Zacznijmy może od tego, czym w ogóle jest GIT?
GIT czyli Game Industry Trends to cykliczna konferencja poświęcona biznesowym aspektom prowadzenia działalności związanej z grami – tak w skrócie. Pierwsza edycja konferencji odbyła się w listopadzie zeszłego roku i zebrała entuzjastyczne opinie uczestników. Wiele osób mówiło nam, że to pierwsza impreza o charakterze biznesowym, gdzie spotkały się najważniejsze osoby z tradycyjnej branży gier oraz przedstawiciele rynku interaktywnego, social, marketingu, mobile, developerzy gier, wydawcy internetowi. Rzeczywiście, staraliśmy się połączyć dwa światy – tradycyjnych wydawców gier o ugruntowanej pozycji, wydających gry wysokobudżetowe oraz przedstawicieli, umownie nazwijmy ich, „nowej branży gier”.
Zobacz również
Formuła konferencji, miejsce, oprawa stworzyło fajne warunki do networkingu, poza tym na scenie pojawiło się wielu ciekawych prelegentów, których nazwiska mówią same za siebie – Christopher Cunningham współautor “Gamification by Design”, Paweł Marchewka, Techland, Mariusz Klamra GRY-OnLine, Michał Nowakowski, CD Projekt RED, Bogdan Oprescu, City Interactive, Wojciech Ozimek, one2tribe; Marcin Przasnyski założyciel i redaktor naczelny Top Secret i Secret Service, Paweł Tkaczyk autor książki „Grywalizacja”. Konferencja Game Industry Trends to nie tylko inspirujące wydarzenie, fajny networking i luźna atmosfera, to kawał naprawdę unikalnej wiedzy.
Przed GIT 2011 postawiliśmy sobie ambitny cel – dowiedzieć się więcej o tym, kim jest polski gracz, dlatego przeprowadziliśmy wraz z IIBR pierwsze w Polsce tak dokładne badanie graczy, które pokazało jak wielki jest potencjał tego rynku i jak bardzo poszerzyła się grupa graczy. W tym roku wraz z NK Reserach przeprowadziliśmy drugą edycję tego badania i zebraliśmy ponad 3 tys. ankiet!
Jak było w zeszłym roku najlepiej pokazuje wideo.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Skąd wziął się pomysł na tego typu konferencję?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dostrzegliśmy niszę… 🙂 Polska branża gier to już nie tylko tradycyjni wydawcy gier pudełkowych. To spory rynek mniejszych producentów gier mobile. Social to cały rynek gier przeglądarkowych, platform płatnościowych, rozwiązań i narzędzi wykorzystujących gamifikację, wydawców internetowych rozwijający serwisy dla graczy – nie było dotychczas takiego wydarzenia na polskim rynku. Oczywiście są i były eventy o znacznie większym zasięgu, gromadzące znacznie więcej uczestników, jednak są to głównie targi przeznaczone dla rynku konsumenckiego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w kolejne edycje konferencji Game Industry Trends dostarczyły rozrywki szerokiemu gronu graczy… już o tym myślimy 🙂
Kto i dlaczego powinien się pojawić na gicie?
Dlaczego? Mamy świetny program :). Zaprosiliśmy m.in. guru gamifikacji – Gabe’a Zichermana – to unikalna okazja posłuchania gwiazdy występującej na najważniejszych europejskich konferencjach, np. TEDex w Brukseli.
Z polskiego rynku wśród prelegentów nie zabraknie nazwisk najbardziej cenionych specjalistów, którzy budowali i wspierali polską branżę gier Adrian Chmielarz czy Mariusza Klamra, Tomek Kreczmar, Michał Nowakowski.
Na konferencję zapraszamy wszystkich, którzy wykorzystują gry lub elementy gamingu w swojej działalności.
Czy mogłabyś powiedzieć coś więcej na temat programu GIT 2012?
Oprócz wystąpienia key note speakera Gabe Zichermana, warto zobaczyć prezentację podsumowującą tegoroczne wyniki badania graczy Krzysztofa Sobieszka z NK – badanie odpowiada między innymi na pytania, jak wygląda współczesny gracz-internauta w Polsce, w jakie typy gier gra, ile wydaje na granie, na jakich urządzeniach najczęściej gra oraz ile czasu poświęca na granie. Czyli masa ciekawych unikalnych danych.
