Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Polska liderem Europy w rozwoju branży e-sportowej

E-sport w Polsce dynamicznie zwiększa wartość i coraz bardziej się profesjonalizuje. Drugi rok działania w pandemii podsumowuje Polska Liga Esportowa w opublikowanym dziś Raporcie za 2021 r.
O autorze
2 min czytania 2022-01-20

Dwa lata pandemii przyniosły ogromny wzrost świadomości i zainteresowania e-sportem. Już ponad połowa (61%)* Polaków w wieku 16-65 lat zetknęła się z tym pojęciem, a 26% z nas przynajmniej raz kupiło jakiś produkt bądź związaną z e-sportem usługę. Co istotne, niemal połowa (46%) konsumentów sportów elektronicznych po raz pierwszy obejrzała treści e-sportowe właśnie w czasie pandemii.

Według danych PARP** polski rynek e-sportu w 2020 roku wart był 11,5 mln USD.

Naszym zdaniem na dzisiaj jest to znacznie więcej – nawet 15 mln dolarów. Rok 2021 przyniósł dynamiczny wzrost całej branży gamingowej, w tym e-sportu. Skutki pandemii, jak kolejne lockdowny i zakazy spotkań przyczynił się do lawinowego wzrostu zainteresowania treściami e-sportowymi. I choć z jednej strony przychody branży ucierpiały w skutek odwołanych eventów, to rozwój produktów i działań online’owych zrekompensował te straty – mówi Paweł Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dzisiaj największe eventy e-sportowe w kraju nie ustępują widownią wielkim wydarzeniom ligowym w tradycyjnym sporcie. Szybko rosnąca publiczność rozgrywek gamingowych stała się kołem zamachowym dla rozwoju branży. Widać to wyraźnie we wzroście zainteresowania e-sportem firm i marek nieendemicznych. E-sport to dzisiaj najbardziej dynamicznie rozwijająca się platforma komunikacji dla marek z każdej niemal branży, która skupia grupę konsumencką o największym potencjale zakupowym. Niemal 42% kibiców Polskiej Ligi Esportowej jest w wieku 18-24, a nieco ponad 28% ma między 25-34 lata. Użytkownicy poniżej 18. roku życia stanowią niecałe 22% społeczności skupionej wokół PLE.

Z analiz Sponsoring Insight przedstawionych w Raporcie PLE, wynika, że najbardziej aktywne reklamowo – obok producentów sprzętu i akcesoriów gamingowych – są branża FMCG (15,8%) oraz retail (12,1%). Wśród partnerów Polskiej Ligi Esportowej są m.in. Lech Free, Red Bull, ale też Pracuj.pl, czy eWinner, Lotto, a także PGE Polska Grupa Energetyczna.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co ważne, marki nie tylko inwestują w komunikację stricte reklamową, ale także w działania sponsoringowe, które pozytywnie wpływają na rozwój branży.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
Wartość polskiego rynku sponsoringu e-sportu w 2021 roku oszacowaliśmy na ok. 32 mln złotych i przyznaję, że jest to kwota większa niż pierwotnie zakładaliśmy. Z drugiej strony to tylko 3% wartości rynku sponsoringu sportowego, choć niewykluczone, że w najbliższych latach ta proporcja może ulegać stopniowej zmianie na korzyść sportów elektronicznych – prognozuje Seweryn Plotan, dyrektor zarządzający Sponsoring Insight.

W czerwcu ub. roku PLE jako pierwsza i jak dotąd jedyna organizacja w Polsce, wprowadziła Centralizację Praw Sponsoringowych – kompleksowy model biznesowy, w którym na jasnych zasadach uczestniczą wszystkie podmioty zrzeszone w Lidze.

To nasz kolejny krok w profesjonalizacji branży. Dla drużyn oznacza to nie tylko partycypowanie w kontraktach, ale też stałą, strategiczną współpracę z Polską Ligą Esportową, która da im gwarancję stabilności i przewidywalności rozwoju – podkreśla prezes PLE.

Efektem Centralizacji Praw Sponsoringowych jest już teraz znaczne zwiększenie atrakcyjności rywalizacji, między innymi poprzez pulę finansową, która w sezonie Jesień 2021 wyniosła historyczne 250 tysięcy złotych. Prezes Kowalczyk zapowiada, że w tym roku ta kwota będzie już czterokrotnie większa.

W puli finansowej 2022 r. do podziału dla zawodników i organizacji będzie ponad milion złotych.

Dane z raportu PARP The Game Industry in Poland (2020)
** Dane z raportu Deloitte „Let’s Play! 2021 – europejski rynek e-sportu