TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Kulinarny Hype

Kulinarny Hype
Śledziłeś Przepis na życie, podarowałeś rodzicom na Święta Pascala i Okrasę by Lidl, a ostatnia sałatka z Kwestii Smaku zaprząta ci głowę w trakcie powrotu z pracy? To znak, że opętała cię kulinarna mania.
O autorze
3 min czytania 2014-02-11

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Od kilku lat Polacy coraz bardziej interesują się „smaczną” stroną życia. Gotują, eksperymentują w kuchni, jedzą na mieście, oglądają turnieje i programy kulinarne. Modny styl vintage rozszerzył się z ubrań i gadżetów również na kuchnię: slow food, back to basics, targi śniadaniowe i ekobazary. Chcemy sami gotować, zależy nam na jakości produktów i oryginalności potraw.

Trend ten obserwujemy także w mediach. W TV tworzonych jest coraz więcej programów o tematyce kulinarnej, na czele z hitem ostatnich ramówek TVN – Masterchefem (udział w oglądalności pasma 22,88 proc., 1 miejsce)* oraz programem Polsatu dla zawodowych kucharzy – Top Chef (udział 15,43 proc., 2 miejsce w paśmie). Internet również stał się wielką książką kucharską. Króluje oczywiście Kwestia Smaku, największy blog w Polsce, który w październiku 2013 roku odwiedziło ponad 1 mln użytkowników. Bardzo wpływowe są też pozostałe blogi z TOP 3 – Kotlet.tv i Mojewypieki.com**.

Niektóre blogerki kulinarne publikują treści również poza internetem. Przepisy spisane w formie książki wydała m.in. Dorota Świątkowska (Moje wypieki i desery), Paulina Wnuk (Kuchnia filmowa) czy też Eliza Mórawska (White Plate. Słodkie). Receptury blogerek znaleźć można również w prasie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Autorka whiteplate.blogspot.com współpracuje m.in. z dwumiesięcznikiem Kukbuk. Mimo spadków czytelnictwa prasy i słabnącej pozycji tego medium, powstają nowe magazyny kulinarne, takie jak wspomniany Kukbuk, Smak, czy kwartalnik Usta, którego premierę zapowiedziano na luty. Najlepiej sprzedający się polski miesięcznik to Przyślij przepis***, który od niedawna publikuje przepisy również w internecie.

Kulinarne szaleństwo trwa

Również marketerzy zauważyli zainteresowanie Polaków gotowaniem i chętnie wykorzystują kulinarne trendy w swoich działaniach. Kampanie, które od razu przychodzą na myśl, to akcje sieci handlowych z udziałem znanych kucharzy, takich jak Pascal i Okrasa dla Lidla czy Roberta Makłowicza dla Tesco.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wartym odnotowania projektem marketingowym ostatniego czasu było zaangażowanie Makro w Masterchefa. Sieć postawiła tym samym na budowanie nowego wizerunku jako główny sponsor talent show dla kucharzy-amatorów. Wszyscy pamiętamy też przyprawy Prymat, które poprawiają jakość potraw w restauracjach przechodzących Kuchenne Rewolucje. Sieci handlowe i przyprawy to nie wszystko. Nie możemy zapominać o producentach sprzętu i akcesoriów kuchennych. Kenwood pokazywał swoją markę w Top Chefie, a Samsung w Masterchefie, zaś testy produktów i akcesoriów do gotowania można znaleźć na wielu blogach i vlogach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W kuchennym blasku

Kulinarny szał niesie potencjał reklamowy nie tylko dla marek około kuchennych. Choć w Polsce Masterchefa sponsorują nadal marki związane z jedzeniem, za granicą wygląda to już jednak inaczej. Masterchef Australia doczekał się całej gamy sponsorów – od producentów aparatów fotograficznych po karty kredytowe i samochody. Popularność programu wykorzystały także australijskie linie lotnicze Qantas, promując swoją ofertę w specjalnie przygotowanym spocie emitowanym w czasie Masterchefa. W odcinku specjalnym uczestnicy polecieli liniami Qantas na kulinarny challenge do Dubaju. Pokazano specjalne udogodnienia klasy biznes, m. in. szofera i business lounge.

W Polsce również znajdziemy przykłady działań marek „niekuchennych”, które korzystają z kulinarnego trendu. W kampanii Forda Kuga blogerzy z różnych dziedzin, w tym kulinarni, musieli sprawdzić się w zadaniach związanych ze swoją dziedziną oraz z Fordem Kuga. Spotify i Wimp w swoich kampaniach wykorzystali to, że muzyka jest nieodłącznym towarzyszem wielu z nas w trakcie gotowania, organizując np. konkurs z blogerką kulinarną From movie to the kitchen (więcej: link 1 i  link 2)

Jeść musi i chce każdy, a najnowsze trendy wyniosły gotowanie do rangi najciekawszego i najmodniejszego hobby. Kulinaria zdetronizowały taniec czy śpiew, które jeszcze niedawno rządziły w mediach. Stało się tak przede wszystkim dlatego, że kuchnia nie stawia praktycznie żadnych barier – gotować może zacząć każdy i w każdym momencie.

Obserwując popularność gotowania i przeróżnych form, w jakich kulinaria wykorzystywana są w mediach, możemy oczekiwać, że coraz więcej marek będzie dodawało kulinarnego smaczku swoim kampaniom, i nie będą to tylko marki „jedzeniowe”. 

 

* Udziały w oglądalności Masterchefa wyniosły 22,88 proc. w grupie All 16-49 (edycja jesień 2013 wrzesień-grudzień, pasmo niedziela 20:00-21:00), a Topchefa – 15,43 proc. (wrzesień-listopad 2013, pasmo środa 20:30-22.00), Nielsen Audience Measurement

** Kwestiasmaku.com – 1 035 395 RU, Kotlet.tv – 525 825 RU, Mojewypieki.com – 403 104 RU, Źródło: Megapanel/Gemius, fala październik 2013.

*** Średnie miesięczne rozpowszechnianie płatne, styczeń-październik 2013, 365 392 egz., dane ZKDP.