Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Innowacyjne narzędzie dla marketerów od Poczty Polskiej? Poznajcie Envelo

Innowacyjne narzędzie dla marketerów od Poczty Polskiej? Poznajcie Envelo
Envelo to platforma należąca do Grupy Poczta Polska, która wprowadza tradycyjną pocztę w cyfrowy świat. Przyglądamy się dwóm dużym akcjom marketingowym z wykorzystaniem produktów Envelo i rozmawiamy z Robertem Cieślukiem, Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu firmy PPUC, operatora platformy.
O autorze
7 min czytania 2015-08-12

Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) to spółka z Grupy Poczty Polskiej, której zadaniem jest rozwój cyfrowych usług pocztowych, dostępnych dla klientów indywidualnych, firm oraz instytucji. Spółka istnieje od 2012 roku, a od 2013 roku funkcjonuje pod marką poczty przyszłości – Envelo.

Wśród usług opracowanych i wprowadzonych przez Envelo są zarówno rozwiązania, które łączą rzeczywistość wirtualną z tradycyjnymi usługami pocztowymi (np.: neoznaczek, neolist, neolist masowy, neokartka, neofaktura), jak i produkty w pełni cyfrowe, tj.: neofaktura elektroniczna, neolist elektroniczny, neorachunki. Ważnymi elementami innowacyjnej platformy komunikacyjnej Envelo są też: Skrzynka Envelo, Konto Zaufane, Cyfrowy Stempel Pocztowy.

Przyjrzyjmy się dwóm dużym kampaniom marketingowym, w których wykorzystane zostały Neokartki – hybrydowe pocztówki (czyli kartki generowane komputerowo, a dostarczane fizycznie do adresata), które tworzone są na platformie Envelo.

Nutella – Zimowa pocztówka z bałwankiem

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Klient

Ferrero Polska to włoskie przedsiębiorstwo o światowym zasięgu produkujące słodycze. Nutella to najbardziej znany na świecie krem do smarowania pieczywa – obecny już w 190 krajach. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Cel akcji

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Realizacja założeń akcji promocyjnej “Wyślij ciepłe rodzinne życzenia z pomocą Bałwanka Nutelli”. Uwiecznij na zdjęciu nutellowego Bałwanka w otoczeniu przyjaciół i podziel się radością z nieobecnymi. Każda neokartka ma dostarczyć adresatowi dużo pozytywnej energii, w mroźny poranek. Stąd pomysł na przygotowanie neokartek na podstawie zdjęć „selfie” Internautów.

Przebieg akcji

Specjalne opakowanie produktu Nutella z wizerunkiem Bałwanka było bohaterem konkursu prowadzonego na Facebooku. Bałwanek podróżował po Polsce w poszukiwaniu zimy, a użytkownicy na podstawie zdjęcia mieli zgadnąć, w którym polskim mieście się aktualnie znajduje i zadecydować gdzie powinien udać się następnie. Stąd zrodził się pomysł kartek pocztowych i wysyłania ich do bliskich w całej Polsce. Dzięki temu Bałwanek wyruszył w prawdziwą podróż.

Każdy mógł stworzyć spersonalizowaną pocztówkę z własnym zdjęciem i życzeniami, a następnie wydrukować ją na stronie, tak by w ciągu kilku dni listonosz dostarczył ją pod wskazany adres. Każdy mógł w prosty, ale i wyjątkowy sposób przekazać pozytywne emocje najbliższym. Wystarczyło przez www lub serwis w wersji mobilnej wrzucić swoje zdjęcie, wybrać jedną z dostępnych ramek, dopisać życzenia i gotowe! Wszystko dzięki wykorzystaniu platformy Envelo.pl oraz dzięki Nutelli, która postanowiła ocieplić tegoroczną zimę życzeniami.

