Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” w Łodzi zwraca uwagę na ubóstwo menstruacyjne

Do 6 grudnia można obejrzeć wystawę „Otwórz oczy i zobacz…” w Łodzi. Motywem przewodnim ekspozycji Kulczyk Foundation jest ubóstwo menstruacyjne i związane z nim doświadczenia kobiet z Ameryki Łacińskiej i Ugandy.
O autorze
1 min czytania 2021-11-10

Seria fotografii stanęła w Pasażu Rubinsteina, tuż obok ulicy Piotrkowskiej. Przedstawione na zdjęciach kobiety i dziewczynki z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy dzielą się swoimi przekonaniami i codziennymi problemami. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Lokalne organizacje pozarządowe, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się przekazywać kobietom rzetelne informacje o cyklu menstruacyjnym oraz wsparcie w postaci niezbędnych środków higienicznych.

– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Autorami zdjęć są Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski, którzy dokumentowali realizację 8. sezonu programu „Efekt Domina”. Łódź to kolejne miasto po Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Szczecinie, Toruniu i Słupsku, do którego trafiły ich prace.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” jest częścią kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję. Koalicja zrzesza 16 organizacji, które walczą z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamią tabu związane z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.