szpitala Uniwersyteckiego.

Dodatkowo kupujący byli informowani na poziomie koszyka zakupowego o tym, jaka kwota od ich aktualnego zamówienia zostanie przeznaczona na pomoc w walce z COVID-19.

Wiele sklepów e-commerce informuje także swoich klientów o ewentualnych opóźnieniach w dostawie oraz o pracy w okrojonym składzie. Warto udzielić informacji, aby konsumenci wiedzieli, czego mają się spodziewać. Możemy o tym napisać na naszym blogu, w dziale aktualności, czy też tworząc specjalną podstronę, np. taką jak sklep CSI.

Duże sklepy online przygotowały też specjalne akcje wsparcia medyków w walce z koronawirusem. Firma 4F prowadziła sprzedaż dedykowanych koszulek, z których całość pozyskanych środków została przeznaczona na walkę z COVID-19. Dodatkowo od 14 marca przekazano 20% obrotu sklepu internetowego 4F.pl na rzecz Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie. Wsparcie 4F miało posłużyć do zakupu sprzętu i zaopatrzenia medycznego tej placówki.

Kolejny gigant e-commerce, firma New Balance, przygotowała wspólnie z Siepomaga akcję #Mojadyszka, w ramach której marka przekazywała fundacji 10 zł za każde przebiegnięte 10 km przez użytkowników. Po pokonaniu określonego dystansu wystarczyło zrobić zdjęcie aplikacji typu Strava lub Endomondo z zarejestrowanym treningiem i wysłać ją na stronie Moja Dyszka. Zebrane środki zostały przeznaczone na walkę z koronawirusem.

Prowadząc e-commerce, warto też poinformować odbiorców o tym, że przygotowując paczki do wysyłki, przestrzega się wszelkich zasad bezpieczeństwa i higieny. Poniżej przykład tego, jak firma Konesso informuje swoich klientów o bezpiecznych formach dostawy.

Niektóre firmy, takie jak Domodi, agregujące sprzedawców, przygotowały poradnik w formie e-booka, dotyczący tego, jak radzić sobie w czasach epidemii. Więcej informacji tutaj.