Platforma GdzieZamieszkac.com od Mastercard, czyli „data for good” w praktyce [case study]

Platforma GdzieZamieszkac.com od Mastercard, czyli „data for good” w praktyce [case study]
Platforma GdzieZamieszkac.com to już drugi, po KiedyDoSklepu.pl, projekt marki Mastercard oparty na analizie danych i trendów zakupowych i wykorzystaniu ich w służbie społeczeństwu. Poniżej przybliżamy jak wyglądała jego realizacja.
O autorze
4 min czytania 2022-12-07

GdzieZamieszkac.com to innowacyjne narzędzie stworzona z myślą o obywatelach Ukrainy, którzy uciekając przed wojną, trafili do Polski. Platforma online podpowiada lokalizacje do osiedlenia się, analizując średnie zarobki i koszty życia w różnych regionach kraju. Obywatele Ukrainy opisują skład swojej rodziny i jej potrzeby oraz branże, w których chcą pracować a platforma estymuje koszty życia i przychody w wybranych lokalizacjach Polski

Pomysłodawcą i twórcą narzędzia jest Mastercard, który zaprojektował i wdrożył je we współpracy z agencją McCann. Projekt jest realizowany wspólnym wysiłkiem wielu partnerów, w tym Domu Ukraińskiego w Warszawie i wybranych banków, a za optymalizację narzędzia i jego analitykę odpowiada agencja SpacecampX. Serwis został uruchomiony w lipcu 2022 r, a przedsięwzięcie stanowi odpowiedź na problem społeczny, który pojawił się wraz z kryzysem na Ukrainie i eskalował w kolejnych miesiącach jego trwania.

Koncepcja i grupy docelowe

Platforma GdzieZamieszkac.com to odpowiedź na aktualne wyzwania, z którymi przyszło zmierzyć się uchodźcom z Ukrainy. Inspiracja do jej stworzenia zrodziła się z potrzeby wsparcia osób uciekających przed wojną. W wyniku konfliktu zbrojnego w Ukrainie, od 24 lutego br. w Polsce osiedliło się prawie 6 milionów mieszkańców tego kraju – 97% stanowiły kobiety i dzieci. Choć 56% z nowoprzybyłych osób deklarowało chęć jak najszybszego powrotu do swoich domów, sytuacja zmusiła wielu z nich do pozostania w Polsce na dłużej*. Poszkodowani przez wojnę uchodźcy z dnia na dzień musieli znaleźć dla siebie i swoich rodzin nowe miejsce do życia w nieznanym kraju. I choć mogli liczyć na ogromną pomoc polskich rodzin, to po upływie kilku miesięcy większość z nich zaczęła zadawać sobie pytanie: gdzie zamieszkać, aby zbudować swoją niezależność i bezpieczną przyszłość?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

69% uchodźców, którzy przyjechali do Polski szukając nowego miejsca do pracy i samodzielnego życia, wybierało większe miasta – powyżej 200 tys. mieszkańców, a najczęstszym kierunkiem osiedlenia były duże aglomeracje miejskie. To sprawiło, że polskie metropolie odczuły ogromne przeciążenie ze względu na dynamiczny napływ nowych mieszkańców. Szanse na znalezienie lokum do wynajęcia oraz pracy zaczęły się kurczyć. Tymczasem, w mniejszych miejscowościach oraz na terenach wiejskich, pojawiało się coraz więcej możliwości zamieszkania i pracy dla szukających stabilizacji. Co więcej, również sprostanie bieżącym kosztom związanym z utrzymaniem rodziny w tych rejonach jest łatwiejsze. GdzieZamieszkac.com pozwala znaleźć takie miejsca, które spełniają poszczególne kryteria szukających. Rozwiązanie skierowane jest również do Polaków, którzy zaangażowali się w organizowanie dla nich pomocy. Tak naprawdę jednak, z narzędzia mogą korzystać wszyscy, którzy rozważają zmianę miejsca zamieszkania, chcą się przeprowadzić lub sprawdzić, w którym regionie Polski potencjalnie czekają na nich największe możliwości (np. studenci, imigranci, itp.).

Sposób działania platformy

Dzięki danym udostępnianym przez platformę, przybyli do Polski obywatele Ukrainy mogą znaleźć lokalizację optymalną pod kątem ich sytuacji rodzinnej i budżetu, którym dysponują. Narzędzie GdzieZamieszkac.com dostępne jest bez rejestracji czy logowania. Żeby otrzymać możliwie najbardziej dopasowane do swojej sytuacji wyniki, należy w pierwszych krokach podać odpowiedzi na kilka podstawowych pytań m.in. w jakim regionie Polski chcieliby zamieszkać (województwo, miejscowość), dla ilu osób szukają mieszkania, czy z jakiego środka transportu chcieliby korzystać (publicznego, własnego auta). Dzięki dopasowanym rezultatom, użytkownicy mogą oszacować swoje możliwości zarobkowe oraz skonfrontować je z potencjalnymi kosztami utrzymania w danym mieście i wybrać do zamieszkania to, które najbardziej będzie im odpowiadać.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

GdzieZamieszkac.com to narzędzie proste i przyjazne w obsłudze, dostosowane zarówno do użytkowników urządzeń mobilnych, jak również tych korzystających z urządzeń stacjonarnych. Analizę średnich kosztów i zarobków można otrzymać w mniej niż jedną minutę, po przejściu kilku kroków i zaznaczeniu odpowiedzi na pytania.

Narzędzie GdzieZamieszkac.com dostępne jest w trzech językach: polskim, ukraińskim i angielskim.

Platforma oparta na danych

Platforma GdzieZamieszkac.com opiera się na użyciu ogólnodostępnych danych, prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny, dotyczących m.in. średniej wysokości opłat za czynsz, średniego wynagrodzenia w danych miejscowościach i zagregowaniu ich z trendami zakupowymi pochodzącymi od Mastercard. Na podstawie analizy tych informacji, użytkownikom prezentowany jest przybliżony koszt życia w różnych miastach, miejscowościach i regionach kraju. Dane aktualizowane są zgodnie z cyklem odświeżania informacji podawanych przez GUS, dzięki czemu poszukujący nowej lokalizacji użytkownicy, otrzymują wyniki odpowiadające bieżącej sytuacji w kraju.

Wszystkie informacje dostarczane przez Mastercard analizowane są z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony prywatności, zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych, stosowanymi przez Mastercard. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych mechanizmów agregacji i anonimizacji danych, w tym z wykorzystaniem narzędzi takich jak Truata, informacje dotyczące konkretnych transakcji pozostają niewidoczne i nigdy nie są analizowane, ani udostępniane.

Wyniki projektu

W ciągu czterech miesięcy od uruchomienia platformy, na GdzieZamieszkac.com odnotowano prawie 200 000 wizyt, z czego ponad 160 tys. z nich stanowili unikalni użytkownicy. Formularz z pytaniami wypełniło prawie 32 tys. osób. To oznacza, że ponad 32 tys. szukających mogło uzyskać cenne informacje, które pomogły im znaleźć nowe, bezpieczne miejsce do życia. Analiza danych pokazała, że z narzędzia w równym stopniu korzystają zarówno obywatele Ukrainy, jak i Polacy.

Liczba odwiedzin oraz wypełnionych formularzy kilkukrotnie przekroczyła prognozy autorów projektu: wdrożeniu narzędzia towarzyszyły bardzo ograniczone działania komunikacyjne co oznacza, że narzędzie zbudowało zasięg dzięki „reklamie szeptanej” użytkowników platformy, którzy polecali ją innym osobom w podobnej sytuacji

GdzieZamieszkac.com jest przykładem działania zgodnie z zasadą „data for good” – czyli tego, jak w odpowiedzialny i efektywny sposób można połączyć dane i technologię, aby odpowiedzieć na aktualne wyzwania społeczne. Platforma, poza funkcją wsparcia obywateli Ukrainy szukających miejsca do życia Polsce, ma również potencjał wsparcia analityków w identyfikacji nowych potrzeb, a tym samym wspierania procesu wyrównywania szans w społeczeństwie. Finalnie, może nie tylko pozytywnie wpłynąć na sytuację życiową pojedynczych osób, ale nawet stać się impulsem do większych zmian i stabilizacji sytuacji społecznej.

Platforma GdzieZamieszkac.com stanowi cenne źródło wiedzy, zarówno dla instytucji prywatnych, jak również podmiotów samorządowych. To narzędzie, które z powodzeniem może wspierać działania włodarzy miast w zakresie relokacji uchodźców, dostarczając wciąż nowe informacje o zainteresowaniu i możliwościach osiedlenia się w danym regionie. To pierwsze tego typu narzędzie, które analizuje ogólnodostępne dane Głównego Urzędu Statystycznego, skondensowane z trendami zakupowymi i przetwarza je w prosty sposób prezentując w jednym miejscu.

Instytucje finansowe, m.in. banki dzięki GdzieZamieszkac.com zyskują dodatkowe informacje, które pozwolą im lepiej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania swoich nowych konsumentów, a także umożliwią dostosowanie oferty np. pod kątem regionu i zainteresowania, jakim darzą go użytkownicy platformy.