Marcin Kuśmierz (Shoper): Umocniliśmy pozycję Shopera jako rynkowego lidera w segmencie e-sklepów w modelu SaaS

Marcin Kuśmierz (Shoper): Umocniliśmy pozycję Shopera jako rynkowego lidera w segmencie e-sklepów w modelu SaaS
Co zyskał Shoper dzięki przejęciu Shoplo? Czy tę zmianę odczują klienci obu platform sprzedażowych? W którą stronę ze swoimi innowacjami powinny pójść platformy w modelu SaaS? O tym wszystkim rozmawiamy z Marcinem Kuśmierzem, CEO Shoper.
O autorze
5 min czytania 2021-10-26

Shoper i Shoplo swoimi rozwiązaniami obejmowały ten sam fragment rynku. Co poza wyeliminowaniem konkurencji zyskaliście dzięki przejęciu Shoplo?

Przejęcie Shoplo jest elementem realizacji naszej strategii w obszarze fuzji i przejęć, które są działaniami wspierającymi organiczny rozwój naszego biznesu. Celem było umocnienie pozycji Shopera jako rynkowego lidera w segmencie sklepów internetowych w modelu Software as a Service (SaaS). Dzięki tej inwestycji znacząco zwiększyliśmy udział w rynku i powiększyliśmy grono klientów o blisko 5 tys. firm prowadzących sprzedaż internetową. Widzimy liczne synergie wynikające z tej transakcji, ponieważ Shoper i Shoplo adresowały swoimi rozwiązaniami ten sam segment rynku.

Czy korzyści odczują także klienci?

Oczywiście. Klienci Shoplo zyskują dzięki platformie Shoper dostęp do szerokiej oferty usług, które wspierają ich rozwój sprzedaży oraz efektywność operacyjną. Shoper to przede wszystkim nowoczesna i stale rozwijana platforma e-commerce, pozwalająca na wielokanałową sprzedaż i obsługę klienta.

Klienci Shoplo mają teraz dostęp do szeregu dodatkowych usług, jak płatności internetowe, logistyka czy reklama internetowa. W pierwszej połowie tego roku Shoper zainwestował w platformę do sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) ErpBox, umożliwiającą m.in. sprzedaż przez polskie i zagraniczne platformy handlowe oraz integracje z systemami CRM i ERP. Prowadzimy też szereg projektów związanych z rozszerzeniem oferty dla małych i średnich firm, co przyniesie realną korzyść dla naszych klientów.

Czy planowane jest zespolenie obu tych marek w jedną?

Zgodnie z zapowiedziami, technologia Shoplo przestanie być wspierana z końcem października, dlatego robimy wszystko, by sklepy przenosiły się sprawnie na oprogramowanie Shoper i mogły nieprzerwanie pracować. Obecnie skupiamy się na tym, by sklepy bezpiecznie migrowały się na nową platformę. Już teraz mogą one korzystać ze wsparcia specjalistów z działu obsługi klienta Shoper, docelowo także z wszystkich funkcjonalności, jakie daje nasze oprogramowanie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tymczasem jaki jest pomysł na obie platformy? Kim są klienci Shopera, a kim klienci Shoplo?

Oprogramowanie Shoper i Shoplo wybierali najczęściej podobni do siebie mali i średni przedsiębiorcy, choć na pewno przewagą Shoplo była liczba uruchamianych na tej platformie sklepów z kategorii fashion i beauty. Dajemy im teraz możliwość rozszerzenia sprzedaży i działalności poza własny sklep internetowy, wraz z Shoperem udostępniając wiele usług dodatkowych. Właściciele sklepów Shoplo to dojrzali biznesowo klienci, którym oferujemy stałe wsparcie techniczne, aktualizacje i rozwój oprogramowania oraz narzędzia niezbędne do rozbudowy ich e-biznesów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Shoper przejął 100% udziałów w spółce Shoplo – w tym klientów, umowy i partnerstwa biznesowe. Zyskał także prawa do marki i jej domen internetowych. Co się stało z technologią Shoplo?

Nie przejęliśmy technologii oraz pracowników ze względu na fakt, że posiadamy własną nowoczesną platformę oraz odpowiednio zorganizowaną strukturę i zasoby kadrowe. Platforma Shoplo przestanie być wkrótce utrzymywana przez jej właściciela. Z tego też tytułu dołożyliśmy wszelkich starań, by pozwolić sklepom Shoplo zachować ciągłość pracy i umożliwić im bezpieczne oraz szybkie przejście na nową platformę.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sklepom Shoplo został udostępniony specjalny migrator, dzięki któremu mogą przenosić się testowo na Shoper i sprawdzać, jak działa nowa platforma. Zespół naszych specjalistów odpowiedzialnych za przenoszenie sklepów został przy tym powiększony niemal dwukrotnie właśnie po to, aby każda z zaplanowanych migracji odbyła się według ustalonego harmonogramu.

Czy planujecie w przyszłości przejmowanie innych spółek?

Zależy nam na dalszym skalowaniu naszego biznesu, wzroście liczby sprzedawców korzystających z naszej platformy, ale także ciągłym poszerzaniu oferty. Monitorujemy rynek pod kątem podmiotów, które zarówno wzmocnią naszą ofertę, jak i zasilą bazę użytkowników. Nasze potencjalne cele akwizycyjne obejmują podmioty krajowe i zagraniczne – przyglądamy się tym dostarczającym usługi e-commerce dla segmentu MŚP. Z częścią z nich prowadzimy rozmowy dotyczące potencjalnej współpracy produktowej, operacyjnej lub kapitałowej. W przypadku potencjalnych akwizycji zwracamy szczególną uwagę na dopasowanie ich oferty do naszego katalogu usług. Bardzo istotna jest dla nas perspektywa ich rozwoju w przyszłości.

