Może nie wszyscy wiedzą, ale ulubionym piwem Amerykanów jest Bud Light. Marka wprowadzona pierwszy w 1982 roku jest znana ze swojej charakterystycznej kobaltowo-niebieskiej etykiety i z tego, że najczęściej sięgają po nią amerykańscy konserwatyści (nazywani obraźliwie „redneckami”).
Teraz jednak wizerunek marki ucierpiał w oczach tej najwierniejszej grupy odbiorców – wszystko przed kampanię promocyjną w social mediach, w której wzięła udział influencerka i aktorka Dylan Mulvaney.
Zobacz również
W opublikowanym wideo Mulvaney promuje konkurs ogłoszony przez Bud Light i opowiada, że właśnie teraz świętuje swój 365 dzień zmiany płci. Warto wiedzieć, że 26-latka to popularna na TikToku influencerka, która ma ponad 10,8 miliona obserwujących i która dokumentuje całą swoją przemianę w internecie.
Wyświetl ten post na Instagramie
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Udział transpłciowej gwiazdy nie spodobał się fanom marki, którzy uznali promowanie piwa przez osobę ze środowiska LGBT+ za skandal. Koncern Anheuser-Bosch (stojący za marką Bud Light) od razu zaliczył spadek akcji na giełdzie o ponad 5 proc., a do bojkotu marki wzywali liczni konserwatywni komentatorzy i celebryci (w tym transpłciowa celebrytka Caitlyn Jenner, która zachęca w swoich social mediach do wyboru innej marki piwa).
Wideo doprowadziło do łez nawet piosenkarza Kida Rocka, który postanowił pokazać na swoich kanałach społecznościowych, jak rozprawia się z puszkami piwa za pomocą broni palnej.
– Pieprzyć Bud Light i pieprzyć Anheuser-Bosch! – wykrzyczał Rock do kamery po serii niezbyt celnych strzałów do kartonów z piwem Bud Light.
Kid Rock has a message for Bud Light pic.twitter.com/aPH0btFPzY — Vision4theBlind (@Vision4theBlind) April 8, 2023
Oświadczenie Anheuser-Busch
W marcu 2023 r. Alissa Heinerscheid przedstawicielka koncernu Anheuser-Bosch przyznała, że „bez nowego klienta Bud Light nie ma przyszłości”. Kampania z udziałem Dylan Mulvaney oraz innych influencerów miała być sposobem na dotarcie do młodszego grona konsumentów.
W reakcji na aferę z udziałem Mulvaney CEO koncernu – Brendan Whitworth – powiedział, że produkty jego firmy mają spajać społeczeństwo, a nie je dzielić. Whitworth dodał, że jest odpowiedzialny za to, by „każdy konsument czuł się dumny z piwa, które warzymy”, ale nie zabrał głosu w sprawie zatrudnienia do kampanii transpłciowej bohaterki.
Reakcja Dylan Mulvaney
11 kwietnia Mulvaney opowiedziała o reakcjach internautów w podcaście „Onward with Rosie O’Donnell”, nazywając je szykanowaniem. Influencerka, która sama wychowała się w konserwatywnej rodzinie, opowiada, że dziś musi walczyć z nękaniem ze strony internetowych trolli. Dodaje, że jej nowo zdobyta sława uczyniła ją „łatwym celem”.
Dylan Mulvaney zdobyła w Stanach Zjednoczonych ogromną popularność odkąd stworzyła cykl „Days of Girlhood”, w którym dzieli się spostrzeżeniami jako młoda transpłciowa kobieta w procesie tranzycji. W październiku zeszłego roku rozmawiała z samym prezydentem Bidenem o prawach osób transpłciowych.