Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Różowy Einstein uczy sztuki inteligentnych zakupów w kampanii Adbirds dla Deutsche Bank

Wystartowała kampania reklamowa dla Deutsche Bank promująca dwie karty płatnicze z wizerunkiem Einsteina i ideę sztuki inteligentnych zakupów. Zadaniem agencji Adbirds było stworzenie koncepcji kreatywnej, strategię komunikacji, key visual, jak i zasugerowanie odpowiednich mediów.
O autorze
3 min czytania 2014-03-14

Główną ideą kampanii jest promowanie „sztuki inteligentnych zakupów”. Skierowana jest ona do ludzi, którzy podzielają ideę „smart shoppingu”, nie lubią wydawać bezsensownie pieniędzy, a lubią otaczać się designerskimi przedmiotami.

– Wyszliśmy z założenia, że jeżeli jest to „szuka inteligentnych zakupów” i mamy wizerunek Einsteina, który możemy wykorzystać do tej kampanii, to właśnie Einstein będzie ikoną całej idei świadomych zakupów. Mówiąc o „sztuce”, pop-art nasunął nam się automatycznie, czyli m.in. sprowadzenie przedmiotów codziennego użytku do roli sztuki tak, jak w przypadku słynnej zupy firmy Campbell w kreacji Warhola. Zdecydowaliśmy się na zaproponowanie klientowi dosyć odważnej niestandardowej dla banków komunikacji, w bardzo ostrych, zwracających uwagę pop-artowych kolorach oraz z mocno podkreślonym wizerunkiem Einsteina z wysuniętym językiem, jako ikony „smart shoppingu” i zarazem mającym na celu lekkie puszczenie oka w kierunku grupy docelowej. Połączyliśmy nazwę pop-art i shopping, z czego powstało nam słowo „shopart”, a hasło „Dla tych, którzy wiedzą” (jak kupować z IQ), jest hasłem kluczem całej kampanii – mówi Piotr Ciupiński, dyrektor kreatywny agencji Adbirds.

Celem kreacji Adbirds było stworzenie w przestrzeni miejskiej Warszawy wielkiej galerii sztuki i włączenie tej idei w tkankę miasta. Dlatego właśnie kampania objęła różne formy outdoorowe, takie jak mural (przy Metrze Politechnika), reklamy wielkoformatowe (przy ul. Brackiej, obok Smyka oraz na Rondzie ONZ – 42-metrowa płachta), billboardy, citylighty. W szarym otoczeniu, marcowej Warszawy kolorowe billboardy i inne formy outdoorowe intrygowały odbiorców, wyróżniając się na tle innych przekazów reklamowych.

O kampanii można przeczytać na blogu znanego dziennikarza finansowego, Macieja Samcika: „Pomysł na pierwszy rzut oka wygląda dość dziwacznie, bo wykorzystywanie w reklamach umarlaka, nawet inteligentnego, nie jest często spotykanym pomysłem w bankach. Tyle, że to umarlak bardzo charakterystyczny: jedna z największych postaci w historii nauki. Ten marketingowy manewr Deutsche Banku wygląda na lekką szyderę z banków, które – jak BZ WBK, czy do niedawna PKO BP – wynajmują do reklam gości mających za zadanie się wygłupiać ku uciesze gawiedzi, albo emerytowanych komediantów zagranicznych, wyciągniętych z lamusa (jak Chuck Norris) – podsumowuje Samcik.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Elementy kampanii

Wsparciem dla kampanii była szeroko zakrojona kampania display w Internecie na większości najważniejszych portalach internetowych. Banery przekierowywały na stronę: dlatychktorzywiedza.pl, na którym organizowany był konkurs. Internauci odpowiadali na 10 pytań związanych ze sztuką, designem i smart shoppingiem. Laureaci konkursu wyjadą na weekend do Paryża z blogerką Dorotą Wróblewską. Nieprzypadkowo wybór padł na stolicę Francji – jest to miejsce łączące w sobie zarówno świat sztuki, jak i zakupów.

Kampania jest podzielona na dwie części. Pierwsza, teaserowa, trwajaca 2 tygodnie, ukazywałą jedynie Einsteina pokazującego język oraz intrygujące hasło całej kampanii – „Dla tych, którzy wiedzą”. Cel: obudzenie w odbiorcy ciekawości i zmuszała do zastanowienia się i poszukania dalej, o co chodzi. Nie wystarczy włączyć wyszukiwarkę. Agencja świadomie zrezygnowała z reklamy telewizyjnej, żeby nie zgubić przekazu i pozostać w granicach bardziej sztuki niż typowej reklamy i łagodnie przejść od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów. Chcieli zachować Einsteina jako rozpoznawalną ikonę. Kolorystyka i forma oddaliła pomysłodawców również od typowej komunikacji bankowej, gdzie królują procenty i cyfry.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania w fazie teaserowej wzbudziła duże zainteresowanie i dyskusję w social mediach. Internauci próbowali zgadnąć, jaka branża jest reklamowana i kto stoi za tą kampanią. W mediach społecznościowych, internauci umieszczali zdjęcia reklam z pytaniem: „o co chodzi?”, a także po prostu cieszyli się pojawieniem nowych, kolorowych elementów w Warszawie, umilających szare otoczenie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Wybraliśmy do kampanii Agencję Adbirds, dlatego, że ich pomysł kreatywny najlepiej adresował naszą ideę smartshoppingu. Idea przejścia od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów, okazała się strzałem w dziesiątkę. Mocne kontrastujące pop-artowe kolory i hasło „dla tych którzy wiedzą”, przekonały nas, że nasza grupa docelowa zauważy przekaz i zaintryguje. Przez dwa tygodnie Warszawa stała się wielką galerią sztuki wykorzystując murale billboardy citylighty i reklamę w metrze. To przełamywało znany schemat komunikacji wizualnej stosowany standardowo przez banki. Deutsche Bank kładzie duży nacisk na sztukę i chce z nią być kojarzony. POP-ART i SHOP-ART przecież są tak blisko – mówi Olga Kulmaczewska, Kierownik Zespołu Strategii komunikacji Marketingowej, Deutsche Bank.

Autorem key visuala karty jest agencja Directors, autorem kreacji kampanii jest agencja Adbirds. Za wykonanie materiałów i realizację kampanii w Internecie odpowiedzialna była Agencja HyperCrew. Outdoor zaplanował i zakupił dom mediowy PHD. Media internetowe zostały zaplanowane i zakupione przez S&M. OOH obejmuje Warszawę, w ramach kampanii zarezerwowano następujące nośniki: mural przy Metrze Politechnika, 271 nośników typu citylight, frontlight i backlight, 3 siatki wielkoformatowe w centrum Warszawy oraz ekrany w wagonach metra.

Kampania będzie obecna w prasie (m.in. Viva, Flesz, Wprost, Voyage, Hot Moda, Harper’s Bazaar) i w głównych portalach Onet, Wp, Money.pl, Bankier.pl i w innych portalach specjalistyczno-branżowych. Potrwa do końca marca.