Trendwatching – insight konsumencki: dziś ważniejszy niż nigdy wcześniej. Skąd brać dane i jak wdrażać je w życie swojej marki

Trendwatching – insight konsumencki: dziś ważniejszy niż nigdy wcześniej. Skąd brać dane i jak wdrażać je w życie swojej marki

W branży marketingowej od lat króluje stwierdzenie „content is a king”. Jednak, wspomniany już wcześniej król, ma godnego siebie następcę tronu. A jest nim insight konsumencki.

O tym, jak istotne jest zbieranie na bieżąco informacji wprost od swoich klientów i obserwacja ich zachowań, przypomniała pandemia i zmiany, które wraz z nią postępowały dynamicznie. Nowe potrzeby użytkowników – jakie są? Szybka odpowiedź na ich oczekiwania – czyli co powinniśmy teraz zrobić? Jak planują obecnie realizować zakupy/ jakich produktów poszukują? Na te pytania pozwala odpowiedzieć właśnie insight konsumencki. I choć to słowo brzmi skomplikowanie – to w praktyce wcale takowym nie jest. A ja, w poniższym tekście, pokażę Ci skąd pozyskać i w jaki sposób zbierać dane oraz wykorzystywać je w swoich działaniach.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Insight konsumencki – z czym to się je?

Według mojej własnej definicji insight konsumencki jest całokształtem motywacji i demotywacji, które kierują użytkownikiem. To one odpowiadają za jego reakcje, zachowania, a także kształtują potrzeby czy nawyki. Żeby sukcesywnie realizować działania marketingowe kluczowym jest poznanie swojego odbiorcy. Dlatego pozyskuje się właśnie insighty. Jakby nie patrzeć – to swoisty trendwatching skupiony na zachowaniach userów, który odbywa się w czasie rzeczywistym. Głównym ich celem jest bowiem znalezienie prostych i funkcjonalnych rozwiązań oraz komunikatów.

Aby mówić o skuteczności insight’u, powstała zasada „4xR”, która pozwala określić, czy jest on dobry, a opiera się ona na czterech słowach:

  • Reality – zgodny ze stanem faktycznym i rzeczywistością
  • Relevance – związany z tematem, w związku z którym jest pozyskiwany
  • Resonates – powoduje reakcję zwrotną
  • Reaction – doprowadza do podjęcia określonego działania

W jaki sposób go pozyskać?

Najlepszym insightem okazuje się być ten zaobserwowany. Jednak nie oszukujmy się – nie ma na to czasu i przestrzeni, aby każdorazowo przyglądać się pojedynczym zachowaniom. Dlatego z pomocą przychodzi nam technologia. Poniżej scharakteryzuję narzędzia i metody, które pozwalają pozyskać insight konsumencki, a należą do nich (zakładając od tych najbardziej dostępnych i darmowych, a kończąc na opcjach płatnych):

a/ social media

praktycznie każda marka, sklep, usługa czy osoba posiada swoje social media. To świetne miejsce do obserwacji zachowań użytkowników i wyciągania wniosków (oczywiście, nie mówimy o strategicznych elementach). Tu z pomocą przychodzą np. Facebook i Instagram. Ten pierwszy pozwala weryfikować preferencje użytkowników m.in. za pomocą emotikon reakcji. Obecnie dostępnych jest 7 ikonek, które marki wykorzystują skutecznie do pozyskiwania szybkich informacji. Dla przykładu – prowadzisz lodziarnię i chcesz poznać opinie na temat smaków swoich produktów – które są ulubione lub na jakie nowe zdecydować się w procesie produkcji. Wówczas tworzysz post, którego grafika obok zdjęć z lodami posiada wizual ikonek reakcji, a fani, poinstruowani tekstem wpisu, reagują odpowiednią ikoną na dany smak. Im więcej fanów – tym zawsze zwrot informacyjny wyższy i konkretniejszy.

 

Drugie medium – Instagram – daje Ci możliwość weryfikowania potrzeb i oczekiwań za pomocą narzędzi dostępnych wraz z InstaStories.

(widok z poziomu dodawania InstaStories; Instagram)

A są nimi:

1. Ankieta – gdzie pojawiają się dwa bloki, w których wpisujesz interesujące Cię stwierdzenia. Ten motyw szczególnie wykorzystują influencerzy, którzy np. proszą fanów o pomoc w wyborze patternu tkanin do nowej kolekcji odzieży.

