Przegląd najpopularniejszych ukraińskich marek

Przegląd najpopularniejszych ukraińskich marek
W związku z wojną w Ukrainie polscy konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na wschodnie marki dostępne na naszym rynku. Które popularne produkty pochodzą z Ukrainy? Odpowiedź znajdziecie w artykule.
O autorze
3 min czytania 2022-04-05

fot. Roshen; Chernigivske

Rosyjska inwazja na Ukrainę trwa już ponad miesiąc. W tym czasie wiele marek i organizacji postanowiło przekazać swoją pomoc finansową, materialną, jak również wsparcie psychologiczne dla ofiar wojny. W niesienie pomocy na rzecz Ukrainy zaangażowało się także mnóstwo konsumentów, którzy solidarność ze wschodnimi sąsiadami wyrażają również poprzez bojkot rosyjskich marek.

W związku z sytuacją w Ukrainie wielu konsumentów w tym roku po raz pierwszy zwróciło uwagę na to, jakie produkty pochodzące zza wschodniej granicy dostępne są na naszym rynku. Jeszcze zanim ze sklepowych półek w Polsce zaczęły znikać produkty pochodzące z Rosji i Białorusi, w mediach społecznościowych pojawiły się listy wyszczególniające marki, które należy bojkotować. Okazuje się, że często produkty spożywcze i alkohole rosyjskie były mylone z ukraińskimi, na co zwróciła uwagę Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry.

Docierają do mnie sygnały, że w szlachetnym zrywie w ramach bojkotu rosyjskich marek ludzie nie odróżniają ich od ukraińskich. No więc – ważne – NIE BOJKOTUJEMY ukraińskich marek! Nawet jeśli są pisane cyrylicą! Marki Nemiroff, ROSHEN Confectionery Corporation i wiele innych to marki ukraińskie! Załączam znalezioną w sieci listę najcenniejszych marek ukraińskich, może to pomoże w podejmowaniu decyzji o bojkocie – czytamy w poście.
LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Poniżej przedstawiamy przegląd popularnych ukraińskich marek, które dostępne są również w Polsce.

Roshen

Roshen Confectionery Corporation to jeden z największych światowych producentów wyrobów cukierniczych. Firma, która powstała 26 lat temu, w 2012 roku znalazła się w pierwszej dwudziestce światowych firm cukierniczych „Candy Industry Top 100”. Mało kto wie, że nazwa firmy wywodzi się od skróconej wersji nazwiska jej założyciela – Petra Poroszenki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Producent ponad 350 różnych słodyczy, m.in. cukierków, czekolad, batonów, wafli, herbatników, ciast i tortów, zasłynął z czekoladowych cukierków „Kyiv Vechirniy” i kijowskich ciast, produkowanych przez flagową kijowską fabrykę Roshen w Kijowie. W 2021 Roshen eksportował produkty na 18 rynków na całym świecie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W rozmowie z Forbes Wiaczesław Moskalewski – dyrektor generalny i współwłaściciel Roshen powiedział, że obecnie dwie fabryki w Ukrainie nie pracują, a kolejne dwie działają tylko częściowo. Od pierwszych dni kwietnia firma stara się jednak wznawiać eksport produktów na Zachód.

Nemiroff

Nemiroff to największa ukraińska firma produkująca wyroby alkoholowe, najbardziej znana z wódki. Firma gorzelnicza z siedzibą w Niemirowie w obwodzie winnickim eksportuje swoje produkty na pond 50 zagranicznych rynków. W 2006 roku, wraz z marką Smirnoff, Nemiroff znalazł się na 2 miejscu światowych firm produkujących wódkę.

Dystrybucję wódki Nemiroff na kraje bałtyckie, Polskę, Włochu i Austrię prowadzi Coca-Cola HBC.

fot. nemiroff

Khortitsa (Chortyca)

Chortyca to jedna z najbardziej znanych ukraińskich marek różnych gatunków wódki, likierów oraz napojów niskoprocentowych. Powstałe w 2003 roku przedsiębiorstwo eksportuje swoje produkty na ponad 87 światowych rynków. Marka może pochwalić się trzecim miejscem w rankingu sprzedaży wódek na świecie. W Polsce największą popularnością cieszy się Chortyca Platinum i Chortyca Premium.

