Procontent Communication, Sotrender: Influencerzy Medyczni [raport]

O autorze
3 min czytania 2023-01-12

Według raportu pt. „Influencerzy Medyczni” przygotowanego przez agencję Procontent Communication i Sotrender coraz częściej do budowania własnego wizerunku w mediach społecznościowych przekonują się lekarze specjaliści oraz autorytety w dziedzinie medycyny. Mają dostęp do profesjonalnej wiedzy i potrafią się nią dzielić. Budują wokół siebie liczne i lojalne społeczności, walcząc z medycznymi mitami, nakłaniając do działań prozdrowotnych i profilaktycznych.

Lekarze używają Instagrama nie tylko po to, by budować swój wizerunek, ale także by walczyć z powszechną w dziedzinie zdrowia dezinformacją oraz edukować pacjentów i młodych lekarzy za pomocą inspirujących zdjęć, filmów, relacji.

– Jednym z nowych trendów marketingowych w medycynie jest wzrost roli opinii oraz materiałów zza kulis i relacji live, w których influencerzy angażują ludzi we własną praktykę zawodową. Nie ma tu skrótów, ani profesjonalnego montażu, jest za to budowanie więzi i relacji z własnymi obserwatorami. Wśród influencerów możemy dziś spotkać lekarzy m.in.: psychiatrów, chirurgów, kardiologów, flebologów, onkologów, ale też lekarzy medycyny estetycznej. Prowadzą oni live’y z sal operacyjnych, pokazują nowe techniki leczenia oraz edukują młodych lekarzy, którzy dołączają do zawodu – podkreśla Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.

O czym piszą najwięksi

Według danych Sotrender największym polskim profilem o tematyce medycznej na Instagramie wciąż pozostaje @mamaginekolog, która zgromadziła ponad 800 tys. obserwujących. Nicole Sochacki Wójcicka publikuje treści związane z ciążą i macierzyństwem, a posty na jej profilu pojawiają się niemal codziennie, dzięki czemu szybko zbliża się ona do statusu megainfluencerki. Profil ten znajduje się na pierwszym miejscu nie tylko pod względem obserwujących. Jest zdecydowanym przodownikiem, uwzględniając liczbę postów, komentarzy, a także liczbę polubień. Drugie miejsce pod względem obserwujących zajmuje @dr_wojciechfalecki, jego profil ma 210 tys. obserwujących. Utrzymuje on drugie miejsce również pod względem komentarzy i polubieni, a na Instagramie opisuje swoją codzienną pracę w szpitalu. Posiada silną i zaangażowaną społeczność. Zaś na trzecim miejscu klasyfikuje się @mama.i.stetoskop, czyli Katarzyna Woźniak, która na swoim koncie ma 143 tys. fanów. To samo miejsce utrzymuje, biorąc pod uwagę liczbę postów oraz polubieni. Na swoim profilu dzieli się informacjami z życia prywatnego, często przypomina o badaniach profilaktycznych, a także odpowiada na pytania często zadawane przez pacjentów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zwracając uwagę na aktywność fanów na profilu można powiedzieć, że @mamaginekolog, a także strony @dr_wojciechjfalecki i @mama.i.stetoskop wyróżniają się na tle pozostałych. Miarą zaangażowania na Instagramie jest Activity Index. Jedna zaangażowana osoba może wykonać kilka aktywności w przypadku tego wskaźnika aktywności samego profilu również mają znaczenia. Według tego wskaźnika liczy się charakter zaangażowania, a komentarz ma większą wagę niż pozostawiony like, dlatego też profile @tata_stomatolog, @stomatolog_dobra_rada oraz @okiem_doktor_luizy mają wyższą pozycję w zestawieniu Activity Index niż sumy aktywności.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Uwzględniając liczbę fanów w zaangażowaniu otrzymujemy Relative Activity Index., wskaźnik ten przy mierzeniu wszystkich aktywności na fanpage’ach uwzględnia ich wielkość. Na pierwszym miejscu plasuje się profil @mamaginekolog, jednak nie ma już tak dużej przewagi jak w przypadku Activity Index. Należy zauważyć, że wysokim zaangażowaniem charakteryzują się również posty publikowane na profilach @mama.i.stetoskop oraz @stomatolog_dobra_rada.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Współczynnik zmienności aktywności pod postem służy do oceny poziomu zaangażowania użytkowników Instagrama. Dzięki temu możemy wskazać, czy zaangażowanie pod postami jest względnie stałe, czy zmienne. Na zmienność aktywności mogą wpływać min. prowadzenie okresowych płatnych kampanii oraz sezonowość treści. Wysoka wartość tego współczynnika oznacza nierównomierny rozkład aktywności pomiędzy poszczególnymi stanowiskami w profilu, a niska wartość – wręcz przeciwnie – wskazuje, że aktywność poszczególnych stanowisk jest względnie stała. Zgodnie z wynikami raportu na pierwszym miejscu znajduje się pediatra na zdrowie, drugie miejsce zajmuje @drjoanna_lifestylemedicine, zaś na trzecim miejscu jest @doktorka_od_7_bolesci.

Jak nawiązać współpracę z influencerem?

W oparciu o raport pt. „Influencerzy Medyczni” należy wstępnie wytypować influencera, z którym chcielibyśmy rozpocząć współpracę. Warto pamiętać przy tym, aby zwrócić szczególną uwagę czy wartość marki wybranego influencera zgadza się z wartościami marki, a następnie nawiązać z nim wstępny kontakt. Dobrym sposobem jest udostępnianie materiałów związanych z marką, takich jak zdjęcia, zrzuty ekranu lub filmy. Trzeba wyznaczyć jasne cele oraz kluczowe wskaźniki efektywności, ponadto dopytać o zakres czasowy oraz budżet kampanii. Co więcej warto wspólnie ustalić w jaki sposób będą oznaczane materiały sponsorowane i ustalić, czy w trakcie kampanii dany influencer może komunikować dla marek konkurencyjnych. Warto zaangażować się we współpracę i zwróć uwagę na jej efekty. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, można rozważyć kolejne możliwości współpracy.

Pełny raport znajduje się na stronie www.procontent.pl.