M-commerce pod znakiem rozwoju programów lojalnościowych

M-commerce pod znakiem rozwoju programów lojalnościowych

Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022

Rok 2022 to okres niesłabnącego rozwoju sektora e-commerce. Na ten rynek na dobre zawitała już sztuczna inteligencja (przede wszystkim w postaci chatbotów, ale nie tylko) i nowe, wygodne rozwiązania ułatwiające zakupy (np. social commerce i aplikacje w modelu SaaS). Czego możemy się spodziewać po nadchodzących miesiącach w handlu online, przede wszystkim jeśli chodzi o m-commerce?

Jak wynika z danych Business Insider*, w Stanach Zjednoczonych m-commerce stanowi już ponad 40% całej sprzedaży online. W Polsce ostatnie duże badania na ten temat przeprowadziła firma Gemius. W ich raporcie „E-commerce w Polsce 2021” znajdujemy informację, że aż 76% polskich konsumentów kupujących online wykorzystuje w tym celu smartfona. Dzisiaj prawdopodobnie ta liczba przekroczyła już próg 80%.


źródło: Gemius, badanie „E-commerce w Polsce 2021”

Te dane wyraźnie wskazują, że handel mobilny stanowi ważny trend na rynku i każdy sklep internetowy, który chce się rozwijać, powinien zadbać o m-klientów w takiej samej mierze, jak o osoby korzystające z komputerów. Co będzie się działo w najbliższym czasie w m-commerce? Warto zwrócić uwagę na trzy kluczowe trendy:

  • social commerce,
  • rosnąca rola sztucznej inteligencji,
  • aplikacje w modelu SaaS (przede wszystkim lojalnościowe).

Social commerce

Kiedy w maju 2020 roku Facebook ogłosił uruchomienie nowej usługi pod nazwą Shops na Facebooku i Instagramie social commerce rozwinęło skrzydła. Obecnie możemy przeglądać produkty i składać zamówienia praktycznie bez konieczności opuszczania danej platformy społecznościowej (choć do poziomu Stanów Zjednoczonych, gdzie można płacić bezpośrednio na Instagramie, jeszcze trochę nam brakuje). Jak wynika z badań przeprowadzonych przez bank Santander w Polsce w 2021 roku, prawie co piąty kupujący czerpie wiedzę na temat oferty sklepów internetowych właśnie z social mediów.

AI w m-commerce

Sztuczna inteligencja znajduje coraz więcej zastosowań w handlu mobilnym. Personalizowane oferty i asystenci klienta (chatboty i voiceboty) to bodaj najpopularniejsze przykłady zastosowań sztucznej inteligencji w tym sektorze. Na popularności zyskują też rozwiązania pokrewne, np. rozszerzona rzeczywistość (AR), która pozwala lepiej zapoznać się z produktem bez konieczności kupowania go. Funkcja AR jest dostępna np. w aplikacji mobilnej sieci Sizeer.


Zastosowanie AR w aplikacji Sizeer

LoyaltyPaaS

Świat IT zna i ceni model SaaS od lat. Jest on szybki, wygodny i nie wymaga dużych inwestycji finansowych, szczególnie na początku, co często stanowiło przeszkodę dla małych firmy. Nic dziwnego, że coraz więcej rozwiązań jest dostępnych w tym modelu – klienci go po prostu cenią. Kwestią czasu było, żeby aplikacje mobilne e-commerce były także udostępniane w ten sposób. Tą drogą poszły już aplikacje lojalnościowe. I właśnie pod określeniem LoyaltyPaaS kryje się produkt stworzony przez Appchance, który umożliwia markom w krótkim czasie wdrożanie aplikacji lojalnościowej z szerokim zakresem funkcjonalności. Oznacza to, że sklep, który chce wdrożyć aplikację lojalnościową, nie musi inwestować w stworzenie całej infrastruktury od zera. Ma dostęp do gotowego rozwiązania, które wymaga jedynie konfiguracji i dostosowania do charakteru marki.


Przykładowe ekrany aplikacji lojalnościowej LPaaS

Aplikacje dostępne w modelu SaaS (Software as a Service) są łatwo konfigurowalne i pozwalają na stworzenie rozbudowanego, dostosowanego do potrzeb danej firmy środowiska, które może obsłużyć nawet zaawansowane programy lojalnościowe. W ramach LoyaltyPaaS, produktu udostępnianego przez softwarehouse Appchance, klienci mają dostęp m.in do:

  • wirtualnej karty lojalnościowej (umożliwiającej gromadzenie punktów i wymianę ich na nagrody lub rabaty),
  • e-paragonów (bardzo wygodne rozwiązanie, gdy trzeba zwrócić lub wymienić kupiony towar),
  • promocji i powiadomień push,
  • list zakupowych,
  • gazetek promocyjnych,
  • a także mapy sklepów stacjonarnych i wielu innych rozwiązań.

W efekcie nawet mniejsze sklepy, które nie mogą sobie pozwolić na tworzenie od zera nowej aplikacji mobilnej, mogą zaoferować swoim klientom w pełni rozwiniętą aplikację lojalnościową, która nie ustępuje rozwiązaniom stosowanym przez liderów rynku. Czas wdrożenia takiej aplikacji jest też znacznie krótszy i zamyka się w kilku tygodniach. Oczywiście aplikacja jest dostosowana do danej marki nie tylko jeśli chodzi o dostępne funkcje, ale także wygląd. Usługa LPaaS jest udostępniana w modelu white label, więc użytkownik wszędzie widzi tylko nazwę i logo znanego sobie sklepu.

E-commerce to sektor, który zawsze był zorientowany na potrzeby użytkowników. Każda nowa usługa i nowe rozwiązanie powstają, aby uczynić zakupy w sieci wygodniejszymi, bezpieczniejszymi lub szybszymi. Omówione tutaj trendy dobrze wpisują się w ten sposób myślenia.

 

Autor:

Grzegorz Skibiński
CTO Appchance Group Sp.z o.o. – Digital Commerce Experts

Z branżą IT związany od 16 lat. Od ponad 10 lat współtworzy software house Appchance Group Sp.z o.o., specjalizującego się w tworzeniu aplikacji mobilnych dla handlu/e-commerce. Przy tworzeniu i rozwoju aplikacji współpracował z takimi markami jak: x-kom, Apart, Brico Marche, POLOmarket, Sizeer i inne. Jest odpowiedzialny za całą część techniczną pracy zespołu, a także za budowanie ścieżek rozwoju zespołu programistycznego. Nadal chętnie uczestniczy osobiście w projektach, pełniąc rolę nie tylko CTO, ale także project managera, czy też iOS i Flutter developera. Jego pasją jest programowanie, dlatego też wspiera zespół swoją wiedzą programistyczną, którą nieustannie rozwija.

 

Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022

 

Artykuł powstał we współpracy z Appchance.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij