Markowe kalendarze

Markowe kalendarze
Kalendarze są jednym z popularniejszych materiałów promocyjnych wielu marek. W szczególności te wyjątkowe, ekskluzywne, limitowane są najbardziej pożądane przez odbiorców.
O autorze
2 min czytania 2015-11-09

fot. calendar2014.lavazza.com

Niestety wiele kalendarzy drukowanych jest w ograniczonym nakładzie i rozdawanych jedynie wyjątkowym z punktu widzenia marki osobom – zazwyczaj takie działanie zwiększa prestiż danego kalendarza i chęć jego posiadania. Do wystąpienia najczęściej zapraszane są światowej klasy modelki, aktorki, różnego rodzaju celebrytki, a czasem nawet pracownice danej firmy – wiąże się to z tym, że w większości kalendarzy motywem przewodnim są kobiety. Zdjęcia wykonywane są przez znanych fotografów, którzy uwieczniają przeróżne kreacje, nierzadko kontrowersyjne.

Ekskluzywny kalendarz Pirelli po raz pierwszy wydany został w 1964 roku i od tamtego czasu ukazuje się co roku, z wyjątkiem prawie 10-letniej przerwy pomiędzy rokiem 1974 a 1984. Kalendarz drukowany jest w niskim nakładzie sztuk – około 20. tys. i przeznaczony jest wyłącznie dla najważniejszych klientów firmy i osobistości ze świata rozrywki, polityki i biznesu. Kilka egzemplarzy trafia również na aukcje charytatywne. Sesje zdjęciowe przez lata odbywały się w wielu krajach na całym świecie, a pozowały do nich gwiazdy takie jak: Sophia Loren, Naomi Watts, Naomi Campbell, Jennifer Lopez, Monica Bellucci, Heidi Klum, Penelope Cruz czy też polka Anja Rubik.

Znana włoska marka kawy Lavazza również wpadła na pomysł stworzenia kalendarza, pierwsze wydanie ukazało się w 1993 roku, a zdjęcia do niego wykonał Helmut Newton. Podobnie jak Pirelli również ten kalendarz nie jest sprzedawany, a jedynie ofiarowywany różnym, wyjątkowym personom. Motywem przewodnim kalendarza najczęściej jest włoski styl życia, ukazywany w różnych motywach i aspektach kultury, z podkreślającą to filiżanką kawy Lavazza. Przez lata dla kalendarza wykonywali zdjęcia znani fotografowie, m.in. Annie Leibovitz, Ellen von Unwerth, Albert Watson, David LaChapelle.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kalendarz Campari jest nieco młodszy i jego pierwsza edycja powstała w 2000 roku. Każde wydanie wyróżnia się na swój sposób, zawiera inne motywy, ale wszystkie łączy wspólna charakterystyka marki – intrygująca, charyzmatyczna, współczesna. Wśród fotografowanych gwiazd znalazły się Salma Hayek, Milla Jovovich, Penelope Cruz, Jessica Alba, Uma Thurman czy Eva Green.

Kalendarze Campari są drukowane w liczbie 9 999 sztuk i przekazywane wyłącznie najważniejszym klientom oraz osobom związanym z marką.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Irlandzkie linie lotnicze Ryanair także mogły poszczycić się swoim kalendarzem. Zawierał on zdjęcia z półnagimi członkiniami załogi, stewardesami. Kalendarz wydawano od 2008 do 2014 roku, a pozyskane środki przeznaczane były w całości na cele charytatywne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ryanair dodatkowo udostępniał wideo z tworzenia kalendarzy.


Otto Christ AG Wash Systems stworzyło wyłącznie dla swoim najlepszych klientów specjalny kalendarz Hot Car Wash. Wydany został po raz pierwszy w 2006 roku, a druga edycja nastąpiła rok później, natomiast następne powstawały co dwa lata. Kalendarz jest limitowany – jedynie 7 000 sztuk i zawiera zdjęcia półnagich modelek z motywami motoryzacyjnymi.

Hooters. Amerykańska sieć restauracji wydaje swój kalendarz nieprzerwanie od 1986 roku. Z ponad 400 restauracji firmy na świecie wybierane są najładniejsze kelnerki, którym następnie robione są sesje zdjęciowe. W ten sposób marka przyciąga wielu klientów do swoich lokali. Kalendarz nie jest skierowany wyłącznie dla konkretnej, wąskiej grupy odbiorców, dostępny jest dla wszystkich w sprzedaży. Środki pozyskane w ten sposób przeznaczane są na różne akcje charytatywne, w tym na wsparcie programu badań nad rakiem piersi. Łącznie od czasu pierwszej edycji kalendarze sprzedały się w liczbie powyżej 6 000 000 sztuk,

Wśród wielu większych i mniejszych marek i firm, które zdecydowały się na stworzenie własnego kalendarza znajdziemy również indyjską kompanię United Breweries Group (odpowiada m.in. za markę Kingfisher);


fot. kalendarz Kingfisher

niemiecki producent olei samochodowych, smarów itp. Liqui Moly;


fot. kalendarz Liqui Moly

czy też Media Markt.

Także w Polsce powstają przeróżne kalendarze, często dość kontrowersyjne z powodu elementów i motywów, jakie zawierają. Dobrym przykładem jest firma Lindner, producent trumien, która od kilku lat wydaje swój jakże unikalny kalendarz.


fot. kalendarz Lindner


fot. kalendarz Lindner