G – Google Analytics (Encyklopedia Marketingu)

G – Google Analytics (Encyklopedia Marketingu)
Czym jest Google Analytics? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
6 min czytania 2015-09-18

Google Analytics

[Andrzej Siniawski:] Google Analytics – to najpopularniejszy system web analityki na świecie. Google Analytics zbiera dane ilościowe na temat:

  • ruchu pozyskiwanego z różnych źródeł,
  • użytkowników
  • oraz ich zachowań na śledzonych stronach oraz aplikacjach mobilnych.

Jak to działa?

Dane o interakcjach dokonywanych przez użytkowników są przekazywane do systemu po zaimplementowaniu tagu (kodu) śledzącego na stronie lub aplikacji. Natomiast informacje o pochodzeniu ruchu są brane ze specjalnych parametrów UTM w linkach docelowych.

Co umożliwia?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Według w3techs.com obecnie 82,6 proc. stron internetowych korzysta właśnie z Google Analytics. Nic dziwnego, praktycznie każdy marketer znajdzie w tym narzędziu odpowiednie dla swojego biznesu statystyki.

Nawet nie posiadając zaawansowanej wiedzy analitycznej, można wyciągnąć z niego użyteczne wnioski, które mogą pomóc w podjęciu właściwych decyzji marketingowych. Z kolei za intuicyjnym interfejsem kryją się ogromne ilości informacji, przydatne do prowadzenia działań zwiększających efektywność serwisów. Bo web analityka z definicji zakłada nie tylko zbieranie i raportowanie informacji, ale też wprowadzanie działań optymalizacyjnych na ich podstawie. Dobrzy eksperci od analityki z Google Analytics nawet w wersji bezpłatnej potrafią w mierzalny i efektywny sposób rozwinąć e-biznes.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pomiar źródeł akcji, czyli kwestia modelu atrybucji

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Google Analytics domyślnie korzysta z modelu atrybucji ostatniej interakcji (atrybucja to przypisanie źródła akcji), przypisując zasługi do źródła kończącego proces dokonania konwersji, czyli pożądanego przez reklamodawcę celu. Wadą tego modelu jest niedocenianie innych źródeł ruchu, które otwierają proces, a bez których często klient mógłby nie skorzystać z usług reklamodawcy lub nawet o nim się nie dowiedzieć.

Wprawdzie ta droga do zmiany e-marketingowej mentalności dopiero się zaczyna, natomiast już teraz w Analytics dostępnych jest kilka innych modeli atrybucji, które mogą otworzyć oczy na ważność innych aktywności i pomóc przeznaczyć na nie odpowiednie budżety:

  • model pierwszej interakcji: jak wynika z nazwy, jest odwrotnością modelu ostatniej interakcji. W tym modelu wszystkie zasługi są przypisywane do źródła, które rozpoczęło ścieżkę użytkownika na stronie internetowej, czyli tak naprawdę pozyskało klienta.
  • model liniowy: w tym modelu wszystkie źródła, które biorą udział w ścieżce konwersji, są oceniane równo, niezależnie od tego czy rozpoczynały ścieżkę, zamykały czy występowały po środku.
  • model rozkładu czasowego: ten model jest niejako połączeniem modelu liniowego i ostatniej interakcji, ponieważ przypisuje on udział w sprzedaży do wszystkich źródeł, lecz wartości są tym większe, im bliżej jest do końca ścieżki konwersji.
  • model uwzględnienia pozycji: w tym modelu jest możliwość ustawienia wag dla interakcji pierwszej, ostatniej oraz środkowych, przy czym we wszystkich środkowych nastąpi liniowe rozłożenie udziału w sprzedaży.

Poza tym istnieje możliwość porównania modeli atrybucji na podstawie rzeczywistych statystyk, a w raporcie takim można użyć nawet niestandardowych modeli atrybucji.


Rys. Przykładowe porównanie trzech modeli atrybucji: ostatniej interakcji, pierwszej interakcji i rozkładu czasowego. Statystyki ze strony jednego ze sklepów internetowych.

Ekosystem Google

Kolejnym dość ważnym argumentem za stosowaniem Google Analytics jest jego integracja z innymi usługami ekosystemu Google. Każdy reklamodawca promujący stronę czy aplikację w sieci wyszukiwania lub sieci reklamowej Google, które w Polsce mają prawie całkowity zasięg, musi połączyć te usługi dla pozyskania większej ilości danych do optymalizacji tych działań.

Natomiast prawda jest taka, że panele reklamowe innych konkurencyjnych wyszukiwarek, np. Bing Ads, który służy do promowania stron w sieci wyszukiwania Bing & Yahoo, dość często dostosowują się do wymagań tagowania reklam ustalanych przez Google Analytics i mają opcję automatycznego tagowania reklam parametrami UTM, które przekazują do systemu analitycznego najważniejsze informacje o pochodzeniu ruchu.

Nie tylko online!

Przy odpowiednim otagowaniu działań w Google Analytics również można mierzyć działania niezwiązane ze stronami internetowymi czy aplikacjami mobilnymi, ale np. dane z kas fiskalnych w sklepach stacjonarnych, co przy odpowiednim wykorzystaniu funkcji User ID pozwoli analizować zachowania użytkowników nie tylko w Internecie i z różnych urządzeń, ale nawet łączyć ich sesje online z dokonaniem zakupu offline.

Podsumowanie

Niestety, istnieje szereg ograniczeń technologicznych (np. związane ze zjawiskiem multiscreeningu) i politycznych (np. polityka prywatności, zwłaszcza w UE), który hamuje rozwój Google Analytics, natomiast na przestrzeni 10 lat istnienia tego systemu, ewoluowało ono tak dynamicznie, że osobiście wierzę w jego atrakcyjność nawet w świetle długofalowego planowania strategicznego i polecam wszystkim marketerom jako podstawowe źródło analizy serwisów internetowych i aplikacji mobilnych.

 

Autor definicji:

Andrzej Siniawski
SEM Performance Leader

SEM Performance Leader w Cube Group odpowiedzialny za budowanie strategii performance dla klientów działu SEM. Służy wsparciem optymalizacyjnym, technologicznym i analitycznym dla Klientów działu wraz z rozwojem nowych narzędzi i technologii. Realizował kampanie zwiększające sprzedaż lub pozyskujące leady m.in. dla PLL LOT, UPC oraz LSP (Empik School, Speak Up). Posiada certyfikaty Google (AdWords, Analytics, Mobile, Shopping, reklama wideo, DoubleClick Search) oraz Bing Ads.

[Bartłomiej Speth:] Google Analytics to jedno z ważniejszych narzędzi służących do analizy stron pod kątem odwiedzin czy zachowania użytkowników.

System analityczny Google został stworzony na bazie oprogramowania firmy Urchin Software, którą Google wykupiło w 2005 roku i udostępniło za darmo dla wszystkich. Wcześniej pakiet kosztował około 200 dolarów miesięcznie. Obecnie, jeśli nasza strona generuje ruch miesięczny do 5 milionów odsłon, możemy korzystać ze wszystkich funkcji bez ograniczeń. Wystarczy zarejestrować konto na www.google.com/analytics i wkleić załączony skrypt JS na wszystkich podstronach serwisu. Jedno konto w systemie pozwala na monitorowanie do 100 różnych witryn internetowych.

Co nam oferuje Google Analytics?

Analytics jest narzędziem, które pozwala na zbieranie, analizowanie i przetwarzanie danych na podstawie których możemy tworzyć raporty i wyciągać wnioski. Zbieranie danych przez GA jest kluczowym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę.

Jako właściciel prostej strony internetowej czy rozbudowanego sklepu internetowego mamy możliwość monitorowania na żywo, ilu użytkowników obecnie odwiedza naszą stronę, a nawet dokładnego sprawdzenia, które podstrony są odwiedzane. Natomiast dane historyczne pozwalają na dotarcie do szczegółowych informacji o wieku użytkowników czy ich płci. Dzięki temu możemy jeszcze bardziej spersonalizować asortyment w sklepie pod tym kontem. Informacje geograficzne pozwolą określić, z jakich miast najczęściej występują odwiedziny.

Jeśli wykorzystujemy Google Adwords, możemy porównać źródła ruchu z wyników naturalnych z tymi płatnymi. Te informacje wskażą nam, w jaki rodzaj reklamy lepiej inwestować.

Analytics daje możliwość przeanalizowania najczęściej i najrzadziej odwiedzanych podstron. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, np. że niektóre istotne w serwisie strony nie są odwiedzane z jakiś przyczyn. Wtedy należy pomyśleć nad ich poprawą.

Jednym z ważniejszych wskaźników Google Analytics jest współczynnik odrzuceń, który określa czy użytkownicy znaleźli na stronie to, czego szukali. Duża wartość oznacza, że należy popracować nad stroną, udoskonalić ją, np. poprzez poprawę użyteczności, aby użytkownicy byli nią bardziej zainteresowani.

Każdy z raportów Analytics pozwala określić zakres czasu – istnieje możliwość porównania danych z bieżącego miesiąca z poprzednim. Daje to obraz tego, jak zmieniał się ruch na stronie. Raporty zawierają czytelne wykresy, istnieje też możliwość eksportowania danych do najpopularniejszych formatów csv, pdf.

Do podstawowych raportów Google Analytics możemy zaliczyć:

  • odwiedziny na żywo (kto obecnie odwiedza stronę i jakie miejsca przegląda),
  • dane demograficzne użytkowników (wiek, płeć),
  • dane geograficzne (skąd najczęściej wchodzą użytkownicy: kraje/województwa/miasta),
  • ruch mobilny (z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy).

Ciekawą funkcjonalnością w Google Analitycs jest moduł e-commerce. Wykorzystywany w sklepach internetowych, pozwala na szczegółowe analizy zakupów czy poznanie ogólnego współczynnika konwersji w sklepie.

Zainspiruj się online:

blog.widzialni.pl/analityka

 

Autor definicji:

Bartłomiej Speth

Starszy specjalista ds. pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych. Pasjonat SEO. Działaniami search engine optimization zajmuje się od 2008 roku. W firmie widzialni.pl realizuje w tym zakresie zarówno projekty lokalne, jak i te o międzynarodowym zasięgu.

 

[Kamila Celeban:] Każdy, kto posiada stronę internetową, niezależnie od tego czy jest to autorski blog, czy witryna prężnie działającej korporacji, chce wiedzieć co dzieje się na jego stronie. Ile mamy użytkowników i jak do nas przyszli? Co ich najbardziej interesuje? Czy kampanie reklamowe przynoszą oczekiwany przychód?

Na te i wiele innych pytań potrafi odpowiedzieć narzędzie do analityki internetowej Google Analytics. Usługa proponowana przez Google i udostępniana od listopada 2005 roku oferuje m.in.:

  • 80 różnorodnych raportów na podstawie danych o ruchu na witrynie, zaangażowaniu użytkowników i współczynników konwersji;
  • kreowanie niestandardowych wymiarów, metryk i raportów;
  • tworzenie segmentów użytkowników / sesji ze względu na źródło ruchu lub konkretne zachowanie;
  • eksport raportów dostępny w kilku formatach (np. PDF, CSV);
  • integrację z aplikacjami, np. e – commerce;
  • dostęp do API;
  • zbieranie danych z nielimitowanej liczby stron internetowych.

Należy zaznaczyć, że z pomocą narzędzia Google możemy monitorować:

  • strony www,
  • aplikacje mobilne,
  • systemy CRM,
  • konsole do gier

i wiele, wiele innych.

Jak to działa?

Co zrobić, aby skorzystać z Google Analytics?

W celu połączenia witryny lub aplikacji z usługą Google Analytics należy wykonać kilka prostych kroków:

  1. Utworzyć konto Google Analytics (poprzez stronę).
  2. Umieścić wygenerowany przez Google Analytics kod śledzenia Java Script na stronach internetowych (w przypadku aplikacji mobilnych: pobrać pakiet Google Analytics SDK i zaimplementować identyfikator śledzenia aplikacji).
    a) Zaimplementować kod NA KAŻDEJ podstronie witryny.
    b) Skonfigurować usługę na swoim koncie tak, aby była dostosowana do konstrukcji i celów strony (lub aplikacji).
  3. Użyć zakładki „Administracja” do utworzenia innych kont (pomocne jeśli posiadamy kilka witryn lub domen, na których chcemy śledzić ruch).

Dla posiadaczy konta AdWords, istnieje możliwość integracji z kontem Google Analytics.

Struktura narzędzia

Interfejs narzędzia Google Analytics na karcie Raportowanie prezentuje się w poniższy sposób.

Po lewej stronie mamy dostęp do wszystkich raportów podzielonych na kilka kategorii:

  • Panele informacyjne (dzięki nim możemy w skrócie obejrzeć najważniejsze raporty);
  • Skróty (umożliwiają szybki dostęp do najczęściej stosowanych raportów przez użytkownika);
  • Analiza automatyczna (służą do automatycznego monitorowania ruchu i wykrywania w nim istotnych zmian);
  • Na żywo (znajdziemy informacje dotyczące osób, które aktualnie przeglądają naszą stronę);
  • Odbiorcy (tutaj zbierane są dane dotyczące użytkowników: skąd są, ilu jest nowych użytkowników, z jakich urządzeń korzystają);
  • Pozyskiwanie (pozwala nam dowiedzieć się jak użytkownicy trafili na naszą stronę);
  • Zachowanie (zbiera informacje o zaangażowaniu użytkowników w eksplorację witryny, co dokładnie robią, które strony pomijają, a na których spędzają najwięcej czasu);
  • Konwersje (informuje ile pożądanych działań zostało zrealizowanych, na jakich stronach i w jakich okolicznościach).

Na belce z kartami prócz zakładki Raportowanie znajdziemy również:

  • Strona główna (lista posiadanych kont wraz z usługami i dostępnymi dla nich widokami);
  • Dostosowanie (tworzenie raportów niestandardowych);
  • Administracja (konfiguracja kont, usług i widoków).

Dlaczego powinienem używać Google Analytics?

Śledzenie witryny lub aplikacji jest jednym z najprostszych i najlepszych sposobów na lepsze zrozumienie zachowań i działań użytkowników.

O to najważniejsze korzyści wynikające z posługiwania się Google Analytics:

  • zrozumienie atutów i słabości witryny;
  • odkrycie produktów z niskimi wynikami sprzedaży oraz bestsellerów;
  • poprawienie efektywności prowadzonych kampanii;
  • segmentacja klientów według różnych kategorii (płeć, wiek, zachowanie, itd.);
  • uzyskanie wskaźników pozwalających na ocenę wydajności witryny z punktu widzenia rynku.

 

Autor definicji:

Kamila Celeban, Bluerank