3 trendy w personalizacji marketingu w sieci

3 trendy w personalizacji marketingu w sieci
W 2016 roku masowe podejście do marketingu ustąpi na rzecz marketingu personalnego. Dzięki nowym technologiom, większej ilości danych na temat klientów oraz szybkiemu dostępowi do mobilnego Internetu możemy podejmować decyzje marketingowe o wiele szybciej i jeszcze lepiej dopasować reklamy...
O autorze
3 min czytania 2015-12-16

fot. www.linkedin.com

…do wybranej grupy docelowej.

Marketing jest aktualnie bardziej zindywidualizowany, oparty o lokalizację geograficzną, konsumenci też coraz częściej opierają się ujednoliconym kampaniom reklamowym. Personalizacja to nie trend. Jest to raczej rewolucja, która poważnie wpłynie na to, jak podchodzimy do marketingu. W tym artykule zapoznasz się z najważniejszymi zmianami oraz technologiami, które wpłyną na to, jak będziemy komunikować się z konsumentami.

#1: Content marketing – podejście personalne

Content marketing zmienił się nie do poznania w ciągu ostatnich kilku lat. Większość marek zaczynała z niewielkim blogiem firmowym, podczas gdy obecnie marketing treści należy do kluczowych strategii marketingowych. Blog firmowy nadal jest przydatny (szczególnie, jeśli istnieje on już od kilku lat), ale teraz liczy się bardziej personalne podejście i umiejętność odpowiadania na rzeczywiste, naglące potrzeby klientów. Do tego typu działań można zaliczyć przeprowadzanie sesji Q&A na social media, prowadzenie live streamów przy pomocy Google Hangouts lub Periscope, tworzenie kanałów na YouTube w oparciu o pytania konsumentów oraz korzystanie z treści wygenerowanych przez użytkowników (według Mashable, treści te wywołują o 50 proc. wyższy poziom zaufania od tych stworzonych przez marki).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Oprócz tego, w sieci coraz częściej pojawiają się personalizowane strony internetowe, które są w stanie dostarczyć odwiedzającym tzw. dynamicznego contentu. Treści te są generowane w czasie rzeczywistym w zależności od konkretnych informacji dotyczących użytkownika odwiedzającego stronę. Można do nich zaliczyć miejsce, gdzie zarejestrowany jest adres IP, poznając przy tym dokładną lokalizację klienta, lub informacje na temat zachowań w sieci (np. wcześniej odwiedzane strony). Dzięki zastosowaniu takiego podejścia, użytkownicy będą w stanie szybciej uzyskać niezbędne informacje i zdecydować się na zakup produktu lub usługi.

#2: Programmatic marketing

Rynek reklamy dąży do automatyzacji. Już niedługo, pracownicy działu marketingu będą kupować reklamy w sieci bez potrzeby przeprowadzania mozolnych analiz i konsultacji z agencjami reklamowymi. Marketing polegający na zautomatyzowanym zakupie powierzchni reklamowych rozwija się w szybkim tempie, ponieważ usprawnia on cały proces tworzenia kampanii oraz zwiększa ich skuteczność.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Programmatic marketing (na razie brak polskiego tłumaczenia) to platforma pozwalająca marketerom na nawiązanie kontaktu z mediami na całym świecie i sprawny zakup powierzchni reklamowych. Dzięki specjalnym programom możliwe jest zautomatyzowanie i zoptymalizowanie procesu tworzenia reklam w czasie rzeczywistym oraz tworzenia kampanii, które dotrą do tego samego klienta poprzez różne kanały medialne (np. Social media czy telewizja). Według eMarketer, w tym roku w USA na programmatic marketing zostanie przeznaczone 14,88 mld. dolarów (spośród 58,6 mld. wydanego na reklamę ogółem). Jest to wzrost o 5 miliardów od 2014 roku, kiedy to na reklamę tego typu przeznaczono 9,9 mld. dolarów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Płatna reklama to nadal najpotężniejsze narzędzie pozwalające na dotarcie do klientów na dzisiejszym zatłoczonym rynku. Problem polega na tym, że marketerzy nie są w stanie przetworzyć wszystkich zebranych danych, aby stworzyć reklamę, która dotrze do właściwej osoby we właściwym czasie. Programmatic marketing pomaga sprostać temu wyzwaniu poprzez pobieranie wszelkich możliwych danych na temat kupującego i wykorzystując je do podjęcia konkretnej akcji – zakupu oraz wyświetlenia właściwej reklamy, we właściwym czasie, we właściwym miejscu.

Marketerzy są w stanie nadawać parametry, według których ma funkcjonować program, oraz zintegrować go z danymi pochodzącymi z CRM-u (ang. customer relationship management), aby stworzyć jeszcze wyższy poziom personalizacji.

#3: Geolokalizacja i proximity marketing

Detaliści muszą zmagać się z zaciętą konkurencją w sieci i poszukiwać nowych sposobów na wykorzystanie technologii internetowych do poprawy doświadczeń klientów oraz zwiększenia sprzedaży w tradycyjnych sklepach.

Promiximity marketing („marketing zbliżeniowy, oparty na lokalizacji”) polega na wykorzystaniu technologii typu iBeacon, do dostarczenia klientom reklam na urządzeniach mobilnych w zależności od ich położenia geograficznego. Innymi słowy jest to aktualnie najnowocześniejsza forma reklamy lokalnej. Technologia ta ma już kilka lat, a możliwość przesłania komunikatu marketingowego nie przekracza stu metrów. Marketing zbliżeniowy jest jednak na tyle nowy, że trudno jest przewidzieć jego przyszłość, która zależy głównie od dwóch czynników – zainteresowania ze strony detalistów oraz akceptacji ze strony konsumentów.

Proximity marketing można wykorzystać na kilka sposobów. Dla przykładu, na produktach można zamontować niewielkie chipy typu RFID. Gdy klient posiadający urządzenie mobilne z aktywną technologią zbliżeniową (np. Bluetooth lub Wifi) znajdzie się w pobliżu, chip automatycznie skomunikuje się ze smartfonem. Oprócz tego, klientom można dostarczyć reklamy również w konkretnych lokalizacjach. Przykładowo, będąc w centrum handlowym klienci otrzymają reklamy z konkretnymi ofertami, z których warto skorzystać. Aby dostarczyć tego typu reklam, nie jest wymagana żadna aplikacja. Wystarczy, że potencjalny klient będzie miał włączony Bluetooth oraz znajdzie się w pobliżu. Wiele korporacji (np. McDonalds) eksperymentuje aktualnie z tego typu technologią, lecz przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, zanim dowiemy się, czy faktycznie stanie się ona popularnym rozwiązaniem.

Podsumowanie

Personalizacja marketingu będzie postępować z roku na rok – klienci tego oczekują. W 2016 doświadczymy kolejnych zmian, które wpłyną na strategie marketingowe zarówno wielkich marek, jak i małych przedsiębiorstw. Aktualnie jesteśmy w stanie zebrać więcej danych na temat konsumentów niż kiedykolwiek wcześniej. Zautomatyzowany marketing typu PPC (programmatic marketing), geolokalizacja, proximity marketing, wirtualna rzeczywistość, Internet rzeczy, retargeting oraz personalizowane treści internetowe to tylko niektóre z możliwości, które aktualnie można wykorzystać, aby stworzyć personalizowane kampanie marketingowe. Pytanie tylko, czy klienci zaakceptują fakt, że śledzimy ich każdy krok?

Co o tym sądzisz? Czy znasz inne trendy, na które warto zwrócić uwagę w świecie e-commerce? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.


Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE