TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Różowy Einstein uczy sztuki inteligentnych zakupów w kampanii Adbirds dla Deutsche Bank

Wystartowała kampania reklamowa dla Deutsche Bank promująca dwie karty płatnicze z wizerunkiem Einsteina i ideę sztuki inteligentnych zakupów. Zadaniem agencji Adbirds było stworzenie koncepcji kreatywnej, strategię komunikacji, key visual, jak i zasugerowanie odpowiednich mediów.
O autorze
3 min czytania 2014-03-14

Główną ideą kampanii jest promowanie „sztuki inteligentnych zakupów”. Skierowana jest ona do ludzi, którzy podzielają ideę „smart shoppingu”, nie lubią wydawać bezsensownie pieniędzy, a lubią otaczać się designerskimi przedmiotami.

– Wyszliśmy z założenia, że jeżeli jest to „szuka inteligentnych zakupów” i mamy wizerunek Einsteina, który możemy wykorzystać do tej kampanii, to właśnie Einstein będzie ikoną całej idei świadomych zakupów. Mówiąc o „sztuce”, pop-art nasunął nam się automatycznie, czyli m.in. sprowadzenie przedmiotów codziennego użytku do roli sztuki tak, jak w przypadku słynnej zupy firmy Campbell w kreacji Warhola. Zdecydowaliśmy się na zaproponowanie klientowi dosyć odważnej niestandardowej dla banków komunikacji, w bardzo ostrych, zwracających uwagę pop-artowych kolorach oraz z mocno podkreślonym wizerunkiem Einsteina z wysuniętym językiem, jako ikony „smart shoppingu” i zarazem mającym na celu lekkie puszczenie oka w kierunku grupy docelowej. Połączyliśmy nazwę pop-art i shopping, z czego powstało nam słowo „shopart”, a hasło „Dla tych, którzy wiedzą” (jak kupować z IQ), jest hasłem kluczem całej kampanii – mówi Piotr Ciupiński, dyrektor kreatywny agencji Adbirds.

Celem kreacji Adbirds było stworzenie w przestrzeni miejskiej Warszawy wielkiej galerii sztuki i włączenie tej idei w tkankę miasta. Dlatego właśnie kampania objęła różne formy outdoorowe, takie jak mural (przy Metrze Politechnika), reklamy wielkoformatowe (przy ul. Brackiej, obok Smyka oraz na Rondzie ONZ – 42-metrowa płachta), billboardy, citylighty. W szarym otoczeniu, marcowej Warszawy kolorowe billboardy i inne formy outdoorowe intrygowały odbiorców, wyróżniając się na tle innych przekazów reklamowych.

O kampanii można przeczytać na blogu znanego dziennikarza finansowego, Macieja Samcika: „Pomysł na pierwszy rzut oka wygląda dość dziwacznie, bo wykorzystywanie w reklamach umarlaka, nawet inteligentnego, nie jest często spotykanym pomysłem w bankach. Tyle, że to umarlak bardzo charakterystyczny: jedna z największych postaci w historii nauki. Ten marketingowy manewr Deutsche Banku wygląda na lekką szyderę z banków, które – jak BZ WBK, czy do niedawna PKO BP – wynajmują do reklam gości mających za zadanie się wygłupiać ku uciesze gawiedzi, albo emerytowanych komediantów zagranicznych, wyciągniętych z lamusa (jak Chuck Norris) – podsumowuje Samcik.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Elementy kampanii

Wsparciem dla kampanii była szeroko zakrojona kampania display w Internecie na większości najważniejszych portalach internetowych. Banery przekierowywały na stronę: dlatychktorzywiedza.pl, na którym organizowany był konkurs. Internauci odpowiadali na 10 pytań związanych ze sztuką, designem i smart shoppingiem. Laureaci konkursu wyjadą na weekend do Paryża z blogerką Dorotą Wróblewską. Nieprzypadkowo wybór padł na stolicę Francji – jest to miejsce łączące w sobie zarówno świat sztuki, jak i zakupów.

Kampania jest podzielona na dwie części. Pierwsza, teaserowa, trwajaca 2 tygodnie, ukazywałą jedynie Einsteina pokazującego język oraz intrygujące hasło całej kampanii – „Dla tych, którzy wiedzą”. Cel: obudzenie w odbiorcy ciekawości i zmuszała do zastanowienia się i poszukania dalej, o co chodzi. Nie wystarczy włączyć wyszukiwarkę. Agencja świadomie zrezygnowała z reklamy telewizyjnej, żeby nie zgubić przekazu i pozostać w granicach bardziej sztuki niż typowej reklamy i łagodnie przejść od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów. Chcieli zachować Einsteina jako rozpoznawalną ikonę. Kolorystyka i forma oddaliła pomysłodawców również od typowej komunikacji bankowej, gdzie królują procenty i cyfry.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania w fazie teaserowej wzbudziła duże zainteresowanie i dyskusję w social mediach. Internauci próbowali zgadnąć, jaka branża jest reklamowana i kto stoi za tą kampanią. W mediach społecznościowych, internauci umieszczali zdjęcia reklam z pytaniem: „o co chodzi?”, a także po prostu cieszyli się pojawieniem nowych, kolorowych elementów w Warszawie, umilających szare otoczenie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Wybraliśmy do kampanii Agencję Adbirds, dlatego, że ich pomysł kreatywny najlepiej adresował naszą ideę smartshoppingu. Idea przejścia od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów, okazała się strzałem w dziesiątkę. Mocne kontrastujące pop-artowe kolory i hasło „dla tych którzy wiedzą”, przekonały nas, że nasza grupa docelowa zauważy przekaz i zaintryguje. Przez dwa tygodnie Warszawa stała się wielką galerią sztuki wykorzystując murale billboardy citylighty i reklamę w metrze. To przełamywało znany schemat komunikacji wizualnej stosowany standardowo przez banki. Deutsche Bank kładzie duży nacisk na sztukę i chce z nią być kojarzony. POP-ART i SHOP-ART przecież są tak blisko – mówi Olga Kulmaczewska, Kierownik Zespołu Strategii komunikacji Marketingowej, Deutsche Bank.

Autorem key visuala karty jest agencja Directors, autorem kreacji kampanii jest agencja Adbirds. Za wykonanie materiałów i realizację kampanii w Internecie odpowiedzialna była Agencja HyperCrew. Outdoor zaplanował i zakupił dom mediowy PHD. Media internetowe zostały zaplanowane i zakupione przez S&M. OOH obejmuje Warszawę, w ramach kampanii zarezerwowano następujące nośniki: mural przy Metrze Politechnika, 271 nośników typu citylight, frontlight i backlight, 3 siatki wielkoformatowe w centrum Warszawy oraz ekrany w wagonach metra.

Kampania będzie obecna w prasie (m.in. Viva, Flesz, Wprost, Voyage, Hot Moda, Harper’s Bazaar) i w głównych portalach Onet, Wp, Money.pl, Bankier.pl i w innych portalach specjalistyczno-branżowych. Potrwa do końca marca.