W akcji, która trwała od 10 grudnia do końca roku, ponad 3 tysiące miłośników Nutelli wysłało do swoich bliskich pocztówki z ciepłymi życzeniami. Akcja spotkała się z dużym odzewem, mimo, że nie wiązała się z konkursem i atrakcyjnymi nagrodami. Jedynym motywatorem dla uczestników była chęć sprawienia radości bliskim i znajomym.

Analiza kodów pocztowych adresatów pozwoliła stworzyć Polską Mapę Serdeczności, która prezentuje województwa z największą liczbą otrzymanych pozdrowień. Województwem, do którego najczęściej wysyłano zimowe pozdrowienia były województwo śląskie (15 proc. pozdrowień trafiło do odbiorców z tej części Polski). Na drugim miejscu uplasowało się województwo mazowieckie (14 proc.).

Poczta Polska Usługi Cyfrowe udostępniała mechanizm interfejsu umożliwiającego przekazanie do platformy Envelo informacji umożliwiających wygenerowanie neokartek zgodnie z życzeniem Internautów biorących udział w akcji. Organizatorem akcji promocyjnej była agencja marketingowa MoBehave. Agencja odpowiadała za koncept strategiczny akcji. Neokartki w formie tradycyjnej były dostarczane do adresatów za pośrednictwem Poczty Polskiej. Wsparcie medialne zapewniał dom mediowy Vizeum Polska. Fundatorem całej akcji promocyjnej było Ferrero Polska Commercial Sp. z o.o.

Milka – komu podarujesz swoją ostatnią kostkę?

Klient

Mondelez to światowy koncern produkujący produkty żywnościowe i napoje. Milka jest jedną z najbardziej znanych i lubianych na świecie marek. Od 112 lat z wielkim zaangażowaniem udoskonala najdelikatniejszy smak czekolady.

Cel akcji

Marka Milka od lat podkreśla siłę emocji. W kampanii kostka czekolady jest symbolem relacji międzyludzkich. Jest to drobny gest, który może wywołać uśmiech na twarzy bliskiej osoby.

Na konsumentów, którzy chcieliby podzielić się z bliską osobą swoją ulubioną czekoladą w nietypowy sposób i podkreślić łączącą ich relację, w sklepach czeka prawie 2,5 miliona tabliczek z limitowanej linii klasycznych czekolad 100 g, jednak bez ostatniej kostki! A na stronie będzie można wysłać wyjątkową „Ostatnią Kostkę” wraz ze spersonalizowaną wiadomością i w ten sposób zrobić komuś słodką niespodziankę. 

Przebieg akcji

Aby przesłać komuś bliskiemu limitowaną przesyłkę z ostatnią kostką czekolady Milka, należy wejść na stronę i wpisać kod z opakowania tabliczki 100-gramowej bez ostatniej kostki. Można stworzyć też wirtualną kostkę i dołączyć do niej spersonalizowaną wiadomość wyrażającą emocje łączące Cię z bliską osobą, a następnie udostępnić przy pomocy e-maila lub mediów społecznościowych. Będzie to nie tylko miła niespodzianka, ale także przesłanie pełne najmilszych wspomnieć i ciepłych uczuć.

Za adaptację globalnego konceptu odpowiada VML, za wysyłkę pocztową Ostanich Kostek Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Zakupem mediów zajął się dom mediowy Carat,a komunikację na Facebook prowadzi agencja NEXT. Za działania PR odpowiada agencja RC2.

O Envelo rozmawiamy z Robertem Cieślukiem

Czy kartki pocztowe mogą być efektywnym narzędziem dla targetowanych akcji marketingowych? Jak poczta odnajduje się w dobie komunikacji elektronicznej? O platformie Envelo i potencjale marketingowym nowych usług pocztowych rozmawiamy z Robertem Cieślukiem – Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu firmy Poczta Polska Usługi Cyfrowe, operatora platformy Envelo.

Czy dziś, w czasach zdominowanych przez komunikację elektroniczną, e-maile i media społecznościowe, korzystanie z takich form jak tradycyjne listy czy pocztówki ma jeszcze sens?

