Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

54 proc. konsumentów skanuje QR kody, by dowiedzieć się więcej o produkcie

Polacy coraz powszechniej używają kodów QR – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie MediaHub Poland przez Instytut Badań Pollster*. Do regularnego używania QR kodów przyznaje się 61% badanych, a aż 54%konsumentów skanuje je na opakowaniach produktów, by dowiedzieć się czegoś więcej.
O autorze
2 min czytania 2022-07-21

Choć kody QR nie są nowym rozwiązaniem w marketingu i w Polsce, i na świecie, przeżywają obecnie prawdziwy renesans Od początku pandemii w USA, w ciągu 18 miesięcy liczba pobrań kodów QR wzrosła o 750 proc.** Również Polacy coraz powszechniej używają kodów QR, zarówno aktywnie skanując je swoimi telefonami, jak i używając ich bardziej biernie (np. etykieta z kodem QR). Najczęściej skanują kody za pomocą aparatu w telefonie – 59 proc. lub za pomocą służących do tego aplikacji – 51 proc. W ciągu ostatnich dwóch lat, czyli w trakcie trwania pandemii: 26 proc. badanych znacząco zwiększyło wykorzystywanie kodów, 38 proc. zrobiło to w nieznacznym stopniu, a 33 proc. używa ich jak wcześniej. 

Skanujemy QR kody z wielu powodów, ale najczęściej chcemy się czegoś więcej dowiedzieć o produkcie czy usłudze – twierdzi tak 55 proc. badanych. Jednocześnie 51 proc. czuje się do tego zmuszona, bo  umożliwia to korzystanie z wielu usług. Najczęściej wskazywano usługi kurierskie (70 proc.), cyfrowe dokumenty (46 proc.), bilety na koncerty i wydarzenia (36 proc.). Na uwagę zasługuje fakt, że aż 54 proc. konsumentów skanuje kody na opakowaniach produktów.  Z kolei 28 proc. skanuje kody przebywając w obiektach turystycznych. Powód? Chcą się czegoś więcej dowiedzieć. 

Rafał Lampasiak, strategy director w MullenLowe Group, przewiduje, że popularność QR kodów będzie nadal rosła i wielu reklamodawców chętniej będzie sięgać po to rozwiązanie:

Konsumenci nie rozdzielają już swojego świata na online i offline. Chcą korzystać z zalet jednego i drugiego jednocześnie, gdziekolwiek są i cokolwiek robią. A QR kod to nic innego jak łatwy i praktyczny sposób na połączenie tych światów.
LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mimo oszustw, które zdarzają w miarę wzrostu popularności QR kodów, Polacy nie boją się ich skanować. Zapewne dlatego, że nie mają z nimi złych doświadczeń – 82 proc. użytkoników nie zdarzyło się jeszcze zeskanować kodu prowadzącego do nielegalnych linków i generalnie uważają kody za bezpieczne. Skłonni są skanować kody w restauracji (49 proc.), przy bankomacie (29 proc.) na osiedlu na tablicach ogłoszeniowych (31 proc.).

Niemniej  mimo tego dużego zaufania Polaków do QR kodów, nie powinno zabraknąć także edukacji. Marketerzy wykorzystując je w komunikacji powinni na przykład wyraźnie informować o adresie, funkcji do jakiej prowadzi dany kod QR i przestrzegać przed skanowaniem przypadkowych kodów, znajdujących się w podejrzanych miejscach, analogicznie jak przestrzegają konsumentów o podejrzanych linkach –podkreśla Lampasiak

Słuchaj podcastu NowyMarketing

* Maj 2022, próba ogólnopolska 18+ (n=1006): kobiety (52%) i mężczyźni (48%), mieszkańcy miast (60%) i wsi (40%), wykształcenie podstawowe/zasadnicze (11%),średnie (45%), wyższe (44%)

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się