Choć Black Friday to okazja, która towarzyszy polskim konsumentom od lat, to w ostatnim czasie nowym graczem na zakupowej scenie stała się sztuczna inteligencja. Badanie SMSAPI „Zainteresowanie promocjami na Black Friday 2025” zrealizowane z okazji, przypadającego w tym roku 28 listopada, święta zakupów pokazuje, że:
- 24% Polaków pyta modele LLM (np. ChatGPT) o najlepszą cenę poszukiwanego produktu,
- 14% porównuje z pomocą chata specyfikacje i właściwości towarów,
- 19% korzysta z AI, by wyszukać atrakcyjne oferty,
- 6% deklaruje, że to ich preferowany sposób szukania promocji.
– Za chwilę miną trzy lata od pojawienia się pierwszej wersji ChatGPT, a dziś już prawie połowa Polek i Polaków używa takich narzędzi podczas zakupów internetowych – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI.
Jednocześnie ponad połowa (52%) ankietowanych wciąż nie korzysta z AI podczas zakupów.

Omnibus mówi STOP impulsywnym zakupom
Badanie potwierdza, że wejście w życie dyrektywy Omnibus realnie wpływa na nasze zachowania zakupowe. 6 na 10 ankietowanych osób zrezygnowało z zakupu, widząc informację, że cena produktu w ostatnich 30 dniach była niższa niż obecnie.
Te dane to istotny sygnał dla e-commerce – przejrzystość cen stała się dziś bowiem czymś znacznie więcej niż obowiązkiem. To przewaga konkurencyjna, której po prostu nie można ignorować.
Jak Polacy wykorzystują AI na zakupach?
Jeśli już Polacy korzystają ze wsparcia sztucznej inteligencji podczas zakupów, to robią to w zróżnicowany sposób. Niektórzy chcą ułatwić sobie przeszukiwanie wielu promocji, inni liczą na zautomatyzowane porównywanie wybranych cech produktów.
Co ciekawe, coraz więcej konsumentów stosuje AI do znajdowania wiarygodnych opinii na temat odwiedzanych sklepów. Na liście powodów, dla których korzystamy ze sztucznej inteligencji na zakupach, pojawiło się też m.in.:
- automatyczne sporządzanie listy zakupów na podstawie stosowanej diety,
- wyszukiwanie kodów rabatowych,
- czy znajdowanie tańszych zamienników produktów wyjściowych.
Zakupy z AI wciąż pełne obaw
Choć wielu z nas korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, niejednokrotnie towarzyszą temu konkretne lęki:
- 35% pytanych obawia się o prywatność,
- 31% boi się manipulacji cenami,
- 28% martwi się halucynacjami generowanymi przez chatboty.
Co ważne, 86% osób ankietowanych w ramach badania „Zainteresowanie promocjami na Black Friday 2025” wie, że sklepy internetowe korzystają z AI (np. botów obsługowych, systemów rekomendacji). To szczególnie istotne, jeśli mowa o wzroście świadomoci dotyczącej udostępniania danych lokalizacyjnych czy innych tzw. ciasteczek podczas odwiedzania e-sklepów.
Na co Polacy polują w Black Friday?
Chociaż kategorie, z których produkty podczas Black Friday kupujemy najchętniej, pozostają niezmienne:
- odzież i obuwie – 66%,
- RTV i mała elektronika – 54%,
- kosmetyki – 42%,
to jednak nie zapominamy o tym, co przyciąga nas do konkretnych sklepów, a inne każe omijać z daleka.
Jak pokazuje badanie SMSAPI, najważniejsze kryterium zakupu to dla polskich konsumentów atrakcyjna cena (85%), a dopiero potem darmowa dostawa (55%) i cechy produktu (51%).

Autorzy badania pochylili się również nad preferowanymi przez Polaków kanałami komunikacji na temat sklepowych promocji. Jak się okazuje, nawet podczas zakupów chcemy ograniczyć szum informacyjny, dlatego preferujemy bardziej spersonalizowane sposoby informowania o rabatach i ofertach specjalnych:
- ponad 40% z nas w tym przypadku wybiera e-mail lub media społecznościowe,
- na wyszukiwarkę Google stawia 33%,
- a wiadomość SMS chętnie akceptuje 25%.
Mobile rządzi – smartfon to centrum zakupowe
– Nasze badanie pokazuje, że prawie 3/4 Polek i Polaków preferuje dostać ofertę na smartfon lub tablet. Urządzenie mobilne jest też dominujące na dalszych etapach zakupów – podkreśla Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI.
Co więcej, zarówno poszukiwanie i porównywanie ofert, płatności, jak i dodawanie produktów do koszyka czy listy życzeń, również chętnie wykonujemy na urządzeniach mobilnych. Taka zmiana w stosunku do wcześniejszych lat to wyraźny sygnał dla marketerów: w tym sezonie zakupowym priorytetem musi być mobile UX i komunikacja dopasowana do właśnie takich, nowoczesnych rozwiązań.

O badaniu
Badanie ankietowe „Zainteresowanie promocjami na Black Friday 2025” zostało przeprowadzone metodą CAWI przez firmę BioStat na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków. Pełen raport dostępny jest na stronie SMSAPI.