Zdecydowanie tak! Paradoksalnie, im bardziej popularne stają się cyfrowe formy komunikacji, tym te tradycyjne zyskują na wartości pod kątem komunikacji marketingowej.

Ładnie zakopertowany, imienny list czy – tak jak neokartka – wysokiej jakości, nietypowej wielkości, osobista pocztówka może sprawić wiele radości bliskim a w przypadku relacji firma-klient, z pewnością zostanie zauważona. A tego z pewnością nie można powiedzieć o zwykłych, wrzucanych do skrzynek czy pod drzwi ulotkach.

Neokartki nie można co prawda osobiście podpisać, ale kreator pozwala na naprawdę olbrzymią dowolność w tworzeniu spersonalizowanych widokówek. W przypadku klientów biznesowych, takich jak agencje reklamowe, możliwości są jeszcze większe, gdyż istnieje możliwość dołączenia do przesyłki dodatkowych przedmiotów w standardowej, niewygórowanej cenie, a wszystkim tym zarządzać w sposób w pełni cyfrowy, przez serwis internetowy lub interfejs aplikacji. Zaryzykuję twierdzenie, że trudno sobie wyobrazić bardziej efektywne narzędzie dla tzw. targetowanych akcji marketingowych.

Na bazie produktu Envelo, jakim jest Neokartka, zrealizowano od grudnia 2014 dwie duże kampanie marketingowe dla marek Nutella i Milka. Czy było więcej tego typu akcji? Planują Państwo kolejne?

Stale prowadzimy rozmowy z potencjalnymi klientami. Neokartka to z resztą niejedyny nasz produkt z potencjałem marketingowym. Równie interesującym narzędziem – zwłaszcza jeśli chodzi o klientów bardziej tradycyjnych lub tam, gdzie chcemy pozyskać od adresatów naszych akcji odręcznie podpisane dokumenty – jest neoznaczek masowy.

Jest to usługa częściowej odroczonej w czasie opłaty pocztowej za realnie przesłane listy z neoznaczkami. Dzięki tej usłudze firmy mogą bez większych obaw realizować akcje marketingowe zachęcające do odesłania np. podpisanego formularza, ale mają pewność, że po osiągnięciu ustalonego z nami wolumenu zapłacą tylko i wyłącznie za faktycznie wysłane listy.

Wkrótce wprowadzimy również usługi skanowania i digitalizacji korespondencji, które jeszcze bardziej usprawnią posługiwanie się tradycyjnymi listami w cyfrowym świecie. Część z nich będzie miało również ciekawe zastosowanie dla marketingowców np. w obsłudze korespondencji konkursowej przychodzącej w formie papierowej do organizatora promocji.

Jak wygląda wdrożenie mechanizmów Envelo w tego typu akcję? Jakie są ich możliwości?

Nasza spółka udostępnia specyfikację Web API dla systemów zewnętrznych umożliwiającą przekazywanie do platformy Envelo informacji niezbędnych do wygenerowania Neokartki hybrydowej, czyli generowanej komputerowo, a dostarczanej fizycznie dla Klienta.

Przekazanie danych odbywać się może poprzez wywołanie przez system Klienta udostępnionego specjalnego WebService’u Envelo.pl.

Mechanizm jest przeznaczony do obsługi czasowych działań promocyjnych, niestandardowych akcji marketingowych oraz działań marketingowych Klientów biznesowych Envelo.pl.

Klient przygotowuje edytor umożliwiający wysłanie z określonej strony www neokartek. W zależności od potrzeby Klienta neokartki mogą być opłacane na stronie www Klienta lub ich wysyłka może być dla konsumentów darmowa. Technicznie dzięki integracji strona www Klienta wysyła elementy składowe, np.: imię nazwisko, adres, podpis, życzenia, obrazek z których to Envelo tworzy PDF wymagany przez drukarnię i przesyła do wydruku i kopertowania. Dalej neokartka poprzez Pocztę Polską trafia w ręce Klienta.

