1. Paweł Sala, Managing Director and Co-founder FreshMail
2. Andrzej Gruszka, Content Marketing Manager, Mind Progress Group
3. Anita Wata, Key Account Consultant, optivo
4. Wojciech Szymański, Dyrektor Działu Marketingu Internetowego, Ideo
Zobacz również
Inbound marketing
[Paweł Sala:] To forma marketingu oparta, podobnie jak email marketing, na zasadzie permission marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem. Zakłada nieagresywną formę promocji i opiera się na założeniu, iż zainteresowany odbiorca sam znajdzie potrzebne mu informacje o danym produkcie czy usłudze, wystarczy tylko zadbać o jej dystrybucję i obecność w odpowiednich miejscach, najczęściej w internecie. Działania te służą pozyskiwaniu uwagi jedynie konkretnej grupy odbiorców, których zaangażowanie jest najwyższe i wykorzystanie ich pozycji infuencerów.
Kluczowe narzędzia wykorzystywane do prowadzenia działań inbound marketingowych to:
- newsletter i mailing – czyli cykliczna komunikacja wizerunkowa i sprzedażowa, prowadzona poprzez email,
- fanpage w mediach społecznościowych, jak Facebook, Google+, YouTube,, LinkedIn, Twitter, Instagram.
- blog firmowy lub blog personalny,
- optymalizacja SEO, których celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania,
- content marketing, czyli tworzenie i dystrybucja unikatowych, wartościowych treści za pomocą infografik, raportów, przewodników, case study, white papers czy webinariów.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Autor definicji:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Paweł Sala
Managing Director and Co-founder @ FreshMail, autor książki „Świeże podejście do email marketingu” oraz szef grupy roboczej ds. email marketingu przy IAB Polska.
—
[Andrzej Gruszka:] Inbound Marketing to podejście do komunikacji oparte na założeniach Setha Godina oraz koncepcji marketingu za przyzwoleniem („permission marketing”), które tak koncentruje się na konsumentach, by samodzielnie znaleźli interesującą ich firmę. Zakłada, że powstałe komunikaty marketingowe powinny trafiać do konsumentów tylko wtedy, gdy ich poszukują i stanowią odpowiedzi na działanie i potrzeby użytkowników. W praktyce oznacza to rezygnację z agresywnej reklamy wychodzącej do konsumentów (outbound marketing), na rzecz marketingu treści, SEO oraz działań w mediach społecznościowych. Ten rodzaj marketingu stara się pomóc klientom poszukującym towarów lub usług za pośrednictwem Internetu. A działania w tym obszarze nie kończą się w trakcie dokonania zakupu, tylko mają swoją kontynuację także po wystąpieniu transakcji. Wszystko po to, aby zatrzymać klienta na dłużej, budować z nim relację i sprawić, by regularnie dokonywał zakupów.
Głównym orężem w Inbound Marketingu jest wartościowa treść skierowana do klientów za pośrednictwem platform internetowych, takich jak blogi, strony www marek, social media oraz wyszukiwarki. Content musi być użyteczny i skłaniać do kolejnych odwiedzin. Samo tworzenie treści jednak nie wystarczy. Inbound Marketing jest złożonym procesem, składającym się z kilku, ściśle następujących po sobie etapów:
źródło: www.hubspot.com
Autor definicji:
Andrzej Gruszka
Content Marketing Manager w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Specjalizuje się w komunikacji rozwiązań z obszaru IT i nowoczesnych technologii. Pasjonat efektywnego doboru narzędzi komunikacji do potrzeb klientów.
—
[Anita Wata:] Inbound Marketing to najprościej rzecz ujmując strategia, która stawia klienta w samym centrum działań, co ma wzbudzić jego zaufanie, a w długofalowej perspektywie wytworzyć więź, łączącą go z marką. Nie jest to zadanie łatwe, ale przy odrobinie wysiłku, osiągnięte wyniki wynagrodzą wam podjęte starania.
