Jak żyją Polacy? Raport „IKEA. Życie w domu 2022”

Każdego roku IKEA prosi tysiące osób z całego świata, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania. Najnowszy raport „IKEA. Życie w domu 2022” kolejny raz pokazuje, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa zaspokojenie potrzeb emocjonalnych.
O autorze
2 min czytania 2023-01-23

Badania przeprowadzono w 37 krajach, ankietując w sumie ponad 37 000 osób powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.

Nastroje Polaków w 2022 roku

Rok 2022 przyniósł ogrom wyzwań zarówno dla firm, jak i konsumentów. Inflacja, niestabilność energetyczna, wojna, to najważniejsze z nich. Z najnowszego raportu IKEA Życie w domu dowiadujemy się, że aż 77%* Polaków jest zaniepokojonych ogólną sytuacją gospodarczą w kraju, a 68% martwi się budżetem domowym. Inflacja w 2022 roku rosła szybko w wielu krajach, nie tylko w Polsce. Natomiast co ciekawe, byliśmy tym faktem zaniepokojeni bardziej niż ludzie w krajach, w których stopa inflacji była w rzeczywistości o wiele wyższa niż w Polsce. Według danych Ipsos inflacji obawia się aż 64% Polaków*.

Prawie połowa (45%) Polaków (w porównaniu z 35% ankietowanych na świecie) spodziewa się, że wskutek wzrostu kosztów życia będą zmuszeni zrezygnować z planów remontowych lub zmian w wystroju domu. Najczęściej deklarują to osoby w wieku 50+ lub starsze oraz takie mieszkające w pojedynkę, a także właściciele domów/mieszkań. Osoby w przedziale wiekowym 18–34 lat oraz najemcy rzadziej mają podobne spostrzeżenia.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polacy to domatorzy?

Badanych zapytano o miejsca, gdzie realizowane są ich potrzeby takie jak: komfort, bezpieczeństwo, przynależność, własność, prywatność, przyjemność i spełnienie. Dla zdecydowanej większości Polaków to właśnie dom jest miejscem, gdzie ich potrzeby emocjonalne realizowane są w największym stopniu. Jednakże potrzeba spełnienia często jest realizowana także w miejscu pracy (18%).

Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną z najważniejszych potrzeb (90% głosów), czym wyróżniamy się na tle innych badanych narodowości. W porównaniu do średniej światowej, Polacy częściej także znajdują komfort i prywatność we własnym domu. Natomiast, co ciekawe, wynajmujący zgłaszają większe poczucie przynależności do lokalizacji, w której mieszkają niż właściciele domów/mieszkań.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Polacy, rzadziej niż respondenci z innych krajów, mają wrażenie, że ich styl życia w domu nie jest często reprezentowany w mediach, taką odpowiedź wskazuje 37% ankietowanych (w zestawieniu z 48% na świecie). Wprowadzając zmiany w swoich domach, najczęściej szukamy inspiracji w programach telewizyjnych dotyczących renowacji domów i urządzania wnętrz. To najpopularniejsze źródło wśród osób powyżej 25 lat. Osoby w wieku 18-24 lat wskazują natomiast, że inspiracje czerpią głównie z internetowych sklepów z wyposażeniem wnętrz, z domów swoich znajomych oraz z kont influencerów w social mediach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ostatnie niełatwe lata wyraźnie pokazały czego oczekujemy od naszych domów/mieszkań, jak z nich korzystamy i jaki mamy do nich stosunek. W porównaniu do zeszłego roku 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10% bardziej negatywne, a 50% nie odczuwa różnicy. Z badania wynika, że ludzie o wyższych dochodach wykazują pozytywniejsze emocje.

IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki przeprowadzonym badaniom stara się odpowiadać na potrzeby swoich klientów na całym świecie.

Raport „IKEA. Życie w domu 2022” przygotowany przez IKEA jest największym tego typu raportem na świecie. Co roku daje unikalny obraz tego, jak ludzie żyją i czują się we własnym domu.

Cały raport o „IKEA. Życiu w domu 2022” w języku angielskim można przeczytać na: lifeathome.ikea.com.

* Wszystkie dane pochodzą z ilościowego badania „IKEA. Życie w domu 2022”, zrealizowanego przez YouGov na zlecenie Ingka Holding BV – IKEA Group.

**  Ipsos, September 2022