Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Czy marketerzy mają lek na ślepotę banerową?

Skuteczność tradycyjnych kampanii na portalach i w aplikacjach maleje na przestrzeni lat, mimo iż sam internet należy do najbardziej efektywnych narzędzi marketera. Dużo większe znaczenie w przestrzeni reklamowej zaczęły odgrywać ciekawe treści, które potrafią zaangażować odbiorcę.
O autorze
3 min czytania 2022-11-28

Fot: Marcus Herzberg

Marketerzy mają lęk przed ślepotą banerową?

W cele strategii content marketingowej idealnie wpisują się podcasty, które z roku na rok biją kolejne rekordy popularności. Trend ten nie ominął także naszego kraju. Według raportu Tandem Media już prawie co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów. Na polskim rynku coraz więcej firm wybiera m.in. tę formę budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów.

Użytkownicy internetu od lat cierpią na nadmiar śledzących ich reklam. Przesyt bodźców reklamowych mocno odbija się na efektywności prowadzonych kampanii. Pomimo możliwości personalizowania komunikacji, zaawansowanych metod targetowania, coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę i zaangażowanie internautów do nowych marek i produktów, bez intensywnej kampanii, najlepiej multimedialnej.

– Jak podaje Infolinks, aż 86% konsumentów doświadcza ślepoty banerowej, a ponad 43% internautów korzysta z oprogramowania blokującego reklamy. Nic dziwnego, skoro wg danych IAB, dziennie dociera do nas nawet 5 tys. reklam, a najefektywniejszym narzędziem jest wyszukiwarka Google, w której to intencja dowiedzenia się czegoś o marce, produkcie lub usłudze pochodzi od użytkownika (pull), a nie jest narzucana przez markę (push). Wartością jest to, że konsument otrzymuje wyniki, które dają mu odpowiedź na jego precyzyjne zapytanie, potrzebę, a nie „nachalny” przekaz reklamowy. Ponad to do odpowiedzi znajdowanych w wyszukiwarce mamy zaufanie, o co dba sam Google, pozycjonując najwyżej te najbardziej wartościowe i odpowiadające na zapytanie treści. – mówi Karolina Leguła-Leszczynska, doświadczony mediowiec, odpowiedzialna w Oferteo za zarządzanie marką.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słowo „treści” jest tu kluczem, który decyduje o coraz bardziej masowym wykorzystywaniu content marketingu w działaniach marek. Według danych IAB Polska jako najczęściej używane narzędzia w ramach strategii content marketingowej marketerzy wskazali materiały mailingowe (79%) oraz materiały social media (70%). Jak podaje serwis Statista, w 2022 r. przychody z content marketingu wyniosą 76 mld dolarów, a w 2024 r. przekroczą 100 mld dolarów.

Oprócz wspomnianych wyżej, do wykorzystania mamy tez takie narzędzia jak artykuły promocyjne, blogi, poradniki, wywiady, recenzje, raporty, infografiki, webinary, podcasty, czy też serwisy opinii, które dostarczają konsumentom wartościowych informacji o produktach i usługach. Reklamodawcy coraz częściej wykorzystują też boksy natywne, które upodobniają reklamę do treści na stronie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jest to rozwiązanie pozwalające zmniejszyć zjawisko ślepoty banerowej, a jednocześnie pozwalające na budowanie szerokiego zasięgu komunikacji. Jak podaje serwis usergiding, reklamy natywne są nawet o 47% częściej dostrzegane w stosunku do zwykłych reklam.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Content marketing ustrzeże Cię przed ślepotą banerową?

Wg Raportu State of Content Marketing 2022, strategia content marketingowa pozwala skutecznie zwiększać świadomość marki (45%), przyciągać ruch na stronę (37 proc.), generować leady (36 proc.), zwiększać sprzedaż (27 proc.) i zwiększać lojalność klientów (23 proc.).

Idealnym narzędziem służącym do osiągnięcia celów strategii content marketingowej są podcasty, które bardzo dynamicznie rozwinęły się w ostatnich latach. Przyjmuje się, że kolebką podcastów są Stany Zjednoczone, gdzie Amerykanie wprost zasłuchują się w audycjach. Według danych platformy Buzzsprout mieszkańcy USA stanowią ponad połowę słuchaczy podcastów na całym świecie. Obecnie to jednak nie Stany Zjednoczone, a Szwecja zajmuje pierwsze miejsce pod względem konsumpcji podcastów, na kolejnych miejscach uplasowały się Irlandia i Brazylia.

Na podcastowej mapie świata coraz bardziej widoczni są również Polacy, o czym świadczy raport Tandem Media. Zgodnie z danymi słuchacze podcastów to jedna z najbardziej atrakcyjnej grupy odbiorców, gdyż są to osoby w grupie wiekowej 35+, posiadające wykształcenie wyższe i mieszkające w miastach.

Podcasting to również bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, które chętnie wykorzystują firmy, aby osiągnąć większą interakcję z klientem. Według Buzzsprout 69% respondentów twierdzi, że reklamy podcastowe zwiększają ich świadomość produktów, marek i usług.

– Marketing treści jest narzędziem, które efektywnie pozwala nam budować świadomość i wizerunek marki. W październiku rozpoczęliśmy publikować cykl podcastów Oferteo „Najlepsi w swoim fachu”. Jest to nasza autorska audycja, w której prowadzimy cykliczne rozmowy z najlepszymi wykonawcami w swojej kategorii na platformie Oferteo.pl. W naszych podcastach rozmawiamy z przedstawicielami szeroko pojętych usług. Nie są to rozmowy z najbardziej wpływowymi rekinami biznesu – takich podcastów na polskiej scenie jest bardzo dużo. My zauważyliśmy niszę w zakresie rozmów z małymi i średnimi przedsiębiorcami, którzy de facto stanowią o sile polskiej gospodarki. Z jednej strony, w podcastach tych, przedsiębiorcy opowiadają o swojej branży, trendach, nowoczesnych rozwiązaniach, roli Oferteo w rozwoju ich biznesu, a z drugiej strony prezentują siebie jako firmy, którym warto zaufać i powierzyć zlecenia. Tym samym podcasty pełnią w naszej komunikacji podwójna rolę, promują platformę, ale też zarejestrowanych na niej wykonawców – dodaje Karolina Leguła-Leszczyńska.

Wygodna forma konsumpcji treści, zróżnicowana tematyka oraz możliwość słuchania podczas wykonywania innych czynności to główne przewagi podcastów. Wśród audycji dominują tematy związane z poradami, czy też inspirujące rozmowy z ciekawymi osobami.

Statystyki również pokazują, iż słuchacze bardziej doceniają to medium, bo 25% słuchaczy podcastów deklaruje, że poświęca mniej czasu na oglądanie tradycyjnej telewizji, a 21% mniej korzysta z internetu. Wchodząc w skład narzędzi content marketingowych, podcasty wpisują się w plan działań długoterminowych, mających na celu stworzenie więzi z odbiorcą i budowania reputacji firmy.