Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Mniej chętnych na Black Friday niż rok temu. 40 proc. chce dzięki okazjom uniknąć inflacyjnych podwyżek

Zainteresowanie promocjami na Black Friday jest nieco niższe niż w ubiegłym roku. Klienci nadal są jednak chętni na okazje – zwłaszcza na ubrania, elektronikę i kosmetyki, a niektórzy zamierzają dzięki nim uniknąć skutków inflacji – wynika z nowego badania SMSAPI.
O autorze
2 min czytania 2022-11-15

Z 63 do 56 proc. osób zmalało grono osób zamierzających skorzystać ze specjalnych ofert w ostatni piątek listopada, tradycyjnie nazywany Black Friday. Jednocześnie 62 proc. badanych odwleka zaplanowane już zakupy na ten dzień, licząc, że nadarzy się okazja zakupu w wyjątkowej cenie. Rok temu było to nieco więcej – 68 proc.

Porównanie dwóch podobnych badań opinii firmy SMSAPI wykonanych w przededniu Black Friday – zeszłorocznego i najnowszego – pokazują, że kryzys i wysoka inflacja ostudziła nieco zapał części konsumentów do zakupowego szaleństwa, które co roku rozpoczyna sezon świąteczny. – Jest jednak liczna grupa kupujących, którzy już za kilka dni zaczną dokładniej sprawdzać pocztę i powiadomienia w telefonie i czujniej przeglądać media społecznościowe. Korzystając ze specjalnych ofert zamierzają oszukać inflację. Jeśli komunikacja marki trafi w ich preferencje – wtedy chętnie skorzystają z okazji – ocenia Maja Wiśniewska, marketing manager SMSAPI.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Źródło: SMSAPI

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Black Friday 2022 będzie okazją dla sprytnych?

40 proc. respondentów spodziewa się, że robiąc zakupy po promocyjnych cenach w czasie Black Friday uniknie inflacyjnych podwyżek, jakie czekają nas podczas świątecznych zakupów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Intuicja liczących na moc czarnopiątkowych przecen wydaje się mieć pokrycie w faktach. Rekordową od ćwierćwiecza inflację napędzają przede wszystkim wzrosty cen energii i żywności, tymczasem niektóre produkty podrożały relatywnie niedużo. Według GUS, np. odzież i obuwie były we wrześniu tylko o 5,2 proc. droższe niż rok temu.

Tymczasem w badaniu SMSAPI aż 3/4 kupujących deklaruje, że w związku z Black Friday interesują ich właśnie buty i ubrania. Nieco niżej na skali popularności są artykuły RTV i tzw. mała elektronika (53 proc. wskazań) i kosmetyki (49 proc.). Choć raporty agencji Deloitte z ubiegłych lat, wskazują, że średnia wysokość obniżek nie przekraczała 4 proc., to już dla smartfonów czy kosmetyków przeceny sięgały 20 proc.

Źródło: SMSAPI

Podczas Black Friday największym zainteresowaniem zawsze cieszyła się elektronika i odzież. To produkty wysokomarżowe, szybko wypierane z półek przez nowe modele czy kolekcje, dlatego ich sprzedawcy lubią eksperymentować z cenami i robić promocje. W tym roku wiele innych branż jest w podobnej sytuacji. – zauważa Maja Wiśniewska – Dla sklepów jedynym wyjściem jest bycie aktywnym, nie tylko poprzez przygotowanie autentycznie atrakcyjnej oferty na Czarny Piątek, ale też zakomunikowanie jej w wielu kanałach, zwłaszcza tych, które trafiają do stałych klientów – dodaje ekspertka SMSAPI.

Gdzie szukać promocji w Czarny Piątek?

Badanie SMAPI pokazuje, że tegoroczny Black Friday rozegra się przede wszystkim w internecie, gdzie porównywanie ofert jest dużo łatwiejsze niż offline. Połowa badanych o promocjach na Black Friday i Cyber Monday najchętniej dowiedziałaby się z mediów społecznościowych, a co trzeci respondent wskazał na reklamy w wyszukiwarce Google i mediach tradycyjnych.

Popularne jest jednak nie tylko przeglądanie internetu w poszukiwaniu dobrej okazji, ale również bardziej bezpośrednie formy komunikacji. Co ciekawe, więcej osób wolałoby otrzymać e-maila (35 proc.) albo SMS (23 proc.) z ofertą od marki niż telefon od telemarketera (7 proc.) czy polecenie od influencera (9 proc.). 

Źródło: SMSAPI

Okolice Black Friday to co roku czas dużego szum informacyjnego zwłaszcza w mediach społecznościowychi wyszukiwarce Google. Co prawda z usług tych korzystają wszyscy internauci, ale gdy niemal każdy marketer próbuje przepchnąć swoją specjalną ofertę łatwo przepaść w tłumie podobnych komunikatów. Dlatego warto jest postawić też na kanały pewnego bezpośredniego dotarcia do budowanych latami baz klientów. E-mailem lub SMS-em możemy przesłać ofertę, która naprawdę będzie przygotowana specjalnie dla nich- podsumowuje Maja Wiśniewska z SMSAPI.

Badanie SMSAPI zostało przeprowadzone przez firmę BioStat w październiku 2022 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie 1000 dorosłychosób.