Branża rowerowa wykazuje się dużą skutecznością i szybką adaptacją światowych trendów. Romet podsumowuje 2021 rok

Branża rowerowa wykazuje się dużą skutecznością i szybką adaptacją światowych trendów. Romet podsumowuje 2021 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2021 roku marka Romet? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2022 roku?
O autorze
7 min czytania 2022-01-10

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

O roku 2021 dla marki Romet opowiada Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.

Największy sukces w 2021 roku

2021 rok był udanym sezonem nie tylko dla marki Romet, ale też dla całej branży rowerowej. Polacy coraz częściej decydują się na zdrowszy tryb życia. Przyglądają się swojej diecie, częściej odwiedzają siłownie, zamieniają samochód na rower. Takie trendy obserwujemy już od kilku lat i cieszymy się, że nasze produkty są ważnym elementem tych ważnych zmian społecznych. Drugim elementem, który niewątpliwie wpłynął na branżę rowerową w ostatnich miesiącach jest pandemia, która spowodowała nie tylko zwiększenie popytu na rowery, ale także trudności z utrzymaniem płynności łańcucha dostaw komponentów i produkcją swoich rowerów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

To był sprawdzian, który zweryfikował przygotowanie firm na takie niespodziewane sytuacje. Romet umiejętnie poradził sobie dzięki nowoczesnej fabryce i dobrym relacjom z partnerami. Zarówno nasze produkty, jak i usługi utrzymały najwyższą możliwą jakość, a klienci musieli to docenić, gdyż wzrost sprzedaży względem poprzedniego roku osiągnął w całej Grupie Romet poziom aż o ponad 35% wyższy. Do tego wyniku przyczyniła się z pewnością popularność sprzedaży internetowej, gdzie z kolei odnotowaliśmy wzrost o ponad 50%. Planujemy zamknąć rok z przychodami 450 mln złotych netto, na co składa się aż 150 mln złotych netto sprzedaży zagranicznej. To ogromny sukces, gdyż udało nam się w tym roku zwiększyć eksport rowerów o ponad 45% i nie zamierzamy na tym poprzestawać.

Kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za ten sukces jest niewątpliwie dynamiczne dostosowanie naszych strategii marketingowych do gwałtownie zmieniających się warunków. Wszystkie branże musiały od nowa przeanalizować swoje modele. My stwierdziliśmy, że jest to dobry czas, aby skupić całą uwagę na marketingu internetowym i marketingu treści. We współpracy ze specjalistami w tych dziedzinach opracowaliśmy nowe kampanie, które odnoszą duże sukcesy w naszych kanałach social media i skutkują zwiększonym zainteresowaniem wokół naszych produktów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku

Wspomniany gwałtowny wzrost popytu na rowery wiązał w 2021 roku  się również z wyzwaniami, jakim czoła muszą stawić wszyscy producenci jednośladów. Wielu z nich miało trudności z zaspokojeniem tego popytu przez problemy z utrzymaniem płynności łańcucha dostaw komponentów i produkcją swoich rowerów. Z powodu obawy o dostępność niezbędnych do produkcji komponentów, których brak mógł spowodować opóźnienia w dostawie rowerów do sprzedaży, część producentów zdecydowała się zastąpić znane marki osprzętu rowerowego tańszymi zamiennikami, które można było otrzymać znacznie szybciej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W Romet konsekwentnie postawiliśmy na uznanych, światowych dostawców komponentów takich jak Shimano, SRAM czy Michelin. Dzięki temu utrzymaliśmy wysoką jakość naszych rowerów i zaspokoiliśmy zapotrzebowanie rynku, choć na niektóre rowery, szczególnie te topowe modele  trzeba było w tym sezonie poczekać, klienci musieli je rezerwować. Innym wyzwaniem związanym z pandemią było jeszcze większe skupienie się na sprzedaży przez internet. Nasi klienci mogli liczyć także na profesjonalne usługi serwisowe naszej autoryzowanej sieci serwisów, czy usługi, które uruchomiliśmy dla nich w tym roku takie jak:  wydłużony czas zwrotu produktów kupionych online do aż 100 dni i dostawę w ciągu 24h od złożenia zamówienia.

3 najciekawsze akcje w 2021 roku

Podążając za trendami, w 2021 roku skupiliśmy uwagę głównie na digital marketingu. Zdajemy sobie sprawę z tego z jaką mocą rozpędza się w ostatnim czasie również cross marketing. Nawiązaliśmy współpracę z markami modowymi organizując konkurs, w którym można było wygrać nasze rowery.

Ważnym elementem była również komunikacja z naszymi partnerami biznesowymi. Wszystkie spotkania, organizowane w tym roku dostosowaliśmy do obecnej rzeczywistości i przenieśliśmy je z offline do formy online. Spotkania te obejmowały nie tylko prezentację rowerów ale również zakontraktowania, przedstawienie warunków handlowych, a ponieważ jesteśmy świadomi, jak istotne w dzisiejszym marketingu są wysokiej jakości materiały audiowizualne, prezentacje naszych najnowszych kolekcji zrealizowaliśmy w formie contentu wideo. Bardzo miło zaskoczyło nas to, z jak dużym entuzjazmem zostało to odebrane. Ten format pozwolił nam na doskonałą prezentację merytoryczną naszych produktów i spotkał się z mnóstwem pozytywnych interakcji, gdyż filmy dotarły zasięgowo do bardzo wielu osób zainteresowanych nowymi modelami 2022, które wprowadzamy na nadchodzący sezon. Był to atrakcyjny i bezpieczny w czasie pandemii sposób na nawiązanie relacji i interakcji z potencjalnymi klientami Rometu.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

W 2021 roku postawiliśmy w naszej firmie na w pełni proklienckie podejście, zapewniające indywidualną i kompleksową obsługę na wysokim poziomie. Wprowadziliśmy szereg udogodnień, które usprawniły proces zakupowy, a także zapewniły naszym użytkownikom pomoc w razie jakichkolwiek problemów. Priorytetem było dla nas to, aby nasi klienci mogli bezproblemowo uzyskać z nami bezpośredni kontakt, a sam proces obsługi był sprawny i satysfakcjonujący. Oprócz tego, udostępniliśmy pakiet wielu korzyści i dodatkowych benefitów. Kupujący mogli skorzystać m.in. z darmowej dostawy, zapewnienia 100 dni na zwrot produktów, dożywotniej gwarancji, czy wysyłki rowerów w stanie gotowym do jazdy.

Skuteczna komunikacja tych udogodnień, szczególnie przez internet, pozwoliła nam osiągnąć rekordową sprzedaż. To nasz najważniejszy kanał komunikacji minionego roku, gdyż był praktycznie najczęściej wybierany przez klientów, być również z uwagi na utrzymująca się sytuację pandemiczną. Jednocześnie pozwolił nam na realizację ciekawych pomysłów, jak konkursy czy ciekawe materiały wideo, które zaskoczyły nas skutecznością i pozytywnym odbiorem. To najlepszy dowód na to jak bardzo aktualnie klient oczekuje jak największej ilości wysokiej jakości treści video, bo na tej podstawie coraz częściej dokonuje decyzji zakupowej roweru czy akcesoriów.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku

Rowerzystów jest coraz więcej i są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb. Widząc to urozmaicamy naszą ofertę tak, aby lepiej dotrzeć do każdej grupy z osobna. Inne są potrzeby osób stawiających na MTB, inne kolarzy szosowych, a inne miejskich rowerzystów. Niektóre z naszych modeli mają nawet po kilkanaście różnych konfiguracji. Mamy akcesoria zaprojektowane osobno dla każdej kategorii rowerów: MTB, City, Gravel czy trekking. W nadchodzącym sezonie planujemy dalej zwiększać wolumeny produkcji i otworzyć się na nowe rynki za granicą. Dlatego intensywnie pracujemy nad kolejnymi rozwiązaniami i z początkiem roku rozpoczniemy sprzedaż z zupełnie nowego systemu e-commerce, który oferuje jeszcze bardziej zaawansowane narzędzia do zarządzania ofertą i innowacyjne sposoby dotarcia do nowych klientów. W tym celu planujemy wprowadzić rozwiązania, które pomogą naszym klientom już na początku wyboru idealnego jednośladu. Dzięki nim, każdy nowy użytkownik będzie mógł znaleźć model dopasowany do jego potrzeb oraz stylu. Będą one uwzględniały takie parametry jak płeć, teren po którym będziemy się głównie poruszać na danym rowerze i wiele innych aspektów. Pozwoli to na indywidualne skonfigurowanie i zarekomendowanie produktu w 100% odpowiadającego oczekiwaniom naszych klientów.

Oprócz tego, rozwijamy także sektor sprzedaży akcesoriów. W nowej odsłonie naszej platformy, będą one odpowiednio klasyfikowane pod kątem ceny i zastosowania, a także odpowiednio przypisane do konkretnej grupy modeli, co znacznie ułatwi proces zakupowy. Jesteśmy pewni, że takie rozwiązania ucieszą naszych klientów. Z tego rozwiązania korzysta już wiele e-sklepów, między innymi z branży modowej. Wierzymy, że w świecie jednośladów sprawdzi się równie dobrze i liczymy na wzrost sprzedaży w e-commerce o przynajmniej 30%.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Pandemia spowodowała znaczne przyspieszenie rozwoju sprzedaży kanałami internetowymi i to właśnie w obszarze e-commerce widzimy największy trend wzrostowy oraz rozwój kreatywności i efektywności w docieraniu do obecnych, a także nowych klientów. Wiele z naszym nowych pomysłów spotkało się z pozytywnym odzewem. Zwiększenie o połowę wolumenu sprzedaży rowerów w internecie nie byłoby możliwe, gdyby nie nowoczesna i intuicyjna strona internetowa, doskonałe wsparcie naszego klienta i wydłużona możliwość zwrotu produktów zakupionych online z ustawowych 14 do aż 100 dni. Nasze rowery można zamówić do punktów odbioru znajdujących się już praktycznie w całej Polsce. Dodatkowo wprowadziliśmy innowacyjny koncept dostawy rowerów do domu, w stanie gotowym do jazdy. Nieustannie staramy się ułatwiać proces zakupowy i to zdecydowanie działa.

Zauważyliśmy również, że na obecnym rynku wzrasta zainteresowanie możliwością przetestowania sprzętu przed jego zakupem. Klienci tego oczekują, szczególnie jeśli decydują się na droższe rowery lub modele elektryczne. Romet wyszedł naprzeciw potrzebom użytkowników i w swojej ofercie posiada właśnie takie rozwiązanie – udostępniamy w naszych sklepach duże powierzchnie, które pozwalają przejechać się i „ przymierzyć się” do zakupu. Wierzę, że w ten sposób zwiększamy zaufanie naszych klientów i budujemy z nimi pozytywne relacje na lata.

Budżet na działania digitalowe

Obecnie komunikację naszej marki, a tym samym lokowanie budżetu, dostosowujemy do aktualnych preferencji społeczeństwa, skupiając tym samym uwagę na rozwój treści digitalowych, w tym szczególnie na social media. Wszystkie zaprezentowane powyżej nowości będziemy chcieli komunikować na naszych kanałach social media i w formie wideo na YouTube. Taka forma komunikacji przyniosła w minionych miesiącach lepsze efekty od przewidywanych, co odzwierciedla stale rosnąca liczba wyświetleń i pozytywne reakcje na nowe inwestycje i produkty Rometu.

Na nadchodzący rok przyjęliśmy strategię dedykowanych akcesoriów, która będzie dotyczyć w pierwszej kolejności grup „GRAVEL” i „CITY”. Niektóre produkty wpiszą się doskonale w ideę bikepackingu, przygody czy eksploracji. Inne jako funkcjonalne dodatki/ akcesoria pozwolą komfortowo poruszać się w mieście i korzystać z wygody podczas jazdy: jak na przykład uchwyt na kubek na kawę , stylowy dzwonek czy jasne światła do jazdy po zmroku.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Jesteśmy przekonani, że standardy w branży marketingowej w Polsce są na wysokim poziomie. Natomiast nasza branża rowerowa wykazuje się dużą skutecznością i szybką adaptacją tych światowych trendów. Pandemia wpłynęła na reguły panujące w branży marketingowej. Doszło do przetasowań w grupach docelowych, a wiele z zebranych do tej pory danych i analiz, nagle okazało się nieistotnych w zupełnie nowym świecie. W obecnej rzeczywistości kluczem do zdobycia klienta jest odpowiednio profilowany content oraz treści na wysokim poziomie. Głównym łącznikiem pomiędzy marką a użytkownikami jest internet – dlatego właśnie w 2021 roku, jak również w najbliższym czasie zwracamy szczególną uwagę na działania digitalowe. Myślę, że Romet pokazał w ostatnim sezonie, że mamy nie tylko dobrze ugruntowaną pozycję lidera branży rowerowej, ale też skutecznie docieramy do nowych klientów poprzez nasze działania marketingowe.

3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok

Idziemy za ciosem. Naszym głównym celem jest całkowite skupienie uwagi na kliencie oraz dostarczenie mu wielu interesujących treści poradnikowych czy wysokiej jakości wideo. Zdajemy sobie sprawę, że to właśnie powoduje zainteresowanie oraz przywiązanie do marki. 2022 rok oznacza dla nas dalszy rozwój platform sprzedażowych, zwiększenie mocy produkcyjnych naszych fabryk i kontynuację tych rozwiązań, które zadowoliły w minionym sezonie naszych klientów. W kolejnym roku planujemy również rozbudować nasz rynek o kraje nadbałtyckie i tam zwiększyć sprzedaż naszych produktów. Spodziewamy się, że nowy sezon, który jest przed nami będzie kolejnym dobrym rokiem i odnotuje wysoką sprzedaż rowerów w całej branży, jako Romet planujemy osiągnąć aż 600 mln zł netto przychodów – to jest nasz nadrzędny cel. Dodatkowo, planujemy wzrost sprzedaży we wspomnianym wcześniej kanale e-commerce o 35%.

Ważnym obecnie trendem są też dla nas rowery elektryczne. Skala tego segmentu rynku rośnie w zaskakującym tempie. Przewidujemy, że ich udział w sprzedaży wszystkich wyprodukowanych przez Romet rowerów będzie stanowić 25%. Dlatego ważne dla nas będą inwestycje w rozwój technologii powiązanych z rowerami elektrycznymi i rozwinięcie portfolio już i tak bogatej oferty naszych e-rowerów.