TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Seksizm… nie rozróżnia płci. Raport na temat seksizmu w reklamie oraz jego wpływu na społeczne zachowania

O autorze
2 min czytania 2021-12-14

Raport Analiza percepcji reklam z wykorzystaniem męskiego wizerunku w kontekście postrzegania seksizmu oraz jego wpływu na społeczne zachowania” to pierwsza taka publikacja na polskim rynku. Anna Ledwoń-Blacha i Urszula Leszczyńska przeanalizowały 12 kampanii reklamowych, aby dojść do wniosku, że… seksizm nie zna płci. Raport ma za zadanie wzmocnić ten komunikat i pobudzić do dyskusji.

 

Według badań ONZ 91% mężczyzn i 86% kobiet na świecie wyznaje przynajmniej jeden przesąd uznający kobiety za gorsze. Wizerunek mężczyzn w reklamach również jest stereotypowy – są oni tam ukazani zazwyczaj jako profesjonalni szefowie, idealni mężowie czy łowcy przygód o cechach herosów.

Sposób przedstawienia kobiet i mężczyzn w kreacjach marketingowych różnych marek stanowił dla nas punkt wyjścia w badaniu na temat seksizmu w reklamie, czyli powielania i utrwalania stereotypów dotyczących ról płciowych. Obiektem naszych zainteresowań byli głównie mężczyźni pojawiający się w reklamach – na temat seksizmu wykorzystującego kobiety jako obiekt pożądania czy sprowadzających je do roli gospodyni domu napisano o wiele więcej artykułów. Wizerunek mężczyzn w reklamach również jest stereotypowy – są oni tam ukazani zazwyczaj jako profesjonalni szefowie, idealni mężowie czy łowcy przygód o cechach herosów. Publikacji skupiających się na płci męskiej w kontekście seksizmu nadal jest niewiele – wyjaśnia Ania Ledwoń-Blacha, współautorka raportu i creative owner w More Bananas.

Ankietowani najczęściej wskazywali na następujące przejawy seksizmu w reklamie:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– stereotypowe przedstawienie ról i zadań kobiety i mężczyzny (np. kobiety przy zadaniach domowych, sprzątaniu, gotowaniu; mężczyzny w sytuacjach biznesowych, samochodach, jako majsterkowicza),
– przedstawianie kobiet skąpo ubranych i nagich w reklamach usług i produktów, przy których nie jest to konieczne i nie ma bezpośredniego związku między nagością a produktem/usługą (w reklamach np. warsztatów samochodowych, materiałów budowlanych, urządzeń technicznych),
– uprzedmiotowienie kobiet w reklamie,
– dominacja postaci kobiecych w reklamach środków czystości, leków i suplementów diety, półproduktów spożywczych; dominacja postaci męskich w reklamach związanych z motoryzacją i alkoholami.

Dane do raportu zostały pozyskane dzięki ankiecie w formie formularza Google, przeprowadzonej między 28 kwietnia a 5 maja 2021 roku. Badanie zostało przeprowadzane techniką CAWI (respondenci byli proszeni o wypełnienie ankiety drogą elektroniczną). Ankieta składała się z metryczki, pytania o skojarzenia z seksizmem, 12 pytań z przykładowymi reklamami oraz 7 pytań o zachowania uczestników badania, z czego 3 były skierowane tylko do marketerów (tj. osób, zajmujących się zawodowo marketingiem).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Grupa ankietowanych liczyła 302 osoby, w tym 77,8% kobiet i 19,5% mężczyzn, 2,7% uczestników ankiety stanowiły osoby niebinarne lub niechcące podawać płci.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najliczniejszą grupę wiekową stanowiły osoby między 24. a 42. rokiem życia (244 ankietowanych).

61,3% badanych nie jest związanych z marketingiem. 38,7% deklaruje związek z marketingiem, to jest piastuje stanowisko marketingowe bądź inne, związane z tworzeniem reklam, działaniami w social mediach, działaniami marketingowymi i badaniami.

Większość ankietowanych (90,4%) mieszka w mieście, 9,6% mieszka na wsi. Osoby zamieszkujące miasta do 50 tysięcy mieszkańców stanowiły 8,9% badanych, zamieszkujące miasta od 50 001 do 150 000 mieszkańców – 5%, zamieszkujące miasta od 150 001 do 500 000 mieszkańców – 17,2%. Mieszkający w miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców stanowili 59,3% badanych.

Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu. Jest on również dostępny na stronie www.morebananas.pl