TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Marketing mix zautomatyzowany: produkt i cena

Tworzenie oprogramowania dla marketingu (marketing software) wymaga produktu szytego „na miarę” przez ludzi z doświadczeniem i znajomością branży. Nie sprawdzi się tu podejście narzucające wszystkim klientom jedno, nawet najciekawsze rozwiązanie.
O autorze
2 min czytania 2014-09-17

O ile bowiem oprogramowanie np. dla działów personalnych zawiera zazwyczaj dość uniwersalne funkcjonalności, sprawdzające się w firmach działających w różnych branżach, o tyle marketing software wymaga indywidualnego podejścia. Niezbędne jest dokładne rozpoznanie celów i potrzeb klienta, a także niekonwencjonalnych pomysłów marketingowców. Jak IT może wspomóc marketing? Sprawdźmy na przykładzie pierwszych dwóch składowych klasycznego marketing mix (4xP: Product, Price, Place i Promotion).

Product (produkt)

Gdyby nie on, wszystkie pozostałe elementy kompozycji marketingowej nie miałyby sensu. W cyfrowym świecie szczegółowa i spójna informacja o produkcie to kluczowy czynnik wpływający na decyzję zakupową. Odwrócony efekt ROPO (Research Online-Purchase Offline), polegający na oglądaniu i porównaniu produktów „w realu”, by później kupić je w e-sklepie, to coraz popularniejszy model zakupów. Jednocześnie rośnie też grupa klientów, którzy, podejmując decyzję, w ogóle nie chcą ruszać się sprzed monitora. Kluczowe jest dostarczenie im kompleksowej informacji o produkcie, także umożliwiającej porównanie go z innymi, konkurencyjnymi. Warto pamiętać, że wielu klientów oczekuje od sprzedawcy pomocy w wyborze produktu. Idealne narzędzie w takich sytuacjach to asystent lub konfigurator sprzętu.
Przy coraz bardziej złożonych modelach działania, częstokroć na wielu rynkach narodowych, niezbędny jest szybki przepływ informacji o produkcie od producenta, przez dystrybutora, aż do klienta.
– Dokładna specyfikacja techniczna, fotografie, także obrotowe czy 3D, filmy i inne materiały promocyjno-reklamowe, instrukcje obsługi, często w różnych językach. Wszystko dostępne online, na przykład poprzez platformy e-commerce – wymienia Marcin Michalski, prezes Zarządu firmy Sagiton, zajmującej się wyspecjalizowanym wsparciem IT dla działów marketingu oraz branży marketingowej (agencji reklamowych, marketingowych i PR, domów mediowych).  – To obszar, w którym wsparcie IT dla działań marketingowych jest całkowicie niezbędne, zarówno na poziomie udostępniania danych klientom, jak i ich wymiany z producentami czy dystrybutorami za pośrednictwem extranetu – dodaje.

Price (cena)

Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, jednak w biznesie nie sposób tego tematu uniknąć, gdyż argument cenowy wciąż ma bardzo duże znacznie. Przy ogromnej konkurencji na rynku, często wiążącej się z wojnami cenowymi, oprogramowanie lub moduł w systemie CRM, którego zadaniem jest łatwe zarządzanie cenami czy rabatami, staje się czymś niezbędnym.
– To także znakomita okazja do tego, by nawet prowadząc sprzedaż na dużą skalę, stworzyć stałym klientom poczucie spersonalizowanego traktowania dzięki indywidualnym cennikom, zawierającym wynegocjowane warunki handlowe – zauważa Marcin Michalski. Odpowiednie oprogramowanie umożliwia także zarządzanie zniżkami grupowymi, np. dla posiadaczy kart rabatowych.

Niestety nawet najbardziej wyjątkowy produkt w nadzwyczaj atrakcyjnej cenie nie odniesie rynkowego sukcesu, jeśli nie znajdzie się w tych samych miejscach, co jego potencjalni nabywcy, których trzeba zdobyć i utrzymać. Dlatego na marketing software składają się również narzędzia wspomagające dystrybucję i promocję. To już jednak temat na kolejną opowieść.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj