TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Polski spot “Yours & Mine” promuje Sprawiedliwy Handel

10 i 11 listopada w Poznaniu podczas 6. międzynarodowej konferencji Fair Trade ok. 150 przedstawicieli z 23 różnych krajów obejrzało nowy spot promujący ideę Sprawiedliwego Handlu, nakręcony w Malawi przez studio filmowe Symetria z Krakowa.
O autorze
3 min czytania 2012-11-15

W krajach, których mieszkańcy stykają się z ideą Fair Trade od kilkudziesięciu lat, można mówić o obywatelskim ruchu poparcia dla Sprawiedliwego Handlu. Jego owocem jest kampania „Miasta przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu”. Właśnie na jej potrzeby powstał spot, który ma wspomagać promocję Fair Trade w Polsce i na świecie.

– Spot powstał we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Sprawiedliwego Handlu, które wraz z Miastem Poznań uczestniczy w międzynarodowym projekcie Aware&Fair współfinansowanym przez UE. Celem projektu jest popularyzacja Millenijnych Celów Rozwoju i promocja Sprawiedliwego Handlu. Wiodącym partnerem jest miasto Hannover z Niemiec posiadające od wielu lat tytuł Fair Trade Town. Film będzie rozpowszechniany za granicą między innymi poprzez udostępnienie go miastom ze wszystkich kontynentów znajdujących się na liście FTT – mówi Tadeusz Makulski, krajowy koordynator kampanii Fair Trade Towns.

Narracja spotu “Yours&Mine” skupia się wokół idei pokazania różnic między naszym zachodnim światem i stylem życia, a biednym krajem południowej Afryki. Sceny do filmu kręcone były podczas dziesięciodniowej wyprawy do Malawi. Ekipa z Symetrii (Michał Wilczek oraz Sebastian Młodziński), wraz z Tadeuszem Makulskim towarzyszyła lokalnym mieszkańcom malawijskiej wioski, utrwalając biedę i otoczenie, w której żyją na co dzień.

– Materiał filmowy zbieraliśmy w kraju, który najpełniej pokazuje zasadność idei Fair Trade i konieczność wypełniania Millenijnych Celów Rozwoju. Przez 10 dni w Malawi zobaczyliśmy naprawdę inny świat. Trudno w to uwierzyć, ale nie spotkaliśmy tam słoni, hipopotamów, czy żyraf, a jedynie ptaki, którym udaje się uciekać przed głodnymi ludźmi – mówi Sebastian Młodziński, szef studia filmowego Symetria. – W filmie chcieliśmy zwrócić uwagę na różnice w codziennym życiu pomiędzy światem zachodnim a Afryką i zmotywować ludzi do kupowania produktów Fair Trade.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zdjęcie z planu, przed domem z aktorką grającą matkę Styrii i jej dzieckiem oraz Michał Wilczek (szef produkcji filmowej star&ring), reżyser i scenarzysta filmu „Yours & Mine”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Scenariusz, autorstwa Michała Wilczka, opowiada o jednym dniu z życia trzynastoletniej Styrii – głównej bohaterki filmu, wybranej spośród licznej gromadki dzieci w wiosce. Kamera śledzi poczynania dziewczynki, która ma podczas dnia ogrom “dorosłych” obowiązków: gotuje, sprząta, przynosi wodę i opał, rozpala ognisko, przygotowuje posiłek. Równocześnie, jak inne dzieci na świecie, chodzi do szkoły.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pokazywane w filmie sceny mocno kontrastują z podłożonym głosem, ten należy bowiem do rówieśniczki Styrii z Londynu, która opowiada o problemach zupełnie nieprzystających do tych, z jakimi muszą sobie radzić na co dzień ludzie z trzeciego świata.

Końcowe hasło “Let Us Change for Better Worlds”, które wypowiada już Styria, motywuje do aktywnego wspierania ruchu Fair Trade i kupowania “sprawiedliwych” produktów pochodzących od drobnych wytwórców z ubogich krajów. Sprawiedliwy Handel daje im możliwość zyskania godziwej zapłaty za wykonaną pracę. Bardzo ważną rolę odgrywa w filmie oryginalny utwór, znanego malawijskiego muzyka, Bena Mankhambe, skomponowany specjalnie dla potrzeb projektu.

– Bardzo się cieszę, że powstają takie filmy jak ten, które w dosadny sposób pokazują o co chodzi w Fair Trade. Mam nadzieję, że przekaz w nim zawarty dzięki udostępnianiu filmu w Internecie przez zaangażowanych w ruch Fair Trade ludzi, obiegnie cały świat – powiedział Rudi Dalvai, prezydent World Fair Trade Organization, który był gościem 6. międzynarodowej konferencji Fair Trade Towns w Poznaniu.

Kampania Miasta przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu zapoczątkowana została w 2000 roku przez grupę entuzjastów Sprawiedliwego Handlu z brytyjskiego miasteczka Garstang, które stało się pierwszym na świecie Fair Trade Town. W ciągu jednej dekady kampania rozpowszechniła się na wszystkich kontynentach i stała się największą globalną kampanią promującą Sprawiedliwy Handel, organizowaną przez wolontariuszy. Na koniec 2012 roku kampania Fair Trade Towns obejmuje ponad 1 200 miast z 25 krajów świata. Podczas tegorocznej konferencji tytuł „Miasto Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu” został przyznany Poznaniowi, jako pierwszemu polskiemu miastu.

Dla autora spotu „Yours&Mine”, studia Symetria z Krakowa jest to już druga produkcja związana z Ruchem Fair Trade. Dwa lata temu wspólnie z telewizją RTL i muzykiem Mobym stworzono krótki spot o różnicach w zarobkach. Kręcony był w Indiach i Luksemburgu a za scenariusz otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Sukuma Millennium Award (UNESCO).