Indeks Mobile First Society – raport LoveMobile

LoveMobile, należąca do o2 agencja specjalizująca się w mobile, wspólnie z serwisem Interaktywnie.com przeprowadziło badanie, którego efektem jest raport: INDEKS MOBILE FIRST SOCIETY wraz z infografiką prezentującą najważniejsze wnioski i dane.
O autorze
1 min czytania 2012-10-03

Choć jeszcze dwa lata temu telefon z systemem Android lub iOS był jedynie obiektem marzeń wielu Polaków, dziś jest produktem ogólnodostępnym i chętnie wybieranym przez konsumentów (w ciągu czterech lat liczba smartfonów wzrosła 27-krotnie). Jesteśmy pewni – rok 2012 jest rokiem mobile’u. Postanowiliśmy więc sprawdzić czy i jak obecne na polskim rynku marki podążają za tym trendem.

Założenia:

Pod lupę wzięliśmy 200 najpopularniejszych polskich brandów korzystając z badań opublikowanych przez TNS Pentor oraz rankingu najcenniejszych polskich marek 2011 roku, jaki ułożył dziennik „Rzeczpospolita”. Ocenialiśmy dostępność stron mobilnych dla użytkowników korzystających z telefonów komórkowych wyposażonych w systemy Android lub iOS. Sprawdziliśmy funkcjonalności i łatwość odnalezienia poszukiwanych treści.

Efekty:

Wyniki raportu okazały są jednoznaczne – marki nie nadążają za mobilnymi trendami. Jedynie osiemnastu producentów (z 200) zdaje sobie sprawę z siły mobile’u i działa w tym segmencie. Najlepiej funkcjonują marki zgromadzone w kategoriach: rekreacja i kultura, transport oraz łączność (kategorie wytypowane zostały na podstawie koszyka dóbr i usług GUS), a w czołówce znalazły się takie brandy jak: Winiary, Reserved, Orlen, Samsung i HBO.

Najsłabiej radzą sobie firmy reprezentujące kategorie: alkohol i tytoń oraz zdrowie. Jednak ich promowanie i reklamowanie podlega daleko idącym ograniczeniom, stąd także ich obecność w internecie jest dużo słabsza w porównaniu z innymi kategoriami.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wnioski:

Marki, które unikają rozwiązań mobile’owych tracą możliwość najbardziej osobistej i spersonalizowanej formy komunikacji ze swoimi klientami. Brandy znajdujące się w kategoriach obecnych na szarym końcu naszego zestawienia będą musiały nadrobić zaniedbania, zapewne więc zanotują największy wzrost, natomiast liderzy będą umacniać swoje pozycje.

– Nasze badanie miało na celu pokazanie, jak duża jest dysproporcja między przyrostem użytkowników w mobile’u a aktywnością marek na tym polu. Najlepiej ocenione brandy pokazują, że wiedzą jaka jest przyszłość w ich branżach i dbają o swoich konsumentów – są więc naturalnie liderami w swoich kategoriach i wzorami do naśladowania dla konkurencji. Analizujemy dokładnie ich działania dzięki czemu możemy dostarczać naszym klientom skuteczne rozwiązania – podkreśla Marcin Zaremba, Head of Business LoveMobile.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się