#OdKulis: program edukacyjny „Gotuj się na zmiany” Winiary

#OdKulis: program edukacyjny „Gotuj się na zmiany” Winiary
Marka Winiary już po raz 12. zaangażowała szkoły i przedszkola do udziału w programie edukacyjnym „Gotuj się na zmiany”, który ma na celu kształtowanie u najmłodszych prawidłowych nawyków żywieniowych, podkreślenie wagi niemarnowania żywności oraz zapoznanie dzieci ze zdrową kuchnią.
O autorze
3 min czytania 2022-12-16

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają „działania od wewnątrz” marek i agencji tworzących najciekawsze kampanie czy eventy. Sprawdzamy, jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia mają miejsce.

Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji dwunastej edycji programu WINIARY „Gotuj się na zmiany”. O projekcie opowiadają: Tomasz Seremet, activation manager, Julia Pełtak, account executive oraz Lidia Szewczyk, junior account executive koordynujący projekty Winiary.

Kim są autorzy i pomysłodawcy programu „Gotuj się na zmiany”?

Program edukacyjny WINIARY Gotuj się na zmiany to autorska inicjatywa marki. W tym roku odbywa się już 12. edycja tego projektu. Zdajemy sobie sprawę, że kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych, wspieranie w nauce świadomego podejścia do żywienia, ekologii i niemarnowania żywności warto zaczynać od najmłodszych lat. To właśnie dlatego chcieliśmy działać, budując prawidłowe postawy od podstaw u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Skąd czerpano inspiracje przy jego tworzeniu?

Program zrodził się w jasnym celu – by edukować dzieci w przedszkolach i szkołach, ale w nieco mniej standardowy sposób. O tym za chwilę! Od kilku lat koordynacją działań w ramach programu zajmuje się NAV agency. Każdej edycji programu prowadzonej przez agencję towarzyszy bardzo szeroki i wnikliwy research bazujący m.in. na pogłębionych wywiadach z nauczycielami oraz dziećmi. Takie działanie pozwala znaleźć wspomniane inspiracje, a przede wszystkim przygotować program na każdej płaszczyźnie tak, by wszystkie jego składowe idealnie ze sobą współgrały, a założenia i realizacja przedsięwzięcia były dopasowane do potrzeb wszystkich grup docelowych. To ważne, bo materiały dydaktyczne tworzone w ramach programu muszą być nie tylko dopasowane do wieku dzieci pod kątem merytoryki, ale też zgodne m.in. z podstawowymi kierunkami realizacji oświatowej państwa czy możliwe do zrealizowania przy wykorzystaniu wyposażenia Laboratoriów Przyszłości.

Jak przebiegały przygotowania programu?

Przede wszystkim należało zacząć od dostosowania materiałów edukacyjnych do podstawy programowej, co wymagało konsultacji i ścisłej współpracy z metodykami przy tworzeniu scenariuszy zajęć. Tu pojawiło się duże wyzwanie – do każdej z grup docelowych programu należało przemówić „ich językiem”. Tak powstał podział materiałów według odbiorców i ich potrzeb:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– do dzieci mówiliśmy przez pryzmat materiałów stworzonych w duchu edutainment, by angażować je w naukę dobrych nawyków żywieniowych poprzez zabawę;

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– do nauczycieli dotarliśmy poprzez materiały wpisujące się w podstawę programową oraz ułatwiające efektywne planowanie i przeprowadzenie zajęć;

– do rodziców skierowaliśmy z kolei scenariusze edukacyjne do realizacji w domu, by wspólnie spędzony czas był wartościowy i pełen niespodzianek związanych z nauką dobrych nawyków.

Żeby stworzone materiały naprawdę zachęcały naszych odbiorców do działań, trzeba było znaleźć formy, które je wyróżnią w gąszczu ogólnodostępnych informacji. I tak powstał m.in. nasz hit – piosenka „Paka z warzywniaka”, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym czy nagrania z Sonią Rudolf, w których dzieli się swoimi trikami na dobre nawyki żywieniowe, wplatając je w piłkarski anturaż. Obecność Soni w programie (tak jak w poprzedniej edycji Łukasza Gluzy czy Natalii Paździor) była podyktowana chęcią dotarcia do najmłodszych również poza lekcjami – m.in. w internecie, czyli tam, gdzie spędzają całkiem sporo czasu. 😉

Dodatkowo angażowaliśmy nauczycieli w podejmowanie wyzwań konkursowych z atrakcyjnymi nagrodami zarówno dla nich, jak i dla placówek. Nagrody dobrane były pod kątem bieżących potrzeb, co jeszcze mocniej podnosiło ich wartość.

Kto został zaangażowany w jego realizację?

W 12. edycji, podobnie jak w poprzedniej, pojawił się nasz ulubiony „nauczyciel z internetów”, czyli Pan Belfer, który pomaga podejść do nauczania w angażujący sposób, między innymi przez wykorzystanie nowych technologii czy mediów społecznościowych. Pomagał on przy tworzeniu materiałów wspierających nauczycieli w prowadzeniu zajęć w formie edutainment.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Pan Belfer (@panbelfer)

Ambasadorką akcji została również Sonia Rudolf, znana z programu Master Chef oraz dr Katarzyna Zadka, specjalistka ds. żywienia i ekspertka programu! Jak widać, ekipa jest naprawdę stworzona do zadań specjalnych!

Jakie były największe wyzwania?

Największym wyzwaniem – chyba zresztą dla wszystkich w tamtym czasie – okazała się pandemia. Realizacja programu edukacyjnego w momencie, gdy każdy dzień przynosi nowe informacje, a kilka dni przed jego startem ogłoszona zostaje nagle dla wszystkich placówek nauka w trybie zdalnym, była nie lada sprawdzianem. Agencja musiała podejść do przepracowania struktury całego programu elastycznie i z głębokim zrozumieniem zmian, jakie towarzyszyły przejściu na zdalne nauczanie, zarówno nauczycielom, dzieciom, jak i rodzicom. Udało się podjąć to wyzwanie i zrealizowaliśmy tę edycję!

A jakie były największe niespodzianki podczas tworzenia i po zrealizowaniu akcji? Czy pojawiły się jakieś nieplanowane sytuacje?

Pandemia była na tyle dużym zaskoczeniem, że bardzo długo generowała liczne niespodzianki. Możemy wyjawić, że przez nagły zwrot akcji w postaci kwarantanny jeden z naszych influencerów nie mógł wziąć udział w nagraniu, które miało odbyć się… następnego dnia. A miał być jego głównym bohaterem.

Jakie są dotychczasowe efekty zrealizowanego programu? Czy w związku z tym pojawiają się plany na kolejne działania?

Pochwalimy się odrobinę liczbami. Zaangażowaliśmy do udziału w programie kilka tysięcy placówek – ponad 20 000 nauczycieli. Szacujemy, że styczność z programem miało milion dzieci! Dodatkowo doliczmy blisko 100 milionów odsłon treści komunikacyjnych programu w mediach. A na deser wisienka na torcie efektów – nasza „Paka z warzywniaka” świętowała niedawno 2 miliony wyświetleń na kanale YouTube Śpiewających Brzdąców – zdobytych w nieco ponad miesiąc!

Natomiast to, jakie są plany na kolejną edycję, jest zależne od ewaluacji tej obecnie trwającej, więc uwierzcie – bardzo trudno jest w tej chwili dzielić się konkretnymi informacjami, ale… zachęcamy do zajrzenia do nas za jakiś czas!