Dojrzały, świadomy i miejski konsument – to właśnie słuchacz podcastów w Polsce. Audycje internetowe na żądanie docierają równomiernie do kobiet i mężczyzn, a przy tym są słuchane przez osoby wykształcone – 90% z nich posiada co najmniej wykształcenie średnie, a 47% ma dyplom wyższej uczelni. Większość słuchaczy chętnie dzieli się z innymi treściami z podcastów, a także akceptuje reklamy z nimi związane. To kolejne wnioski z drugiej edycji najobszerniejszego badania polskich słuchaczy podcastów przygotowanego przez Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.
Raport z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego z Publicis Groupe w listopadzie 2020 r., przyniósł wiele ważnych informacji na temat osób korzystających z oferty podcastowej w Polsce. Przede wszystkim potwierdził, że jej zasięg w naszym kraju rośnie – w 2020 r. wyniósł 31%, co oznacza, że podcastów słucha już niemal co trzeci internauta, czyli prawie 9 milionów osób!
Zobacz również
Kim są słuchacze podcastów? Aż 57% to osoby w wieku 35+. Najliczniejszą grupę stanowią odbiorcy mający od 25 do 34 lat – 25%, a kolejną – w wieku 35-44 lata – 24%. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, to w stosunku do badania z 2019 r. wzrósł udział słuchaczy podcastów z mniejszych i średnich miast, choć nadal najwięcej odbiorców tego medium mieszka na wsi – 34%, a 33% w miastach do 100 tys. mieszkańców. Co istotne, aż 47% badanych osób ma wyższe wykształcenie.
– Podcasty, choć nadal są młodym medium w Polsce, bardzo szybko upowszechniają się w naszym kraju – m.in. w związku z ogromną popularnością internetu i dynamiczną digitalizacją wielu dziedzin życia, jeszcze przyspieszoną przez pandemię. Ponad jedna trzecia internautów ankietowanych przez nas o interesujących ich tytułach podcastowych dowiaduje się z mediów społecznościowych. Spora grupa dociera do nich dzięki obserwowanym twórcom internetowym, np. vlogerom, albo dzięki poleceniom bliskich – znajomych czy rodziny – mówi Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.
O słuchanych przez siebie podcastach polscy internauci chętnie przekazują informacje innym – tak robi 46% badanych, polecając dany cykl lub odcinek, a 21% respondentów udostępnia audycje w mediach społecznościowych. Podcasty okazują się też być ważnym źródłem wiedzy – prawie połowa odbiorców wykorzystuje informacje zdobyte dzięki nim w rozmowach, a niemal jedna czwarta w pracy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dodatkowo z analizy Tandem Media płyną ważne informacje dotyczące zdolności zakupowej i decyzyjności słuchaczy podcastów – aż 21% to osoby decyzyjne w swoich miejscach pracy, a 26% dysponuje dochodem w wysokości min. 4 tys. zł (zarobki netto na osobę). To bardzo atrakcyjna grupa nie tylko dla twórców podcastów, ale i reklamodawców, którzy coraz bardziej interesują się rozwiązaniami promocyjnymi związanymi z tym medium. Tym bardziej, że większość badanych deklarowała już kontakt z tego typu reklamą – aż 69% akceptuje ją w postaci cyklu lub odcinka sponsorowanego, a 68% – rekomendacji konkretnej marki przekazywanej przez twórcę audycji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce, ich wyborów oraz akceptacji treści reklamowych – w kolejnych informacjach na temat badania już wkrótce.
Badanie zaprojektowane przez brokera Tandem Media wykonało Publicis Groupe w listopadzie 2020 r. Respondenci to internauci, w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=6365; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).