Festiwal Cannes Lions 2022 wystartował [relacja z 1. dnia]

Festiwal Cannes Lions 2022 wystartował [relacja z 1. dnia]

Świat reklamy poszedł na wojnę

Znaczące jest to, że panelem inauguracyjnym Cannes Lions było wystąpienie Garriego Kasparowa i Richarda Edelmana, którzy poruszali tematykę odpowiedzialności i zobowiązania marek wobec wojny na Ukrainie. Wystąpienie było wezwaniem do działania skierowanym do całej branży kreatywnej.

Główne myśli:

  • Kiedy spada społeczne zaufanie do rządów i polityków, coraz ważniejsza staje się rola brandów; mocna metafora w nawiązaniu do profesji Kasparowa: dzisiaj nie można być szarym – ta szarość jest zarezerwowana dla świata polityki (którego autentyczność bywa łatwa do zakwestionowania). Komunikacja marek powinna być jednoznaczna i zdecydowana: czarna lub biała.
  • Komunikacja marketingowa jest współczesną bronią, której można / należy użyć w dobrej sprawie (siła social mediów).
  • Wojna o Ukrainę nie jest tylko wojną o suwerenność; jest wojną w obronie wartości i tego, w co wierzymy.

Kontynuacją tej narracji był panel z przedstawicielami agencji reklamowych z Ukrainy. Niesamowita moc przekazu osób, które kiedyś walczyły o briefy, a teraz walczą o wolność Ukrainy (Yaroslava Gres z agencji UNITED24, która odbierała rok temu nagrodę na Effie wraz z bratem, dziś pokazała jak jej brat zamiast nagrody odbiera broń podczas wojny).

  • W obliczu wojny konieczne jest zredefiniowanie myślenia o kreatywności (z pozoru może się ona wydawać bezużyteczna).
  • • Kreatywność z pozoru nie brzmi jak najbardziej przydatna umiejętność na wojnie, z pewnością nie powstrzymuje rakiet, ale pozwala pociągnąć za sobą miliony, stworzyć największą kampanię, z ponad 10 tysiącami billboardów na świecie i w ostateczności zmienić bieg wojny, który miała potrwać tylko kilka dni.
  • Do widzów z ekranu przemówił Wołodymyr Zełenski, który apelował do branży kreatywnej o wykorzystanie swojej siły do walki z rosyjska propaganda.

Zakończenie tej wojny i to na jakich warunkach to nastąpi, zależy od uwagi świata. Potrzebuję do tego sojuszników. Potrzebuję Was. Jesteście najbardziej kreatywnymi ludźmi na wiecie. Potraficie znajdować słowa i obrazy, żeby dotrzeć głęboko do ludzi i sprawić, że zaczynają rozmawiać o problemach, które w innym przypadku byłyby ignorowane. Teraz możecie pomóc zakończyć tę wojnę, mówiąc światu o ukraińskim bohaterstwie. To możliwe, bo potęga kreatywności jest większa niż tyrania autorytarnego Państwa, które utknęło w przeszłości.

Wyzwania przed „web 3.0”

„Building a better internet with „Web 3.0” – Met up z udziałem Marca Mathieu, właściciela agencji Web3 Studio, znanej ze współpracy z firmami z listy Forbes 500, m.in. Samsungiem , Coca – Cola, Unilever

Oto jak zmienia się podejście do kształtowania treści w sieci:

  • „Web 1.0” było ograniczone do czytania content,
  • „Web 2.0” rozszerzyło Internet o tworzenie content,
  • „Web 3.0” koncentruje się na prawie do własności,
  • Jakie jest największe wyzwanie przed „Web 3.0”? To samo, które stawia się branży NFT – przestać tworzyć content, który będzie wyłącznie kolekcjonerską własnością, ale pociągnie za sobą użyteczność. Na ten moment największa użytecznością dla posiadaczy konkretnych NFT jest budowanie społeczności wokół marki i nagradzanie posiadaczy NFT contentem i benefitami niedostępnymi dla innych.

Zmiana klimatu oznacza zmianę wszystkiego

Panel „It’s not climate change it’s everything change” – wizjonerski panel o tym, jak zmiana klimatyczna wymusza przemodelowanie praktycznie każdego biznesu.

A jak do walki ze zmianami klimatu może się do przyczynić „Web3.0”?

  • Wraz z adopcją technologii coraz więcej działań przeniesie się do metaverse, zmniejszając tym samym produkcję w realnym świecie, która tak mocno obciąża środowisko.
  • Wpływ wielkich eventów czy marek modowych na środowisko znacznie się zmniejszy, gdy zaczniemy brać udział w imprezach wirtualnych, a wyrażanie siebie przez modę przybierze formę korzystania z wirtualnych ubrań, na wzór skórek, które dziś możemy widzieć w grach komputerowych.

Piwo ma kryzys wieku średniego

„Ripping Apart the Old Beer Playbook” – panel z udziałem Ari Weiss’a – global chief creative officera DDB oraz Michelle St. Jacques chief marketing officer Molson Coors, na temat komunikacji marek piwnych, i o tym, że dziś stare sztuczki już nie mają zastosowania, a piwny marketing wymaga rewolucji.

  • Co przez dekady było siłą kampanii piw? Wykorzystanie męskich stereotypów i seksistowskie poczucie humoru.
  • Takie żarty nie bawią już młodego odbiorcy, a to, co niegdyś było siłą marek piwnych, jest obecnie ich słabością. Bo jak powiedział Ari Weiss: What we’ve done right we also did wrong.
  • Dlatego marki piwne takie jak Coors Light i Budweiser odrzuciły ograniczony do mężczyzn świat, by zaprosić „wszystkich do baru” – kobiety ściągające stanik po pracy, ludzi pijących piwo pod prysznicem, matematyków, innymi słowy każdego, kto ma jakikolwiek piwny mikromoment.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij