ATLAS dodaje energii KGHM Lodz Solar Team

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
ATLAS dodaje energii KGHM Lodz Solar Team

ATLAS dołączył do sponsorów KGHM Lodz Solar Team - projektu studentów Politechniki Łódzkiej, konstruujących pojazd zasilany energią elektryczną. Bolid „Eagle 1” z logotypem największego polskiego producenta chemii budowlanej weźmie udział w październikowym wyścigu Bridgestone World Solar Challenge.

Łódzka firma przekazała fundusze, które wesprą zespół KGHM Lodz Solar Team w kwestiach organizacji bezpiecznego transportu pojazdu drogą lotniczą do Australii i drogą morską z powrotem. Finansowe zaangażowanie ATLASA w projekt wynika z długofalowego wsparcia firmy dla lokalnych oraz edukacyjnych czy naukowych inicjatyw, szczególnie jeśli są one ściśle związane z ekologią lub zrównoważonym rozwojem oraz innowacjami.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

- Patrząc na zespół KGHM Lodz Solar Team, dostrzegamy entuzjazm, wartości, wizjonerski potencjał, zapał do kreatywnej współpracy i wiarę w swoje możliwości, które towarzyszyły 25 lat temu założycielom ATLASA, gdy w garażu jednego z nich powstawał pierwszy polski klej do glazury - mówi Tomasz Skalski, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych w Grupie ATLAS. – Dodatkowo, ogromnym zaszczytem jest dla nas fakt, iż samochód o napędzie elektrycznym, przemierzając Antypody z herbem naszego miasta i logo ATLAS, będzie propagował polską myśl techniczną oraz naszą kreatywność, zgodnie z hasłem „Łódź kreuje”.

Tegoroczna, trzynasta już edycja Bridgestone World Solar Challenge, odbędzie się w Australii w dniach 18-25 października. Wyścig raz pierwszy został zorganizowany w 1987 i od razu stał się “poligonem doświadczalnym” dla nowych technologii, które wkrótce weszły do codziennego użytku. Na trasie z Darwin do Adelaide, mierzącej 3000 km australijskich dróg, przez blisko 50 godzin będą ścigały się zespoły z całego świata.

Dla Polski i Łodzi jest to szczególny sukces i wyróżnienie, gdyż to właśnie zespół KGHM Lodz Solar Team jako jedyny z Europy Środkowo-Wschodniej wstępnie zakwalifikował się do wyścigu. Pełną kwalifikację otrzyma na miejscu po finalnych testach bolidu pod kątem zgodności z regulaminem konkursu Bridgestone World Solar Challenge. Dla łódzkich studentów będzie to jednocześnie „chrzest wyścigowy” w rywalizacji o tytuł najbardziej efektywnego samochodu zasilanego energią słoneczną. Drużyna wystartuje w klasie „Cruiser”, gdzie wymaganiem jest kształt bolidu przypominający miejski samochód.

- Z nieukrywaną radością przyjęliśmy informację o sponsoringowym zaangażowaniu firmy ATLAS w nasz projekt – mówi dr inż. Przemysław Kubiak z Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn. – Choć z naszym projektem reprezentujemy zupełnie inną branżę, to znając wkład firmy w rozwój nowoczesnych technologii w chemii budowlanej, w tym także w rozwiązania ekologiczne, cieszymy się, że charakterystyczne granatowe logo znajdzie się na naszym bolidzie. Poza tym, wsparcie firmy z rodzinnych stron zawsze dodatkowo uskrzydla. Jestem pewny, że pomkniemy przez Australię niczym bocian – żartuje na koniec.

Pojazd łódzkich studentów ma zainstalowane na nadwoziu 5 mkw elastycznych paneli słonecznych. Pojemne akumulatory umożliwiają przebycie drogi nawet do 1500 km z prędkością do 100 km/h (optymalna prędkość to 70 km/h). Ważący zaledwie 300 kg ekologiczny „Eagle 1” porusza się dzięki dwóm silnikom elektrycznym, o mocy 5kW każdy, umieszczonych bezpośrednio w kołach. Są one specjalnie dedykowane autom solarnym, sprowadzane na specjalne zamówienie, a ich sprawność wynosi aż 95%. Do budowy wykorzystano najwytrzymalsze i zarazem bardzo lekkie komponenty, m.in. włókna węglowe, dzięki któremu nadwozie waży zaledwie 70 kg. Pojazd mieści kierowcę i jednego pasażera. W trakcie prac konstruktorzy skorzystali z zaplecza sprzętowego Politechniki Łódzkiej pod kątem szybkiego prototypowania (przykładowo: do stworzenia formy kierownicy użyto drukarki 3D, a powstałą „wydruk” wypełniono włóknem węglowym).

Ostatnia faza pracy nad bolidem słonecznym „Eagle 1” w Polsce dobiegła końca. Po przeprowadzeniu licznych testów, studenci przygotowali auto do wysyłki. 16 września zapakowany samochód, wraz z narzędziami i częściami zamiennymi, rozpoczął długą podróż do Australii, aby już 7 października zespół odebrał go w Darwin i rozpoczął przygotowania do wyścigu.

Studenci zaangażowali się również w inne działania promujące energetykę słoneczną w Polsce. Grupa nawiązała współpracę z Publicznym Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Łódzkiej, biorąc udział w projekcie "Uniwersytet Młodych Wynalazców". Współtworzy również program zajęć dla Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego. Dla uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy studenci organizują lekcje, w trakcie których m.in. opowiadają o konstrukcji i mechanice konstruowanego bolidu, budowie samochodu oraz programowaniu komputerowym.

Projekt KGHM Lodz Solar Team odbywa się pod patronatem honorowym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Politechniki Łódzkiej.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij