TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Wavemaker: lokalne seriale z większym uznaniem, Netflix serialowym lovebrandem Polaków

Jako producenci seriali Netflix i HBO utrzymują wyraźną przewagę nad polskimi nadawcami. Polacy nadal najbardziej lubią oglądać seriale z lektorem, a tylko co piąty internetowy widz poprzestaje na jednym odcinku, jeśli ma możliwość obejrzeć więcej – pokazuje VideoTrack 5, badanie Wavemaker.
O autorze
2 min czytania 2020-11-30

Seriale i filmy utrzymują się na ścisłym prowadzeniu w czołówce dłuższych form wideo najczęściej oglądanych w sieci, pokazuje VideoTrack 5, cykliczne badanie Wavemaker. 16 mln widzów internetowych sięga po polskie i / lub zagraniczne produkcje serialowe. Te ostatnie są także kołem zamachowym płatnych platform wideo (jak Netflix czy HBO Go), z blisko 40% polskich widzów internetowych twierdzących, że zagraniczne seriale to kategoria, za którą warto płacić w internecie.

W strukturze oglądających seriale w internecie, po kilkuletniej dominacji mężczyzn, już od roku utrzymuje się delikatna przewaga kobiet (aktualnie 55%). To zbliżyło wzorce oglądanie seriali w sieci do tych telewizyjnych, gdzie występuje wyraźna przewaga kobiet wśród oglądających.

Polacy oglądający seriale w sieci rzadko poprzestają na jednym odcinku. Binge-watching jest przede wszystkim domeną młodych – ponad dwie trzecie 16-24 latków ogląda po 3 i więcej odcinków za jednym posiedzeniem. Średnio wśród e-widzów robi tak blisko połowa oglądających seriale.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na przestrzeni ostatniego roku w oczach widzów zyskały przede wszystkim hiszpańskie oraz polskie seriale. Amerykańskie produkcje utrzymują się na czele rankingu, z 63% widzów twierdzących, że to najlepsze seriale, ale w stosunku do poprzedniej edycji badania ich pozycja spadła o 5 p. procentowych. Dwa razy większa niż przed rokiem jest zaś grupa fanów seriali hiszpańskich, niewykluczone, że ma to związek m.in. z sukcesem serialu „Dom z papieru”. Wzrosło także uznanie dla polskich produkcji – lokalny rodowód uwiarygadnia je w oczach 45%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mimo wzrostu popularności oglądania w sieci oraz sukcesów platform streamingowych wypełnionych zagranicznymi produkcjami, Polacy wciąż lubią obcojęzyczne produkcje oglądać w modelu, do jakiego przez lata przyzwyczaiły widzów polskie telewizje – z lektorem. Symptomem nadchodzącej zmiany jest gust najmłodszych badanych – wśród 16-24 latków aż 40% preferuje polskie napisy, a więc model najczęściej stosowany przez serwisy SVOD.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wśród producentów seriali dostarczających, zdaniem widzów, produkcje najwyższej jakości, prowadzi Netflix, umacniający w Polsce status serialowego love-brandu. W ub.r. Netflix i HBO plasowały się ex aequo na szczycie rankingu, obecnie lider wyprzedza HBO o 12 p. procentowych.

Wśród największych serialowych hitów 2020 r. wyróżniają się „Wiedźmin” (serial premierę miał pod koniec 2019 r.) oraz „Gra o tron”, od lat wielki hit wśród polskich widzów. Wavemaker badał popularność seriali w oparciu o listę produkcji przygotowaną przez Parrot Analytics, agencję monitorującą popularność seriali w internecie, uzupełnioną o najważniejsze lokalne produkcje.

Badanie VideoTrack 5 agencja Wavemaker zrealizowała pod koniec października na grupie 1.5 tys. polskich internautów metodą CAWI.