TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Optymalizacja procesów obsługi klienta w 4 krokach

Na temat procesów obsługi klientów powstało już wiele opracowań, jednak rozwój nowych technologii pozwala na wprowadzanie kolejnych udogodnień.
O autorze
3 min czytania 2014-09-23

Jednym z najnowszych rozwiązań, które ma potencjał, by wręcz zrewolucjonizować szybkość i jakość funkcjonowania biur obsługi klientów są systemy analizy języka naturalnego. Podpowiadamy, jak można skutecznie wykorzystać je w czterech kluczowych obszarach pracy działów obsługi konsumentów.

1. Monitoring opinii w Internecie

Właściwe zarządzanie procesami obsługi klientów w dobie komunikacji w mediach społecznościowych ma dziś szczególne znaczenie. O ile jeszcze kilka lat temu konsumenci przyzwyczajeni byli do wyznaczonych godzin pracy BOK, teraz dzięki Facebookowi, forom internetowym i tematycznym grupom dyskusyjnym dzielą się swoimi opiniami na bieżąco. Oczekują także natychmiastowej odpowiedzi, której brak powoduje frustrację i narastanie negatywnych emocji. Nic dziwnego, że specjaliści ds. mediów społecznościowych przekonują, by stale monitorować opinie na temat marki czy firmy w sieci i pozostawać w stałym kontakcie z internautami. Brak reakcji może zaowocować negatywnymi skutkami wizerunkowymi, a w skrajnych sytuacjach poważnym kryzysem. Odnajdując w Internecie opinie na temat firmy za pomocą tradycyjnych, statystycznych narzędzi opierających się na wyszukiwaniu słów kluczowych trudno jednoznacznie ocenić wydźwięk komentarzy. W sytuacji monitoringu marek o masowym zasięgu nastręcza to problemów z ustaleniem priorytetów w udzielaniu odpowiedzi, ponieważ nie posiadamy precyzyjnych informacji na temat tego, czy wydźwięk negatywnych postów wynika z faktycznie zaistniałego problemu, czy nieuzasadnionego utyskiwania tzw. trolli internetowych. Jak przekonuje Piotr Surma z Applica – w przypadku monitorowania komentarzy na temat marek docierających do klienta masowego, jak telefonie komórkowe, banki czy dostawcy energii elektrycznej pomocne w ocenianiu głębokiego wydźwięku wpisów są aplikacje działające na zasadzie rzeczywistej, znaczeniowej analizy tekstów. Dzięki zdolności kontekstowej interpretacji języka są one w stanie zinterpretować wydźwięk wypowiedzi znacznie precyzyjniej niż systemy monitoringu mediów oparte wyłącznie o wyszukiwanie słów kluczowych.
Pozwala to na szybszą reakcję konsultantów i uchronienie marki przed ewentualnym kryzysem wizerunkowym.

2. Jakość procesów sprzedażowych

Szczególnie ważnym obszarem działalności firm jest sprzedaż. Dbając o jak najlepszą skuteczność działu handlowego zapewniamy jego pracownikom stałe wsparcie merytoryczne zarówno w kwestii wiedzy produktowej, jak i miękkich umiejętności np. negocjacyjnych. Chcąc utrzymać satysfakcjonujący poziom komunikacji handlowej niezbędna jest stała kontrola procesów sprzedażowych, szczególnie w przypadku firm nastawionych na obsługę klienta masowego.  Dzięki prowadzeniu monitoringu komunikacji mailowej, czy nawet telefonicznej za pomocą aplikacji służących do analizy języka naturalnego możemy dodatkowo weryfikować jakość obsługi sprzedażowej i serwisowej, wiedzy merytorycznej konsultantów, umiejętności badania oczekiwań klientów i dostosowywania oferty do ich potrzeb. Dzięki wyłapywaniu ewentualnych błędów możemy definiować obszary komunikacji sprzedażowej, na które musimy zwrócić szczególna uwagę konsultantom. Możemy też wychwytywać zarówno jednostkowe emocje, jak i długofalowe trendy emocji konsumentów w odniesieniu do poszczególnych elementów oferty, co da nam podstawy do wprowadzenia jej modyfikacji zgodnie z oczekiwaniami klientów.

3. Identyfikacja gróźb odejścia

W przypadku obsługi klienta masowego łatwo jest przeoczyć rodzące się napięcia, procedury BOK często nie są wystarczająco kompleksowe, by wyłapywać i analizować narastające długofalowe niezadowolenie konsumenta. Dysponując systemem analizy języka naturalnego jesteśmy w stanie oszacować głęboki wydźwięk wypowiedzi, czyli ich zabarwienie emocjonalne scharakteryzowane przy użyciu 8 podstawowych emocji (radość, zaufanie, obawa, zaskoczenie, smutek, niechęć, złość, oczekiwanie), które stanowią podstawę emocji złożonych. Dzięki temu uzyskujemy stosunkowo precyzyjne informacje na temat tego, które z wypowiedzi o wydźwięku negatywnym są efektem impulsu, jednorazowym odczuciem, które łatwo można załagodzić otwartą dyskusją, a kiedy mamy do czynienia z narastającymi napięciami i niechęcią, która może zwiastować rychłe wypowiedzenie umowy o współpracę. Posiadając tak szczegółową wiedzę, możemy odpowiednio wcześnie reagować, proponując klientowi rozwiązania bardziej odpowiadające jego potrzebom.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Kategoryzacja korespondencji oraz automatyzacja odpowiedzi

Aplikacje analizujące język naturalny to także pomocne narzędzie w optymalizacji procesów komunikacji e-mailowej. Dzięki zdolności rozpoznawania złożonych konstrukcji językowych może skutecznie segregować tematycznie maile i kierować je do wyspecjalizowanych w danym segmencie konsultantów biura obsługi klienta. Identyfikując wiadomości o negatywnym wydźwięku emocjonalnym jest także w stanie nadawać priorytety wiadomościom, co pozwoli zredukować ryzyko wystąpienia sytuacji kryzysowych. Dzięki usystematyzowaniu podstawowych kategorii zagadnień pojawiających się w korespondencji system może także udzielać automatycznych odpowiedzi bez udziału człowieka. Jak przekonuje Piotr Surma, pomysłodawca pierwszej w Polsce, komercyjnej aplikacji do analizy języka naturalnego Applica: takie wsparcie w obsłudze komunikacji e-mailowej z jednej strony pozwala na optymalizację czasu pracy konsultantów działu obsługi klienta, z drugiej, na zredukowanie do minimum liczby sytuacji kryzysowych w relacjach z poszczególnymi klientami, dzięki automatycznej weryfikacji nacechowania tekstu negatywnymi emocjami. W przypadku tradycyjnej obsługi dużego natężenia komunikacji e-mailowej istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo zbyt późnej reakcji, co powoduje narastanie niezadowolenia klienta.

Całkowita automatyzacja procesów obsługi nie jest wizją optymistyczną. Jednak wykorzystanie najnowocześniejszych nowinek technologicznych w celu jej usprawnienia pozwala pracownikom działu obsługi klienta zyskać cenny czas na budowanie relacji i zdobywanie zaufania, których wartość w prowadzeniu biznesu jest nie do przecenienia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się