Test na HIV. Test na odpowiedzialność – kampanie promujące Światowy Dzień AIDS

Test na HIV. Test na odpowiedzialność – kampanie promujące Światowy Dzień AIDS

Od 1988 roku 1 grudnia jest obchodzony jako Światowy Dzień AIDS. Cel kampanii to zwrócenie uwagi na problem HIV/AIDS - choroby, która może dotyczyć każdego bez względu na wiek, wykształcenie czy przekonania. Według Raportu UNAIDS 2012 aż 50% osób zakażonych HIV na świecie nie wie o tym fakcie.

W Polsce statystycznie 3 osoby dziennie dowiadują się o zakażeniu. Jednak wielu Polaków uważa, że zakażenie HIV ich nie dotyczy. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH, liczba zdiagnozowanych w Polsce zakażeń HIV to blisko 16 tysięcy. Szacuje się jednak, że z wirusem żyje około 30 - 35 tys. osób. Oznacza to, że wiele osób zakażonych o tym nie wie.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Światowy Dzień AIDS jest okazją do podsumowania działań, które przez cały rok prowadzi Krajowe Centrum ds. AIDS, agenda Ministra Zdrowia oraz organizacje pozarządowe. Hasło tegorocznej konferencji prasowej brzmi „Test na HIV. Test na odpowiedzialność”.  

Kampanie w Polsce w latach 1994 - 2012

W 1994 roku po raz pierwszy odbyła się Międzynarodowa Konferencja Człowiek Żyjący z HIV w Rodzinie i w Społeczeństwie zorganizowana w Warszawie przez Krajowe Centrum ds. Aids. Środki na promocję w latach 1994 – 1999 wykorzystywano przede wszystkim na druk wysokonakładowych ulotek informacyjnych o HIV/AIDS, druk kalendarzy reklamowych oraz plakatów i nalepek. Dopiero od roku 2000 zaczęto prowadzić działania z wykorzystaniem różnych technik medialnych. Szczegółowe informacje o działaniach Krajowego Centrum ds. AIDS oraz kreacjach kampanii z lat 2001-2012 można znaleźć na stronie: www.aids.gov.pl.

W 2000 roku w największych polskich portalach internetowych  przeprowadzono akcję banerową oraz mailingową pod hasłem „Nie żyj w niepewności! Wykonaj test na HIV!” skierowaną do osób powyżej 18-tego roku życia. Wykorzystano następujące środki przekazu: mailing, informacja w Internecie, umieszczenie informacji o akcji na tramwajach i autobusach w wojewódzkich miastach Polski, billboardy, ulotki, ogłoszenia w prasie, nagłośnienie akcji w lokalnych mediach, film „Poradnictwo przed i po teście”. 

Celem kampanii "Nie daj szansy AIDS! Bądź odpowiedzialna" w 2001 roku było wylansowanie modelu kobiety, która nie podejmuje ryzykownych zachowań, zachęcenie do wykonywania testów w kierunku HIV i akceptacja osób, które decydują się na takie badanie.

 

Działania profilaktyczne w 2002 roku "HIV nie wybiera. Ty możesz" zostały skierowane do młodzieży w wieku 15-19 lat. Wykorzystanie narzędzi ATL (prasa, radio, telewizja, Internet) i BTL (kalendarze trójdzielne, ulotki, plakaty, długopisy, torby reklamowe) było podobne do poprzedniej kampanii, uwzględniało jednak preferencje grupy docelowej.  Wysłana została również ulotka z konkursem polegającym na rozwiązaniu krzyżówki, zawierającej hasła związane z profilaktyką HIV.

W roku 2003 działania profilaktyczne "Porozmawiaj o AIDS. Przeszłość bywa groźna" skierowane były przede wszystkim do osób w wieku 18 – 39 lat i starszych, będących w związku heteroseksualnym. Celem kampanii było uświadomienie ryzyka zakażenia HIV dorosłym, którzy choć raz w życiu zmienili partnera seksualnego, nie stosują zasad bezpieczniejszego seksu (nie z każdym partnerem i nie zawsze używają prezerwatyw), nie zastanawiali się nad przeszłością swoją i partnera w kontekście innych niż w związku doświadczeń seksualnych.

 

W 2004 roku "Nie daj szansy AIDS. Zrób test na HIV" zawężona została wiekowo grupa docelowa - kampanię skierowano do młodych osób między 18 a 29 rokiem życia. Wykorzystano zarówno nośniki ATL i BTL. Spójna kreacja objęła reklamę telewizyjną i prasową, outdoor oraz inne materiały. Jednym z elementów był konkurs na sztukę na temat HIV/AIDS.

1 grudnia 2004 roku ruszyła także zainicjowana przez Fundację Komunikacji Społecznej międzynarodowa kampania społeczna "NORMALNIE TEST" wspierana przez Krajowe Centrum ds. AIDS i realizowana przy współpracy Fundacji Avante ze Lwowa, której bohaterem był plastelinowy Stefan. Dla Stefana z Plasteliny wykonanie testu na HIV to czynność równie naturalna, dosłowna i jednoznaczna jak wizyta u fryzjera.

W 2005 roku w kampanii "ABC zapobiegania AIDS. Zdecyduj sam. Wybierz ABC zapobiegania AIDS i ciesz się życiem" promowane było świadome i przemyślane podejmowanie decyzji dotyczących zachowań seksualnych i wskazanie społeczeństwu możliwość wyboru jednego z trzech sposobów ochrony przed HIV/AIDS, tzn. ABC zapobiegania: A – Abstynencja seksualna, B - Bycie wiernym, C - zabezpieCzenie prezerwatywą.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij