Co Polacy myślą o reklamach i oszczędzaniu – dane Picodi.com

Na czym najchętniej oszczędzają Polacy? Dlaczego i jak często sięgają po zniżki? Zespół Picodi.com przeprowadził ankietę wśród polskich konsumentów, żeby sprawdzić ich stosunek do wyprzedaży oraz odkryć najbardziej popularne sposoby na oszczędzanie.
O autorze
2 min czytania 2021-08-11

Na czym oszczędzamy

Pandemia zmusiła wielu Polaków do szukania oszczędności: ponad połowa ankietowanych (57%), przyznała, że w ciągu ostatniego roku częściej niż poprzednio kupowali towary w promocyjnej cenie.

Wśród najchętniej kupowanych w promocji kategorii produktów znalazły się: odzież i obuwie, żywność oraz kosmetyki i perfumy. Najrzadziej w promocji kupowane są: jedzenie na dowóz, leki i samochody (lub części samochodowe).

Są produkty, na które Polacy są gotowi poczekać, aż będą w promocji, zamiast kupować je w standardowej cenie. Są to przede wszystkim odzież i obuwie (76%), produkty RTV i AGD czy usługi związane z wakacjami i odpoczynkiem (74% każde), wyposażenie domu czy artykuły sportowe (po 69%).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z drugiej strony, są też kategorie produktów, na które Polacy nie chcą lub nie mogą czekać i kupują je, nie zważając na promocje. Wśród nich jest jedzenie na dowóz (77% Polaków nie zaczeka na pojawienie się promocji), leki (74%), żywność (63%), artykuły dla zwierząt (58%), czy artykuły dla dzieci (55%).

Dlaczego polscy konsumenci kupują w promocyjnych cenach? Wśród zapytanych kobiet i mężczyzn najczęstszą odpowiedzią było stwierdzenie, że dzięki zniżkom można sporo zaoszczędzić. Natomiast prawie połowa ankietowanych uważa, że ceny początkowe są zawyżone, dlatego sięgają po produkty w promocyjnych cenach. Trzecią co do popularności odpowiedzią było zdanie, że zniżki zachęcają do zaznajomienia się z marką lub produktem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nie wszyscy jednak tak chętnie sięgają po zniżki. 25% kobiet i 35% mężczyzn nie kupuje na promocjach, ponieważ uważają, że produkty dobrej jakości z reguły są warte swojej standardowej ceny. 14% kobiet i 15% mężczyzn ignoruje wyprzedaże, bo po prostu nigdy nie martwią się o ceny. 7% kobiet uważa, że przecenione produkty są gorszej jakości lub nieaktualne, choć u mężczyzn ta opinia jest popularna aż wśród 14% ankietowanych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdarza się jednak, że Polacy kupują na promocji produkty, których potem nie zużywają. Top 5 kategorii produktów, które najczęściej idą nieużywane do kosza lub pozostają na półkach to:

  • Produkty spożywcze
  • Odzież
  • Kosmetyki i perfumy
  • Akcesoria sportowe
  • Książki

Polskie metody na oszczędzanie

Istnieje wiele sposobów na oszczędzanie pieniędzy, dlatego Picodi.com zapytało Polaków jakie są ich ulubione metody na znajdowanie i korzystanie z promocji.

Wśród sposobów, po które najchętniej sięgają Polacy, na pierwszym miejscu znalazły się porównywarki cen. 19% Polaków zna tę metodę i korzysta z niej regularnie i aż 41% korzysta z niej czasem. Jeden na czterech ankietowanych stwierdził, że zna porównywarki cen, ale z nich nie korzysta, a tylko 17% w ogóle nie kojarzy takich stron.

Na drugim miejscu znalazły się półki z żywnością z krótkim terminem ważności – regularnie korzysta z nich 17% ankietowanych. 41% korzysta z nich czasem, 26% zna i nie korzysta, a 16% nie wie o ich istnieniu.

Z drugiej strony, to gazetki sklepów są wykorzystywane regularnie przez największy odsetek ankietowanych (21%). 35% korzysta z nich czasem, a 24% zna, ale nie korzysta. 20% ankietowanych zadeklarowało, że w ogóle nie kojarzy gazetek sklepów.

Wciąż mniej popularne są serwisy cashback (37% ankietowanych nie wie co to jest), serwisy kuponowe (48%), wtyczki do przeglądarki z ofertami (49%) i aplikacje do zamawiania dań, które się nie wyprzedały (65%).

Co Polacy myślą o reklamach

Jaki jest stosunek Polaków do reklam i czy czują się nimi przytłoczeni? Okazuje się, że prawie połowa (47%) ankietowanych uważa, że ilość reklam jest akceptowalna. Z drugiej strony, aż 40% jest zdania, że reklam jest zbyt wiele. Tylko 13% zapytanych o to polskich konsumentów stwierdziło, że reklam wcale nie jest za dużo.

Okazuje się, że najczęściej otrzymywaną reklamą jest wiadomość e-mail – średnio aż 25 w ciągu tygodnia. Na drugim miejscu znalazły się powiadomienia push w przeglądarce (14 na tydzień). Podium uzupełniają powiadomienia push w aplikacjach mobilnych – konsumenci widzą je średnio 13 razy na tydzień. Polacy rzadziej otrzymują smsy z reklamą (8 na tydzień) i ulotki do skrzynki pocztowej (6 na tydzień).

Ankieta została przeprowadzona wśród internautów na zlecenie Picodi.com w lipcu 2021 roku. Raport jest dostępny na stronie Picodi: https://www.picodi.com/pl/mozna-taniej/jak-polacy-oszczedzaja-pieniadze.