Podczas konferencji będą także wystąpienia dotykające bliżej aspektów biznesowych działalności związanej z wydawaniem gier – o dywersyfikacji przychodów będzie mówił Tomasz Gawlikowski z Techlandu, Katarzyna Stefańska ze StockWatch przedstawi analizę wycen czołowych w Polsce i na świecie spółek z segmentu gier notowanych na różnych parkietach. Z kolei Karol Piekutowski z AdAhead opowie o tym, w jaki sposób liczyć zwrot z inwestycji w marketingowe gry społecznościowe. Problem społecznościowego pozyskiwania funduszy na projekty związane z tworzeniem gier poruszy w swojej prezentacji Karol Król z Beesfund. O monetyzacji na rynku gier dla nastolatek opowie Ola Sitarska z FashionStyle.pl.
Ciekawym projektom związanym z wykorzystaniem mechanizmów gier w szkolnictwie oraz tzw. serius games w biznesie opowiedzą dr Michał Mochocki z Instytutu Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz Piotr Magnuszewski z Centrum Rozwiązań Systemowych.
Na GIT 2012 wystąpi także Adrian Chmielarz jeden z najbardziej znanych polskich twórców gier, współzałożyciel People Can Fly z którym rozmawiać będzie Tomek Kreczmar, szef pasma programowego Hyper+.
Liczę także na ciekawe wystąpienie Wojtka Ozimka z One2Tribe, którego prezentacja na poprzednim GIT 2011 była jedną z najlepiej ocenionych przez uczestników.
Kim właściwie jest „gracz”?
Każdy jest graczem! Najlepszej odpowiedzi na to pytanie udzielił podczas GIT 2011 Wojciech Ozimek z One2Tribe.
Jak Polacy radzą sobie na międzynarodowym rynku gier pod względem biznesowym?
Radzą sobie coraz lepiej. Bardzo dobre wyniki sprzedaży CD Projektu, City Interactive czy Techlandu pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Sporo się dzieje w grach mobilnych – tu myślę, że powinniśmy spodziewać się w najbliższym czasie spektakularnych sukcesów. Jak przewidują analitycy Gartnera, rynek gier mobilnych i social wkracza w fazę najbardziej dynamicznego rozwoju. Platformy umożliwiające sprzedaż aplikacji i gier otworzyły przed polskimi developerami ogromne możliwości. Twórcy gry Jelly Defense z gliwickiego studia Infinite Dreams mogą pochwalić się 20 milionami pobrań ich aplikacji z App Store :). Nie brakuje tez firm, które odnoszą sukcesy w konkursach np. 11 bit studio , które otrzymało w 2011 r. Apple Design Awards za grę Anomaly: Warzone Eart.
Coraz częściej gry wkraczają do świata marketingu. Na jakie trendy warto tu zwrócić uwagę?
Na pewno warto śledzić zjawisko gamifikacji. Wykorzystanie mechaniki gier w różnych działaniach jest dynamicznie rosnącym trendem, widać to przede wszystkim w USA, ale także w Europie pojawiają się już pierwsze projekty gamifikacyjne na szerszą skalę, wiele firm i korporacji używa narzędzi opartych na mechanizmach gamifikacyjnych wspierających własne działy sprzedaży (Salesforce). Gamifikacja jest nieprawdopodobnie uniwersalnym trendem, daje niezliczoną ilość zastosowań – można jej używać w sprzedaży, marketingu, nauczaniu, zarządzaniu zasobami ludzkimi, leczeniu. Dodatkowo w wersjach B2C czy B2B. Dawno nie było tak wyrazistego nowego trendu związanego z grami i to tak szerokiego!
Jakie są Twoim zdaniem najciekawsze przykłady wdrożenia gier czy też mechanizmów gier do działań marketingowych?
Na pewno wszystkie działania związane z Fun Theory Volkswagena oraz kampania Forda.
One doskonale pokazują w jaki sposób można wykorzystać gamifikację. Jeśli chodzi o gry reklamowe, to tu rynek jest dość szeroki. Z polskich realizacji na pewno znakomicie wygląda gra dla Mentosa. Świetne przykłady wykorzystania mechanizmów gier w działaniach marketingowych znajdą się w naszym raporcie GIT 2012, który opublikujemy pod koniec września 🙂
Czego w najbliższym czasie mogą spodziewać się gracze? Czy czekają nas jakieś rewolucje?
Gdybym miała wybrać jakieś jedno zjawisko, jeden trend, który może zmienić obraz rynku, to wskazałabym – Cloud Gaming – o nim będzie mówił w swojej prezentacji na GIT 2012 Mariusz Klamra, prezes zarządu GRY-OnLine.