Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Badanie PayPal/GfK: Świąteczna gorączka Polaków rozkręca się w internecie

Możemy być niemal pewni, że część świątecznych prezentów, które otrzymamy w tym roku została zakupiona nie tylko przez Internet, ale też prawdopodobnie za pomocą smartfona czy tabletu. Obecnie, 81,6% Polaków kupuje prezenty świąteczne online, a 74,6% używa w tym celu urządzeń mobilnych.
O autorze
3 min czytania 2015-12-11

Kupione online czy nie, najchętniej pod choinką widzielibyśmy elektronikę i ubrania. Produkty cyfrowe stają się coraz atrakcyjniejszymi podarunkami.

Wraz ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, PayPal postanowił zbadać, jak przebiegają do nich przygotowania i jak wyglądają świąteczne zakupy. W badaniu a przebadanych zostało ponad 5000 ankietowanych konsumentów1.

Świąteczne działania podejmij z wyprzedzeniem

Badanie wskazuje, że w tym roku, ludzie zdecydowali się rozpocząć świąteczne przygotowania nieco wcześniej. Mimo że 74,6% badanych deklaruje, że zwykle zaczyna zakupy w grudniu lub tuż przed świętami, w tym roku 43,3% osób zaczęło kupować prezenty już w listopadzie lub nawet wcześniej.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Większość z nas planuje zakupić prezenty dla mężów, żon lub partnerów – wskazało ich aż 72,1% Polaków. 59,1% respondentów planuje zakup prezentów dla rodziców, 55% – dla dzieci. Co jest naprawdę interesujące to fakt, że aż ¼ respondentów (24,8%) kupi świąteczny prezent dla siebie, a 17,6% dla swoich zwierzaków, na przykład kota lub psa.

75,7% z nas nie planuje przygotowania żadnej listy zakupów i wybierze prezenty pod wpływem impulsu. Może to być jeden z powodów, dla którego prawie 1/3 (32%) Polaków spędza cały dzień lub nawet dwa, robiąc zakupy przed Bożym Narodzeniem. W tym roku, Polacy nie mają zamiaru wydać zbyt dużo na świąteczne upominki. 61,9% deklaruje, że ich planowane wydatki znajdują się na relatywnie niskim poziomie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie są wymarzone prezenty naszych najbliższych?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nie mając zbyt dużego budżetu, ani listy prezentów, dobrze odpowiednio wcześniej zdobyć dokładne informacje odnośnie tego, co najbardziej chcieliby otrzymać nasi bliscy. Zgodnie z badaniem, jest to przede wszystkim elektronika użytkowa, lecz kiedy spojrzymy na preferencje poszczególnych płci – sytuacja wygląda nieco inaczej.

Elektronika użytkowa jest tym, co mężczyźni faktycznie chcieliby zobaczyć pod choinką najbardziej (35,8%). W przypadku kobiet, wynik ten jest jednak zdecydowanie niższy – 16,9%. O czym więc marzą kobiety? Na pierwszym miejscu znajdują się ubrania, obuwie i akcesoria (24,3%). Jednocześnie, zaledwie 10% mężczyzn cieszyłoby się z takiego prezentu.

Jeżeli chodzi o najbardziej niechciane produkty, wśród Polaków planuje zgoda: 23,5% badanych najmniej cieszyłoby się z otrzymania produktów spożywczych lub napojów. Jednie produkty robione ręcznie i dekoracje (26,4%) są mniej popularne – wśród mężczyzn.

Zakupy online = święty spokój?

Obecnie, sklepy i centra handlowe przystrajane są ozdobami świątecznymi już na przełomie października i listopada. Dochodzimy do punktu, w którym często słyszymy negatywne komentarze na temat przesadnej komercjalizacji tego wyjątkowego czasu. Rzeczywiście, kiedy idziemy przez centrum handlowe wypełnione tysiącami osób szukających prezentów, łatwo odnieść takie wrażenie. Niemniej jednak, coraz więcej osób znajduje alternatywę do stania w kolejkach i borykania się z takimi problemami jak wyprzedany produkt – zakupy online.

Na pytanie o kupowanie prezentów świątecznych przez Internet, 81,6% ankietowanych odpowiedziało pozytywnie, a 74,6% używa w tym celu urządzeń mobilnych. Ponadto, okazuje się, że tylko 9% Polaków nigdy nie kupiło prezentu bożonarodzeniowego online. Co ciekawe, w grupie osób, które planują duże wydatki na prezenty świąteczne, wynik ten wynosi tylko 2%. Co dokładnie kupujemy przez Internet?

Produkty cyfrowe dobrym pomysłem na prezent świąteczny

Kupując podarunki online, zazwyczaj wybieramy elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego (57,2%). Inne popularne kategorie to m.in. zabawki (56,3%) i produkty cyfrowe, np. ebooki, muzyka, filmy, gry – zarówno pobrane, jak i subskrybowane (56,8%). Trend popularności dóbr cyfrowych jest widoczny także jeśli spojrzymy na pozostałe dane, które wskazują, że 36% Polaków otrzymało już kiedyś taki prezent, a 32,8% zarówno kupiło, jak i dostało upominek, który należy do tej kategorii.

Odpowiadając na wzrost popularności produktów cyfrowych, PayPal 1 lipca 2015 r. rozszerzył Ochronę Kupujących o przedmioty niematerialne – takie, które nie wymagają fizycznej wysyłki do kupującego. PayPal zwraca poniesione koszty, jeśli produkt, który otrzymaliśmy różni się od tego, jak został opisany lub jeśli nie otrzymamy usługi, za którą zapłaciliśmy2.

Jeśli chodzi o płacenie…

Kupując świąteczne prezenty przez internet, Polacy najczęściej płacą przelewem (63,8%) lub za pośrednictwem e-portfela takiego jak np. PayPal lub inne (42,8%). Jedynie 3,7% ankietowanych konsumentów, nie czuje się bezpiecznie w kwestii płatności internetowych. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii zakupów online, ponieważ sporo osób wciąż czuje się niepewnie jeśli chodzi o pewne aspekty tego rodzaju transakcji. 33,3% Polaków obawia się, że otrzyma produkt niskiej jakości lub taki, który znacząco różni się od tego, który zamówili. Jednak w szybko zmieniającym się świecie e-commerce, istnieje wielu sprzedawców, którzy wiedzą jak rozwiązać ten problem i zapewnić swoim konsumentom wygodne i bezpieczne doświadczenie zakupowe.

Jednym z najlepszych rozwiązań w kwestii nietrafionych prezentów jest zwrot kosztów odesłania przedmiotu. Dzięki tej możliwości, niezależnie od powodu zwrotu, użytkownicy w Polsce, którzy zamówili produkt i zapłacili za pośrednictwem PayPal, mogą zwrócić przedmiot i otrzymają zwrot kosztów przesyłki. W ten sposób, ludzie mogą cieszyć się jeszcze wygodniejszymi i bezpieczniejszymi zakupami, zarówno krajowymi jak i zagranicznymi3 – tłumaczy Matt Komorowski, Szef Sprzedaży PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Święta Bożego Narodzenia wydają się być idealnym momentem, aby przekonać się jak łatwe, szybkie i bezpieczne mogą być zakupy przez Internet. Dzięki nim możemy nie tylko znaleźć wyjątkowe prezenty w najlepszych cenach, ale tekże zabezpieczyć się na wypadek, gdyby coś poszło nie tak lub gdyby upominek, który kupiliśmy jednak nie spełniał naszych oczekiwań. Wszyscy, korzystający z Ochrony Kupujących w systemie PayPal mogą otrzymać zwrot kosztów przesyłki.