TaniaKsiazka.pl podsumowuje 16 lat działalności

O autorze
3 min czytania 2022-10-17

TaniaKsiazka.pl, należąca do białostockiej spółki Glosel, obchodzi swoje 16 urodziny. Z początku jednoosobowa firma, dziś stoi w szeregu z najbardziej liczącymi się na rynku biznesami e-commerce w kraju. Obecnie, poza prężnie działającym sklepem internetowym, posiada już 24 punkty stacjonarne i ponad 400 tysięcy produktów w ofercie.

Zakup książek przez internet rośnie

Firma powstała z inicjatywy Łukasza Kierusa, który swoją pierwszą księgarnię internetową – CzaryMary.pl – samodzielnie zakodował i uruchomił w lutym 2003 roku w swoim mieszkaniu. Większość oferty książkowej mieściła się wtedy na jednym regale.

Początki prowadzenia biznesu książkowego były wyzwaniem, ponieważ działałem w pojedynkę. Pełniłem zatem każdą z możliwych ról – od osadzenia produktów w ofercie, pakowania zamówień, aż po codzienne noszenie paczek na pocztę. Wytrzymałem tak rok, żyjąc między kartonami z książkami i materiałami pakowymi – mówi Łukasz Kierus, CEO spółki Glosel, pod której szyldem działa marka TaniaKsiazka.pl. – Mimo, że w tamtym czasie internet dopiero raczkował, książki były kupowane w większości w księgarniach stacjonarnych – wierzyłem w swój pomysł na biznes. Po dwóch latach, już w nieco większym składzie, w biurze, uruchomiłem księgarnię internetową TaniaKsiazka.pl. Dwa lata później dołączyła bardzo ważna osoba, z którą od 14 lat rozwijamy tę markę, a od 9 jesteśmy małżeństwem – Agnieszka Stankiewicz-Kierus. Naszą ofertę kierujemy do książkoholików, osób, które pochłaniają książki, śledzą książkowe trendy i nowości. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że poziom czytelnictwa w Polsce spada, jednak celujemy w osoby, które tak jak my, kochają książki. Według danych Biblioteki Narodowej, 44 proc. Polaków deklaruje, że przeczytało w ubiegłym roku min. 1 książkę. Wierzymy, że kiedyś ten trend odwróci się na korzyść, a poszerzanie grona polskich czytelników jest naszą misją – dodaje Kierus.

Polacy chętnie kupują książki przez internet i najczęściej wybierają wersje papierowe. Według raportu Biblioteki Narodowej na temat stanu czytelnictwa w Polsce 59 proc. czytelników preferuje czytanie analogowe zamiast na nośnikach cyfrowych[1]. Polacy lubią też nabywać książki online. Z raportu dotyczącego e-commerce w Polsce w 2022 roku, opublikowanego przez Gemius Polska wynika, że 57 proc. respondentów robiących zakupy online nabyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy książki, filmy lub płyty. Zwłaszcza w pandemii księgarnie internetowe notowały wzrost ruchu. Najlepszym dowodem pokazującym wzrost zainteresowania zakupem książek przez internet jest rosnący przychód TaniaKsiazka.pl, który w 2021 roku wyniósł 206,5 mln zł netto, a rok wcześniej blisko 179 mln netto. Firma w 2021 roku sprzedała blisko 8 mln sztuk książek, wobec 7 mln w roku poprzednim.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co więcej – w ubiegłym roku rozszerzyła sieć punktów stacjonarnych o 14 lokalizacji w atrakcyjnych miejscach na mapie całej Polski. Dzisiaj funkcjonują już 24 punkty stacjonarne, w których klienci mogą wygodnie i za darmo odebrać zamówienia składane drogą online. TaniaKsiazka.pl zatrudnia setki pracowników i przyjmuje ponad 200 tysięcy zamówień miesięcznie, ma biura w Białymstoku i Warszawie.

Weekend w otoczeniu lasu i książek oraz akcje specjalne z okazji urodzin

W październiku TaniaKsiazka.pl hucznie świętuje swoje 16 urodziny. Z tej okazji z myślą o książkoholikach przygotowała liczne akcje specjalne oraz konkurs. Do wygrania jest między innymi weekend pod Warszawą w domku po sufit wypełnionym książkami. Jednocześnie, obok akcji prowadzonych w ramach urodzin, firma konsekwentnie realizuje działania, które mają sprawić, że stanie się księgarnią internetową pierwszego wyboru.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Naszym głównym celem jest sprawienie, aby księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl stała się ulubioną księgarnią wszystkich książkoholików. Dlatego też oprócz ciągłej pracy nad ofertą, lepszymi cenami i szybkością realizacji zamówień cały czas pracujemy nad poprawą doświadczenia zakupowego naszych klientów. W ciągu kilku najbliższych miesięcy uruchomimy program lojalnościowy oraz odświeżymy wygląd strony internetowej. Myślimy też o stworzeniu nowoczesnej i przyjaznej aplikacji mobilnej, gdzie będzie można wygodnie kupować nie tylko książki fizyczne, ale również e-booki i audiobooki, których popularność cały czas rośnie. Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów, dalej będziemy również rozbudowywać sieć naszych punktów odbioru zamówień – informuje Łukasz Kierus.
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Stacjonarne punkty sprzedaży i odbioru zamówień z TaniaKsiazka.pl zlokalizowane są m.in. w Warszawie, Białymstoku, Ełku, Grajewie, Suwałkach i Bydgoszczy. Można w nich zakupić nie tylko książki, ale także artykuły papiernicze, podręczniki szkolne, zabawki czy produkty FMCG. TaniaKsiazka.pl wywodząca się z Białegostoku wspiera także lokalne inicjatywy, angażując się w wydarzenia sportowe oraz działania proekologiczne, takie jak stosowanie papierowych wypełniaczy w wysyłkach czy ograniczenie używania plastiku w biurach. Pracownicy angażują się w działania na rzecz planety, organizując co roku akcję sprzątania lasu. Księgarnia od wielu lat współpracuje z Fundacją Białystok Biega i bierze czynny udział w biegach miejskich. Od 9 lat wspiera także Fundację Pomóż Im, która wspomaga chore dzieci i ich rodziny z województwa podlaskiego. 

[1] Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021–2022), Zofia Zasacka, Roman Chymkowski