UOKiK stawia zarzuty spółce Wakacje.pl. Firma wprowadza klientów w błąd?

UOKiK stawia zarzuty spółce Wakacje.pl. Firma wprowadza klientów w błąd?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd w związku z prezentowaniem mylących cen w wynikach wyszukiwania.
O autorze
2 min czytania 2023-01-31

fot. depositphotos.com

Wakacje.pl pod lupą UOKiK

Podczas wybierania wyjazdu zorganizowanego przez biuro podróży, cena stanowi jedno z najważniejszych kryteriów, które wypływa na ostateczną decyzję konsumenta. Jak podkreśla Tomach Chróstny, prezes UOKiK, „Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność”.

Okazuje się, że gdańska spółka Wakacje.pl, która prezentuje oferty wyjazdowe pochodzące od różnych biur podróży, dopuściła się zaniżania cen w wynikach wyszukiwania. Prezes UOKiK wyjaśnia, że ceny widoczne w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert różniły się między sobą od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki.

Urząd wskazuje również na jeden z przykładów nieuczciwej praktyki stosowanej przez Wakacje.pl:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

„Przykładowo: na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł”.

Nierzetelne prezentowanie cen wycieczek dotyczyło aż 2/3 przebadanych ofert dostępnych na stronie wakacje.pl. Co ciekawe, w około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były zawyżone.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Postępowanie wyjaśniające wobec spółki rozpoczęło się już w lipcu 2022 roku. Wówczas przy ofertach Wakacje.pl zaczęły pojawiać się specjalne symbole, po rozwinięciu których konsument otrzymywał informację, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić. Prezes UOKiK tłumaczy, że takie działanie nie zmienia faktu, iż konsumenci nadal mogą być wprowadzani w błąd.

Zarzut UOKiK postawiony gdańskiej spółce to pierwsze tego typu działanie na polskim rynku usług turystycznych. Jak zapowiada Tomasz Chróstny, Urząd będzie zwracał szczególną uwagę na sposób podawania cen w tej branży – niezależnie od wielkości danego przedsiębiorstwa.

Spółce Wakacje.pl grozi kara w wysokości do 10% rocznego obrotu.

Wakacje.pl odpowiada na zarzuty

Krótko po opublikowaniu komunikatu przez UOKiK, Wakacje.pl wydało oficjalne oświadczenie w związku z zarzutami:

– Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy. Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl. Wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży – tłumaczą przedstawiciele firmy.

PS. UOKiK ukarał Pocztę Kwiatową

Poczta Kwiatowa zapłaci 1,6 mln zł kary za stosowanie niedozwolonego postanowienia umownego. Firma zachęcała do składania zamówień na Dzień Babci i Dzień Dziadka, jednocześnie zastrzegając, że nie gwarantuje terminowości dostaw.

PS 2. Czy sklepy prawidłowo oznaczają promocje?

UOKiK sprawdza, jak sprzedawcy internetowi dostosowują się do nowych przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus. Kontroli w sklepach stacjonarnych może spodziewać się także 6 dużych sieci handlowych.