TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Mobile w nowej rzeczywistości rośnie szybciej niż inne media – raport Spicy Mobile „Change and People”

Dla reklamy cyfrowej czas pandemii okazał się łaskawy. Pierwszy raz wydatki na reklamę w internecie przekroczyły 5 miliardów złotych, a jednym z motorów napędowych tego wzrostu był mobile. Czy liczby przekładają się na rzeczywiste nastroje w branży? Odpowiedzi udziela najnowszy raport Spicy Mobile.
O autorze
2 min czytania 2021-10-01

Coroczny raport Spicy Mobile jest najbardziej obszerną publikacją dotyczącą rynku mobilnego w Polsce. Tegoroczna, piąta już edycja, przygotowana pod hasłem „Change and People”, nakreśla pozycję mobile’a na rynku mediów i w strategiach biznesowych firm w nowej rzeczywistości. W raporcie przedstawiono między innymi wyniki badania ankietowego, które agencja Spicy Mobile przeprowadziła wśród osób odpowiedzialnych za planowanie i zakup mediów. Odpowiedzi udzieliło 114 osób, w przeważającej większości reprezentujących domy mediowe. Celem badania było uchwycenie aktualnych nastrojów w branży reklamowej, pozycji mobile’a oraz nadchodzących trendów. Porównanie tegorocznych wyników z danymi z pierwszej fali badania z 2020 r. to swoisty barometr sytuacji na rynku mediów w trudnych pandemicznych czasach.

Budżety na mobile wyższe niż przed rokiem

Rok 2020 r. pokazał, że nawet w czasach globalnego kryzysu, mobile rozwija się w nieosiągalnym dla innych mediów tempie. Jak wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx, w 2020 r. udział mobile’a w torcie reklamowym zwiększył się o 21% w porównaniu do roku ubiegłego i wyniósł 33,5%, czyli ponad 1,7 mld złotych, i nic nie wskazuje, aby ten segment reklamy cyfrowej przystopował. Dla porównania cały rynek reklamy cyfrowej (z uwzględnieniem mobile’a) wzrósł o 5% do ponad 5 mld złotych, w dużej mierze dzięki bardzo korzystnej końcówce roku.

Również wyniki badania Spicy Mobile pokazują, że budżety na mobile rosną i to szybciej niż te na inne media. Udział ankietowanych, którzy deklarują zwiększenie wydatków na reklamę na mobile’u, wzrósł z 48% w pierwszej fali badania latem 2020 r. do 73% w 2021 r. Z kolei budżety na internet wzrosły w odczuciu niemal 59% osób odpowiedzialnych za planowanie i zakup mediów w 2020 i 84% badanych w 2021 r.

Udział mobile’a w media miksie systematycznie rośnie

To przekłada się na pozycję mobile’a w media miksie. Ponad 70% respondentów uważa, że w 2021 roku uległa ona poprawie (w tym 12,6% jest zdania, że poprawiła się zdecydowanie). Dla porównania rok temu jako lepszą ocenił ją co drugi badany (53,6%), a zdecydowaną poprawę odnotowały pojedyncze osoby (4,1%).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Budżety gonią ruch

Ciekawych wniosków dostarcza też porównanie wydatków reklamowych na reklamę mobilną z ruchem z urządzeń mobilnych. Naturalne jest założenie, że wraz ze wzrostem ruchu rosną wydatki na reklamę. Przez lata ruch z urządzeń mobilnych rósł dużo szybciej niż budżety. Aktualnie to budżety reklamowe gonią ruch, który – jak wynika z badania Gemius – ustabilizował się na poziomie ponad 60% odsłon z urządzeń mobilnych (telefony i tablety razem) i w porównaniu z 2020 r. wzrósł nieznacznie.

Tymczasem, co pokazują wyniki badania Spicy Mobile, w opinii osób odpowiedzialnych za planowanie i zakup mediów ruch w kanale mobile zwiększył się (86,6%), w tym co piąty badany ocenia ten wzrost jako zdecydowany (21,4%). Dla porównania rok temu te liczby wyglądały następująco: 68% i 13,4%. Odczuwalny ruch jest więc dużo wyższy od faktycznego, co zapewne wynika z przesunięcia części budżetów reklamowych do mobile’a i rozwoju usług mobilnych (aplikacje mobilne, płatności) w związku z reorganizacją wielu biznesów przez pandemię.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na topie programmatic i social media

W badaniu sprawdzono też, które rodzaje reklamy mobilnej przedstawiciele rynku mediowego uważają za najbardziej perspektywiczne. Analogicznie do roku ubiegłego ankietowani najczęściej wymieniali programmatic (72,8% wskazań) oraz social media (66,7%). Co ciekawe, znacznie wzrósł odsetek wskazań dla reklamy opartej na geotargetowaniu (z 44,3% w 2020 r. do 57,9% w 2021 r.) i reklamy display (z 32% do 40,4%), spadł zaś dla reklamy wideo (39,5% wskazań) oraz promocji aplikacji mobilnych (22,8%).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Raport „Change and People” jest dostępny w wersji drukowanej w limitowanej liczbie egzemplarzy. Raport można także pobrać bezpłatnie ze strony: spicymobile.pl/raport