Czy Wasze platformy są dedykowane bardziej biznesowi B2B czy B2C?

Shoper i Shoplo są platformami do prowadzenia głównie sprzedaży w modelu B2C, czyli nastawionymi na klienta detalicznego, jednak wiele sklepów z powodzeniem prowadzi na niej również sprzedaż B2B.

Klientami Shoper są przedsiębiorcy i firmy, korzystający z naszego oprogramowania – nie tylko na potrzeby prowadzenia własnego sklepu online, ale współpracujący z nami również w ramach programów partnerskich. W ramach Programu Resellerskiego Shoper i naszego Shoper AppStore, dajemy firmom e-commerce’owym możliwość tworzenia i udostępniania aplikacji, z których korzystają właściciele sklepów internetowych. Prowadząc agencję interaktywną, projektując strony www albo wdrażając oprogramowanie do zarządzania firmą, dzięki współpracy z nami można docierać do tysięcy firm, pracujących na naszej platformie.

Jak wygląda teraz Wasza komunikacja w mediach i reklama?

Prowadzimy cały czas komunikację zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami. Do tych pierwszych wysyłamy dużo treści edukacyjnych, pokazujemy możliwości, jakie daje im platforma Shoper, jak się dzięki niej mogą rozwijać. Prowadzimy dla nich webinary, rozmawiamy o procesie przenosin na nowe oprogramowanie, prezentujemy usługi dodatkowe, z których mogą korzystać. Jednocześnie dbamy o naszych obecnych klientów, dla nich także prowadząc serię szkoleń i spotkań online.

Dużymi krokami zbliża się wielkie święto sprzedażowe Black Friday i pod jego kątem rozpoczęliśmy na przykład warsztaty edukacyjne, pozwalające właścicielom sklepów lepiej wykorzystać jego potencjał sprzedażowy.

Jakie trendy mają obecnie największy wpływ na platformy w modelu SaaS?

Główną zaletą modelu SaaS jest kompleksowość oferty produktowej, brak konieczności posiadania własnych serwerów oraz gwarancja kompatybilności oferowanych usług dodatkowych w obrębie danego rozwiązania z główną platformą. Wysoki poziom bezpieczeństwa ze względu na zamknięty dostęp do kodu źródłowego oraz przyjazna formuła abonamentu i natychmiastowy dostęp do usługi są coraz mocniej doceniane przez klientów. Na całym świecie rośnie popularność tego typu rozwiązań. W Polsce pozytywny trend na rynku rozwiązań SaaS trwa już od kilku lat, a 2020 rok przyniósł skokowy wzrost do poziomu blisko 35 tys. sklepów. Widzieliśmy tę zmianę również na naszej platformie Shoper, która oferuje klientom wszystko, czego potrzebują do prowadzenia efektywnego biznesu w rosnącym dynamicznie kanale online.

A w którą stronę ze swoimi innowacjami powinny pójść platformy w modelu SaaS?

W Shoperze wierzymy w sprzedaż wielokanałową. Mówimy naszym klientom, że posiadanie własnego sklepu internetowego to bardzo dobre rozwiązanie, które umożliwi inwestycję w budowanie własnej marki i relację z klientami, ale także zachęcamy ich do tego, by byli ze swoją ofertą wszędzie tam, gdzie mogą znaleźć się ich klienci. Dlatego silnie inwestujemy w rozwój tego rodzaju narzędzi. W 2021 roku ogłosiliśmy inwestycję w omnichannelową platformę ErpBox. Stawiamy bowiem tezę, że firma z segmentu MŚP, aby odnieść sukces w e-commerce musi być dostępna w wielu miejscach naraz. Trzeba docierać ze swoją ofertą i usługami poprzez wiele kanałów sprzedaży. Dlatego też stawiamy na poszerzenie wsparcia w zakresie usług finansowych i logistycznych, które zwiększą efektywność działań na naszej platformie.

Jak ten rynek może wyglądać za np. 5 lat?

Dane pokazują, że w krajach rozwiniętych model usługi SaaS ma większościowe udziały w rynku – w Stanach Zjednoczonych jest to około 58%. Zważywszy na wzrost technologiczny w naszym kraju oraz wysokie dynamiki PKB, wierzę, że jest to kierunek w którym będzie rozwijać się nasz rynek w nadchodzących latach. Najnowsze prognozy dot. rozwoju e-commerce w Polsce są jeszcze bardziej optymistyczne niż te publikowane w pierwszym kwartale tego roku, więc zakładamy, że udział SaaS w rynku też będzie odpowiednio wyższy.

Rynek e-commerce w Polsce ma jeszcze dużą przestrzeń do wzrostu i będzie w nadchodzących latach dynamicznie niwelował różnicę względem rynków zachodnich – zarówno pod względem liczby kupujących, jak i sprzedających, jesteśmy poniżej średniej dla Unii Europejskiej.

Już teraz widzimy stopniową utratę udziałów rynkowych rozwiązań typu open source na rzecz SaaS, co mocno faworyzuje Shopera. Do 2026 r. planujemy obsługiwać ponad 50 tys. sklepów internetowych.

Marcin Kuśmierz – CEO platformy Shoper.pl. Wcześniej był związany z home.pl i międzynarodową grupą IONOS (po przejęciu przez nią polskiej spółki w 2016 r.) jako prezes zarządu, odpowiedzialny za rozwój biznesu w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży e-commerce i IT.