TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

IWitness w polskim wydaniu, czyli jak pracownicy IKEA dzielą się swoimi wspomnieniami z „Podróży z misją”

IWitness Global Citizens Programme to program dla pracowników IKEA, którzy pragną na własne oczy zobaczyć, w jaki sposób wykorzystywane są środki zbierane w ramach dwóch kampanii społecznych, w które angażują się klienci IKEA na całym świecie
O autorze
4 min czytania 2015-12-10

 – „Pluszaki dla Edukacji” i „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców”. W maju br. udział w programie po raz pierwszy wzięli polscy pracownicy IKEA. Agata, Asia, Magda, Grzesiek i Tomek przez tydzień podróżowali po Kambodży, podążając szlakiem szkół, w których realizowane są programy edukacyjne finansowane ze środków zbieranych w ramach kampanii IKEA. Po powrocie dzielili się swoimi wrażeniami z podróży – z klientami, współpracownikami, ale też innymi osobami zainteresowanymi ich wyjątkową historią. Oto gdzie udało im się z nią dotrzeć przez ostatnie pół roku.

Fotografie z przesłaniem

Podróż do Kambodży zaowocowała mnóstwem wspomnień, niezapomnianych wrażeń, wyjątkowych znajomości, ale też niezliczoną liczbą zdjęć, które wykonali pracownicy IKEA. Łącznie było ich kilka tysięcy. Najwięcej z nich jest autorstwa Tomasza Biernackiego – pasjonata fotografii, na co dzień pracującego w sklepie IKEA w podwarszawskich Jankach.

„Fotografia jest dla mnie sposobem na opowiedzenie pewnej historii. Podróżując po Kambodży chłonąłem tamtejszą atmosferę, krajobrazy, ludzi i starałem się pokazać to wszystko na zdjęciach. Nie wiem, czy udało mi się to w 100%, ale wiem, że podróż do Kambodży naprawdę mnie zmieniła” – powiedział Tomek.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyjątkowe zdjęcia Tomka, jak też pozostałych uczestników wyjazdu, stały się inspiracją do zorganizowania wystawy fotografii. Ponieważ twórcy zdjęć nie chcieli zamykać jej w trudno dostępnej dla szerszego odbiorcy galerii, wystawa „wyszła” do ludzi. Nawiązano współpracę z kilkoma klubokawiarniami w największych miastach Polski – w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu, po to, by w okresie wakacyjnym ich klienci mogli zapoznać się z historią Kambodży, opowiedzianą przez pracowników IKEA. Wystawy cieszyły się dużym zainteresowaniem gości, jak również lokalnych mediów.

Folder „Podróż z misją”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Choć zdjęcia pokazywały wiele z tego, co pracownikom IKEA udało się zobaczyć podczas „Podróży z misją”, potrzebowały też swego rodzaju narracji. Powstał więc wyjątkowy album, zawierający fragmenty relacji pięciu podróżników. Tomek pisał o krótkiej historii Kambodży, Asia o edukacji, Agata o przyrodzie i środowisku, Grzesiek o codziennym życiu, a Magda o młodym pokoleniu. Folder zawierał także dodatkowe zdjęcia, których nie udało się pokazać na wystawie. Wydawnictwo dostępne było w klubokawiarniach, w których eksponowano zdjęcia z wyjątkowej podróży.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Choć to, co zobaczyliśmy i doświadczyliśmy, będzie w nas żyć jeszcze bardzo długo, chcieliśmy na świeżo, tuż po powrocie spisać i zachować nasze wspomnienia. W ten sposób powstał folder, poprzez który dajemy namacalne świadectwo naszej wyprawy. To wyjątkowa pamiątka, którą dzielimy się teraz z pracownikami i innymi osobami zainteresowanymi naszą podróżą” – powiedziała Agata Czachórska, p.o. kierownika ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce.

Sentymentalne blogowanie

Relacje, które znalazły się we wspomnianym folderze to tylko fragmenty większych opowieści pracowników IKEA. Już w trakcie podróży mogli oni opisywać to, co zobaczyli i czego doświadczyli na blogu IWitness http://blog.ikeafoundation.org/. Po powrocie uznali jednak, że myśli i wrażeń jest w nich tak wiele, że chcą jeszcze raz przelać je „na papier”. W ten sposób powstał wyjątkowy blog http://podrozzmisja.natemat.pl, na którym przez kilka tygodni pojawiały się nowe, wzruszające, zaskakujące i szczere wspomnienia.

„Pisząc, mogliśmy dać upust drzemiącym w nas emocjom. Tworzenie kolejnych wpisów pozwoliło nam jeszcze raz zrozumieć sens tej wyprawy. Było to szczególnie istotne w przededniu spotkań z naszymi współpracownikami” – powiedziała Joanna Markowska, dekorator w IKEA Łódź.

Spotkania motywujące

W październiku i listopadzie, we wszystkich sklepach IKEA w Polsce odbyły się wyjątkowe prezentacje. Piątka podróżników spotkała się ze współpracownikami, aby opowiedzieć o swojej wyprawie, ale też po to, by zachęcić innych do udziału w podobnym wyjeździe w przyszłości i zmotywować do zaangażowania się w akcję, która już za moment miała rozpocząć się w sklepach IKEA. Chodzi o kampanię „Pluszaki dla Edukacji”, której 13. edycja wystartowała 8 listopada. Akcja ta nierozerwalnie wiąże się z wyjazdem IWitness.

„W ramach przedświątecznej kampanii „Pluszaki dla Edukacji” z każdego zakupionego pluszaka, 1 euro przeznaczane jest na programy wspierające edukację dzieci, w krajach takich jak Kambodża. Środki te trafiają do organizacji partnerskich IKEA Foundation, czyli UNICEF i Save the Children. To właśnie z tą drugą organizacją podróżowaliśmy w maju po Kambodży. Mogliśmy zobaczyć, jak wiele dobrego jest w stanie zrobić dzięki wsparciu, jakie otrzymuje od IKEA – jej klientów, ale też pracowników, którzy angażują się w akcję w poszczególnych sklepach” – powiedział Grzegorz Bochenek, specjalista ds. wystawiennictwa w IKEA Targówek.

Festiwal wspomnień

Pracownicy IKEA, którzy wzięli udział w projekcie IWitness, pomimo licznych spotkań w sklepach, blogowania i zebrania swoich wrażeń w formie folderu, wciąż mają niedosyt dzielenia się wspomnieniami z wyjazdu. Dlatego bez wahania zgodzili się wziąć udział w wyjątkowym festiwalu poświęconym tematyce podróży. Chodzi o Explorers Festival, którego 17. edycja odbyła się w Łodzi pod koniec listopada. Trzy podróżniczki – Agata, Asia i Magda – opowiedziały uczestnikom spotkania o swojej wyprawie. Ponadto w ramach wystawy, dostępnej na Politechnice Łódzkiej w dniach 18-22 listopada, prezentowane były fotografie z „Podróży z misją”.

„To, co zobaczyliśmy w Kambodży zostanie z nami na bardzo długo. Jednak w całym tym wyjeździe nie chodziło o to, byśmy zachowali te wspomnienia tylko dla siebie. Mieliśmy się nimi dzielić i zaszczepiać w innych chęć pomagania. I właśnie to robimy. Mamy z tego ogromną radość i satysfakcję” – powiedziała Magdalena Betin, koordynator ds. akcji komercyjnych, IKEA Retail w Polsce.

Więcej na temat projektu IWitness:

IWitness to program dla pracowników IKEA, w ramach którego organizowane są wyjazdy do krajów objętych pomocą finansową IKEA Foundation. Środki na projekty pomocowe pochodzą z kampanii „Pluszaki dla Edukacji” oraz „Jaśniejsza Przyszłość dla Uchodźców”, organizowanych przez sklepy IKEA na całym świecie. Dzięki tym wyjazdom pracownicy mogą na własne oczy zobaczyć, w jaki sposób wykorzystywane są pieniądze pozyskane dzięki zaangażowaniu zarówno klientów sklepów, jak i ich samych. Podróże organizuje IKEA Foundation przy współpracy z organizacjami partnerskimi: UNHCR, UNICEF i Save the Children, które są jednymi z beneficjentów fundacji. Wyjazdy mają na celu edukowanie, motywowanie i angażowanie pracowników, którzy dzięki nim mogą przekonać się, że ich czynny udział we wspieraniu kampanii naprawdę ma sens.    

Polska edycja projektu IWitness w liczbach:

  • 5 polskich pracowników IKEA odwiedziło w maju Kambodżę
  • 10 wyjątkowych fotografii wybranych spośród tysięcy zdjęć pojawiło się na wystawie „Podróż z misją”
  • W okresie wakacyjnym wystawa odwiedziła 5 największych miast Polski
  • 2000 sztuk folderów ze zdjęciami i relacjami z podróży trafiło do osób zainteresowanych wyprawą
  • Ponad 400 pracowników wzięło udział w 9 spotkaniach organizowanych w sklepach IKEA w całej Polsce