W przypadku kampanii przygotowanej dla Nutelli wysyłane były klasyczne kartki pocztowe, natomiast w trwającej obecnie kampanii Milki mamy możliwość wysłania bliskim razem z pocztówką… kostki czekolady. Co jeszcze można by było wysłać za pomocą neokartki?

Tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest format przesyłki listowej przewidziany przez Pocztę Polską i szczegółowo opisany w cenniku. W dużym uproszczeniu, może to być koperta formatu C4, mieszcząca nawet kilkadziesiąt kartek formatu A4 lub inne mieszczące się z takiej kopercie przedmioty do łącznej wagi 2 kg. Można również przesyłać listy w formie zrolowanej, wg. określonych w cenniku Poczty parametrów.

Jakie są koszty związane w wykorzystaniem możliwości Envelo w akcji marketingowej? Czy to rzecz dostępna tylko dla dużych marek?

Nasza spółka jest częścią Grupy Poczty Polskiej, ale jest relatywnie małą firmą, dzięki czemu zachowujemy zwinność charakterystyczną dla start-upów. Nasze usługi jesteśmy w stanie szybko dostosować pod potrzeby różnych klientów z praktycznie każdej branży. Mamy na koncie projekty zarówno dla średniego biznesu, jak i takich potentatów jak PGE Obrót z ponad milionem przesyłek miesięcznie. API, które udostępniamy naszym partnerom, np. agencjom reklamowych, sprawia, że często możemy nawet nie wiedzieć, że nasza platforma Envelo wspiera w danym momencie jakąś akcję direct-marketingową.

Dziękujemy za rozmowę.


Robert Cieśluk, posiada 17-letnie doświadczenie w marketingu komercyjnym, zdobyte w: FMCG, mediach oraz usługach pocztowych. Karierę zawodową rozpoczął w British-American Tobacco. Następnie pracował w MTV Networks Polska, gdzie powierzono mu całość działań promocyjnych, reklamowych i public relations. Uczestniczył we wprowadzaniu na rynek kolejnych stacji: Comedy Central, Nickelodeon, MVNHD. Realizowane przez niego kampanie reklamowe były często nagradzane. Od września 2012 r. pracuje w spółce Poczta Polska Usługi Cyfrowe, gdzie uczestniczył we wprowadzeniu na rynek platformy bezpiecznej, zaufanej komunikacji pod marką Envelo.

Envelo – Poczta Polska przez internet

Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) to spółka zależna Poczty Polskiej powołana w celu opracowania i wprowadzenia portfolio nowoczesnych, zaufanych e-usług pocztowych. Są one dostępne na innowacyjnej platformie komunikacyjnej Envelo. Na platformę zaufanych usług cyfrowych Envelo – obejmujących docelowo pełną gamę e-usług komunikacyjnych i tożsamości w internecie – składają się m.in.: Skrzynka Envelo, Konto Zaufane, czy Cyfrowy Stempel Pocztowy.

W ciągu zaledwie 3 lat istnienia firma opracowała i wprowadziła na rynek szereg produktów i usług łączących rzeczywistość wirtualną z tradycyjnymi usługami pocztowymi (np.: neoznaczek, neolist, neolist masowy, neokartka, neofaktura), jak i produkty w pełni cyfrowe, tj.: neofaktura elektroniczna, neolist elektroniczny, neorachunki.

Za pomocą aplikacji mobilnej Envelo (dostępna w wersjach na 3 najpopularniejsze systemy operacyjne) jest możliwość zamówienia kuriera, śledzenia swojej przesyłki. Można też z praktycznie dowolnego miejsca na świecie m.in. stworzyć i nadać autorską pocztówkę, którą dostarczy listonosz Poczty Polskiej.

W wydaniu „biurkowym” platforma Envelo umożliwia też m.in. stworzenie i wysłanie listu, nawet listu poleconego (rejestrowanego) bez ruszania się od komputera. Rozwiązania biznesowe Envelo wspierają obieg korespondencji, a tym samym procesy w firmach oraz instytucjach.