Konsumenci kochają content. Warto więc sprawić, by był on atrakcyjny i różniący się od tego, który oferuje konkurencja. Blogi, infografiki, video, podcasty, webinary, czy darmowe e-booki z pewnością przyciągną uwagę odbiorców i zatrzymają ich na dłużej. Niezwykle ważnym elementem Inbound Marketingu jest publikacja treści w odpowiednim miejscu i czasie. W ten sposób, komunikowane treści stają się dla odbiorców pomocne, przydatne i odpowiadające ich potrzebom, nie zaś natarczywe i bezużyteczne.
Na Inbound Marketing składają się przede wszystkim takie działania jak content marketing, blogi, eventy, SEO czy social media. W idealnym świecie zazębiają się one jeszcze ze sobą w ramach komunikacji omnichannel – przykładowo, zgodnie z badaniem Regalix, aż 76 proc. marketerów korzysta z Social Mediów, jako wsparcia dla SEO.
Nieodłącznym elementem Inbound Marketingu jest e-mail marketing. Nie mówimy tu jednak o neutralnych newsletterach wysyłanych szeroko do całej bazy, lecz o zautomatyzowanych i wysoce spersonalizowanych komunikatach, uruchamianych wskutek konkretnego działania odbiorcy. Przykładem takich wiadomości mogą być maile transakcyjne, oferty sprzedaży typu cross czy up-selling lub maile urodzinowe. Wysyłane w ściśle określonym czasie, zautomatyzowane maile dopasowane są do cyklu życia klienta, dzięki czemu dajemy mu odczuć, że jest dla nas ważny i wyjątkowy. Ich wskaźnik open-rate może być do 8 razy wyższy niż w przypadku zwykłych wiadomości, a zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Email Monks i Avari, popularność maili transakcyjnych może przyczynić się do zwiększenia przychodów aż o 33 proc.. Nie bez powodu aż 74 proc. marketerów uważa maile transakcyjne za jedne z najbardziej skutecznych.
Chcąc wprowadzić w życie skuteczną strategię Inbound Marketingową, nie możemy zapomnieć o SEO, a także mediach społecznościowych. Może to brzmieć jak banał, ponieważ dla większości marketetów są to narzędzia, z których korzysta na porządku dziennym. Warto jednak umiejętnie łączyć ze sobą działania w obrębie różnych kanałów komunikacji z klientem. Zgodnie z badaniem Regalix, aż 76 proc. marketerów korzysta z Social Mediów, jako wsparcie dla SEO.
Autor definicji:
Anita Wata
Key Account Consultant optivo GmbH/ Sp. z o.o
Z branżą e-mail marketingową związana od 2012 roku. W optivo odpowiedzialna głównie za rozwój klientów oraz consulting, a także działania marketingowe i PR. Największą satysfakcję sprawiają jej klienci, którzy w pełni wykorzystują potencjał e-mail marketingu i z sukcesem optymalizują swoje działania.
—
[Wojciech Szymański :] Inbound marketing jest to koncepcja marketingowa opierająca się na trafianiu z przekazem marketingowym do ściśle zdefiniowanej grupy odbiorców (w odróżnieniu np. do reklamy telewizyjnej, gdzie grupa odbiorców jest bardzo szeroka). Dodatkowo koncepcja ta zakłada, że marka powinna być ze swoim przekazałem wszędzie tam, gdzie informacji poszukuje potencjalny klient – oznacza to, że przy planowaniu strategii marketingowej nie należy kierować się tylko wyborem mediów komunikacji, a raczej miejsc (kanałów).
Inbound marketing polega na angażowaniu potencjalnych klientów i dawaniu im pewnej wartości dodanej.
Przykładowymi kanałami inboundowymi są blogi, videoblogi, eBooki, newslettery, wyszukiwarki internetowe (pozycjonowanie).
Autor definicji:
Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.
Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >