Co ma wspólnego Burj Khalifa z SEO copywritingiem?

Co ma wspólnego Burj Khalifa z SEO copywritingiem?
Projekt, budowa, przebudowa, modernizacja, dostosowywanie do potrzeb użytkowników lub trendów, zainteresowanie, kupno, sprzedaż – te określenia pasują zarówno do budynków, jak i tekstów. Dodatkowo im są wyżej, tym lepiej: budynki w chmurach, a teksty w wynikach wyszukiwania.
O autorze
3 min czytania 2021-12-03

Starożytne pismo i drapacze chmur

Prawdopodobnie drapacze chmur kojarzą Ci się ze szklanymi nowojorskimi budynkami, a pismo z papierowym lub elektronicznym dokumentem. To nie są złe czy dobre skojarzenia. Jednak do zrozumienia współczesnego wyścigu o to, co lub kto jest wyżej, musimy na chwilę wrócić do historii.

Budynki o imponujących wysokościach stawiano już w starożytności. Wieża Babel (o ile istniała) miałaby mierzyć 2844 metry. Pismo powstało tysiące lat temu. Za pierwotne często przyjmujemy egipskie hieroglify. Przed nimi było wiele innych rodzajów pisma, ale to właśnie egipskie znaki graficzne nasuwają nam kolejną analogię do budynków. Hieroglify określane były „pismem bogów”, z kolei wieża Babel pojawiła się zapisach biblijnych. Widzimy tu zatem wyższy, wręcz mistyczny cel zarówno tekstu, jak i budynku. 

Czy tak jest nadal? Myślę, że tak. Firma Google, która stworzyła najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową na świecie, uważana jest za guru i wyznacznik tego, jak powinny być stworzone i zoptymalizowane strony www.  SEO copywriting rządzi się właśnie tymi „boskimi” prawami, ponieważ pisząc teksty, dostosowuje się je właśnie do wymagań silnika wyszukiwarki

Na tym nie kończą się porównania do religijnego i boskiego wymiaru. Ornamentyka Burj Khalifa, najwyższego wzniesionego przez człowieka wieżowca, ma oddawać hołd architekturze islamu. Na oficjalnej stronie Burj Khalifa budynek nazwany jest żywym cudem.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z mitologii greckiej wiemy, że już Ikar chciał być jak najbliżej słońca. Teraz ten podniebny wyścig ma zbliżyć nie tylko do bogów, ale pokazać, że jest się ponad innymi – najwyżej, na pierwszym miejscu podium i że jest się najlepszym. Rywalizacja jest zacięta, a konkurencja coraz większa, zwłaszcza na rynku nieruchomości oraz w najpotężniejszym medium reklamowym, jakim jest właśnie sieć internetowa.

Wizja, cel, projekt

Pierwsze etapy tworzenia i budynku, i tekstu, to właśnie wizje, cele oraz projekty. Podobnie jak architekci mają w głowie pewien koncept, który później przelewają na papier, tak samo pisarze czy copywriterzy działają z tekstami. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dlatego SEO copywriting, czyli tworzenie tekstów reklamowych i tematycznych zoptymalizowanych pod wymagania silnika wyszukiwarki, nie jest już tylko napisaniem samej treści, ale całościowym zaprojektowaniem i zrealizowaniem swojej wizji. Trzeba dobrać temat, wyrażenia kluczowe, zrobić rzetelny research, napisać tekst, właściwie go sformatować i na końcu jeszcze zredagować oraz skorygować. Takie kompleksowe działanie wspiera pozycjonowanie stron internetowych, dzięki któremu łatwiej dostać się na szczyt wyników wyszukiwania.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na pierwszym etapie pracy nad tekstem trzeba odpowiedzieć sobie pytania o to, do kogo chcemy z nim dotrzeć oraz czy treść ma pełnić funkcję informacyjną, edukacyjną, reklamową czy może sprzedażową. Architekt w takich sytuacjach tworzy szkice i rysunki, a copywriter brief i konspekt.

Fundamenty

Każdy budynek potrzebuje solidnych fundamentów. W tekście SEO, który metaforycznie przyrównuję do budynku, podstawą jest słowo kluczowe. W marketingu internetowym niedostosowanie tekstu do silnika wyszukiwarki jest co najmniej ignorancją. To tak, jakby architekt chciał zbudować obiekt, nie patrząc na prawo budowlane. Reklama w sieci rządzi się swoimi prawami i jeżeli chcemy wykonać tę pracę dobrze, musimy działać zgodnie z zasadami. Te z kolei wyznacza najczęściej Google. 

Każdy, kto korzysta z wyszukiwarki internetowej, zawsze wpisuje do niej (lub dyktuje) słowo, kilka słów lub całe wyrażenia. Dlatego w tekście, który ma odpowiedzieć na zapytanie użytkownika, te słowa kluczowe – chociaż często pojawiają się naturalnie – powinny być umieszczone w odpowiednich miejscach oraz konfiguracjach. Algorytmy Google zwracają uwagę na częstotliwość i miejsce zlokalizowania słów kluczowych (tytuł, nagłówki, treść), z kolei czytelnicy zatrzymują wzrok na wyrażeniach, które są niezbędne do wyłuskania sensu wypowiedzi. To dodatkowy potencjał i potwierdzenie fundamentalnego znaczenia słów kluczowych.

Budowa 

Oczywiście nie tylko fundamenty tworzą konkretne budynki. Materiały i wykonanie wpływają na trwałość obiektu oraz jego użyteczność. Podobnie jest z tekstami SEO – odpowiednio zbudowane, zoptymalizowane i sformatowane są użyteczne oraz wartościowe dla czytelników. I tak jak w branży budowlanej, tak również w marketingu internetowym efekty pracy ludzkich rąk mogą być ponadczasowe. W przypadku SEO copywritingu jest to tzw. evergreen content, czyli wiecznie żywe treści.

Oprócz sztywnych parametrów i funkcjonalności warto zadbać również o tę kreatywną stronę. Wtedy zarówno budynek, jak i tekst, może stać się swoistym dziełem sztuki!

Modernizacja

Coś się zepsuło, coś innego nie działa? Trzeba to zmienić!

W branży budowlanej można przeprowadzić remont, a w SEO copywritingu recykling treści. Podobnie jak w Burj Khalifa niektóre pomieszczenia nie są zagospodarowane lub nie do końca wykorzystywane zgodnie z ich potencjałem, tak też nie wszystkie teksty w sieci skutecznie docierają do konkretnej grupy docelowej. Zmieniają się potrzeby, trendy czy prawo. W jednej i drugiej branży trzeba mieć otwarty umysł oraz elastycznie podchodzić do niektórych zmian.

Konkurencja za rogiem

Czy wiesz, że nawet Burj Khalifa (najwyższy budynek na świecie) czuje na plecach oddech konkurencji? Chodzi o Jeddah Tower, który jest już w budowie od 2013 roku i ma mierzyć 1000 metrów! 

Pamiętaj, że nawet gdy strona internetowa z Twoim tekstem znajduje się na najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ktoś inny z pewnością pracuje nad tym, żeby stworzyć jeszcze lepszą treść i zająć tę wymarzoną pierwszą pozycję lub popularną w ostatnich czasach pozycję zero. 

Mierz wysoko

Jeżeli chcesz być najwyżej w wynikach wyszukiwania i niczym Burj Khalifa zostać wręcz niedoścignionym wzorem, postaw na równie odważne projekty swoich tekstów, pamiętaj o użytkownikach i jednocześnie nie zapominaj przy tym o algorytmach Google. Stwórz przestrzeń dla człowieka, która wpisze się w aktualne trendy i zapotrzebowanie. Miej świadomość, że konkurencja jest tuż za Tobą i nikt z nas nie ma monopolu na bycie jak najwyżej. 

Do zobaczenia na szczycie!

Materiały źródłowe/pomocnicze:

1. wikipedia.org/wiki/Pismo 

2. wikipedia.org/wiki/Wie%C5%BCa_Babel

3. burjkhalifa.ae/en/the-tower/vision/ 

4. google.com/search/howsearchworks/how-search-works/ranking-results/  

5. poradnikpisania.pl/jak-czytelnik-ocenia-przydatnosc/