Nazwa marki została nadana na cześć największej wyspy Ukrainy – Chortycy.

fot. en.khortytsa.com

Obolon (Obołoń)

Producent piwa, wody mineralnej i napojów bezalkoholowych – m.in. kwasu chlebowego i podpiwku – został założony w 1992 roku. Obecnie prezesem spółki jest Ołeksandr Słobodian – ukraiński polityk, przedsiębiorca i działacz sportowy. Pod względem zdolności produkcyjnej, główny zakład Obołoni w Kijowie stał się największym europejskim browarem, produkującym 14 milionów dekalitrów piwa miesięcznie.

W Polsce dostępnych jest kilkanaście produktów kijowskiego producenta, a oprócz piw – Obołoń Białe, Pszniczne, Magnat czy Switłe – popularne są napoje nisko- i bezalkoholowe, na przykład napój jabłkowy Żywczyk.

fot. obolon.ua

Chernigovskie

Kolejną znaną ukraińską marką piwa jest Chernigovskie. Jak wskazuje nazwa – przedsiębiorstwo pochodzi z Czernihowa – miasta położonego w północnej części Ukrainy, które zostało oblężone przez Rosjan już na początku tegorocznej inwazji.

Ciekawostką jest, że piwo pierwszy raz zostało uważone z okazji 1300-lecia miasta w 1988 roku.

Od początku marka celebruje historię i kulturę ukraińską, a w ostatnich tygodniach Chernigovskie, jako producent „najbardziej lubianego piwa w Ukrainie”, angażuje się w pomoc humanitarną ofiarom wojny. AB InBev – właściciel browarów w Czernihowie, Charkowie i Mikołajowie – zobowiązał się przekazać co najmniej 5 mld dolarów ze sprzedaży piwa na rzecz organizacji pozarządowych, w tym Caritas w Wielkiej Brytanii, w celu wsparcia akcji humanitarnej.

fot. chernigivske.ua

Sandora

Sandora to ukraińska firma, która obecnie posiada prawie połowę udziału w ukraińskim rynku soków. Przedsiębiorstwo z siedzibą w Mikołajowie powstało w 1995 roku i od tamtego czasu cieszy się uznaniem konsumentów nie tylko w Ukrainie, ale również w wielu innych krajach. W 2007 roku PepsiCo, Inc. nabyło 80% udziałów w spółce, a trzy lata później przejęło pełną własność Sandory.  

Galicia

Galicia to stosunkowo młoda marka soków owocowych, która powstała w 2011 roku w Gródku niedaleko Lwowa. Nazwa firmy nawiązuje do środkowoeuropejskich obszarów – obecnie podzielonych między Polskę i Ukrainę – które w XVII wieku nosiły nazwę Galicja. Po niespełna pięciu latach od założenia firmy, soki Galicja trafiły na rynek polski, amerykański, duński czy chiński.

Hazy Discovery Kyiv

Warto wspomnieć także o polsko-ukraińskim produkcie, który niedługo trafi na sklepowe półki pod nazwą No To War!. Piwo Hazy Discovery Kyiv produkowane wspólnie przez Browar Pinta z Wieprza i browar ReBrew z okolic Kijowa miało trafić na rynek 24 marca, jednak plany uległy zmianie z powodu rosyjskiej inwazji. Producent zdecydował, że w związku z obecną sytuacją zmieni nazwę produktu i będzie promował go hashtagiem #StandWithUkraine.

fot. sklepimpuls.pl

Dochód ze sprzedaży No To War! zostanie przekazany na rzecz organizacji SOS Ukraina Polskiej Akcji Humanitarnej.

Kiedy warzyliśmy piwo z naszymi przyjaciółmi z kijowskiego Rebrew, wszyscy mieliśmy nadzieję na pokój. Rzeczywistość niestety okazała się inna. Dziś pokazujemy swoją solidarność i przekazujemy cały dochód ze sprzedaży kooperacyjnego IPA na działania Polskiej Akcji Humanitarnej, która niesie pomoc dla Ukrainy –  pisze producent.