2. Quiz – gdzie możesz zadać pytanie i opatrzyć ją trzema odpowiedziami. I choć w quizie zawsze 1 odpowiedź jest prawdziwą i zaznacza się na zielono – to wiele marek decyduje się na wykorzystanie jej z przymknięciem oka na ten aspekt – pozyskując niezbędne do dalszego działania informacje; np. w Domodi tak badaliśmy, która z przygotowanych przez nas tapet na urządzenia mobilne przypadła użytkownikom najbardziej do gustu (kierunek dla dalszych działań w tej materii). 

3. Pytanie – również na swoim Instastories możesz zadać pytanie o konkretne preferencje. 

b/ analytics

Google Analytics, to narzędzie, która pozwala Ci wyciągnąć dane związane z klikalnością i zainteresowaniem na Twojej stronie, blogu czy w sklepie. Jakie informacje możesz z niego pozyskać? Jeśli na Twojej stronie pojawiają się treści – sprawdzisz, które z nich cieszą się największą popularnością oraz skąd pochodzi ruch kierowany do nich. Dodatkowo zbadasz obecną na Twoim serwisie grupę docelową, godziny jej aktywności czy porównasz te informacje z danymi z lat poprzednich. Jednocześnie dowiesz się, czy więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych czy wchodzi na Twoją stronę z poziomu desktopu – to pomoże Ci usprawniać serwis, adekwatnie do urządzenia, które w jego wypadku jest silniej eksploatowane. To kopalnia wiedzy, którą warto na bieżąco analizować, by wyciągać z niej wnioski poniekąd także będące insight’ami.

c/ ankieta

Skuteczną i szybką metodą pozyskiwania informacji od klientów są ankiety. Na rynku istnieje wiele darmowych narzędzi (WebAnkieta, formularze od Google), które pozwalają, w zgodzie z prawem, wykonać szybką weryfikację wśród użytkowników. Jeśli nie posiadasz dedykowanej bazy mailingowej – nie przejmuj się. Link do ankiety możesz zamieścić w social mediach czy na Twojej stronie www. My, w Grupie Domodi, wykorzystujemy ankiety bardzo często. Na podstawie wniosków z takich micro badań np. przygotowujemy ofertę dla partnerów czy dopasowujemy treści do oczekiwań konsumentów. Do tej pory nasze ankiety dotyczyły m.in.: preferencji treści modowych w internecie oraz czego brakuje użytkownikom w tej materii; czy widzą reklamy w social mediach i adekwatnie do nich podejmują decyzje zakupowe lub czego oczekują oni od marek modowych w trakcie pandemii.

d/ wywiady i profesjonalne badania

To działanie płatne, które wspiera agencja badawcza. jego zakres, problem badawczy czy jakość i wielkość grupy docelowej są ustalane indywidualnie na poziomie marki z podwykonawcą.

Jak wdrażać insighty w życie?

W powyższym zestawieniu pokazałam już częściowo jak wdrażać insighty w życie. Jednak tych opcji jest znacznie więcej, a im bardziej otwarte umysły posiadamy, kiedy analizujemy dane - tym działania mogą być nieszablonowe. Wśród nich spotkaliśmy się już m.in.:

  • zaprojektowaniem przez markę modową serii koszulek z napisem, który wybrali użytkownicy za pomocą InstaStories. Dzięki ankiecie zdecydowali oni, który produkt zagości w nowej kolekcji - oczywiście, nie muszę dodawać, że wspomniany t-shirt zniknął ze sklepu z prędkością światła;
  • wspomnianymi wyborami np. smaku lodów czy wyboru patternu do nowej kolekcji;
  • wykreowaniem akcji promocyjnych marek – np. jaki produkt dana marka powinna przecenić;
  • a w przypadku profesjonalnych badań – nawet zmiany logotypu, strategii działania czy komunikacji.

Dzisiaj marki i marketerzy pozostają na swoistym „stand by’u” monitorując zmieniający się rynek, a z nim zachowania i oczekiwania użytkowników. Bez tej wiedzy bardzo łatwo jest pozostać w tyle. Dlatego warto wykorzystywać dostępne narzędzia, aby realizować aktywny dialog z konsumentami oraz użytkownikami w tych pełnych niepewności czasach. Kto wie kiedy insight wymieni na tronie content. Bądźmy czujni, aby nie przegapić tego momentu.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij